Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten (Cito-toetsen Spelling, Technisch Lezen, Begrijpend Lezen en Rekenen en Wiskunde) vormen een evaluatiemoment van het leerstofaanbod van het voorgaande halfjaar. Leerkrachten werken in dat halfjaar met een groepsplan op meerdere ontwikkelingsniveaus. Een leerling ontvangt aanbod zoveel mogelijk op eigen niveau. De tussenresultaten van januari en juni zijn mede uitgangspunten voor de groepsbesprekingen, waarna het oude onderwijsplan wordt geëvalueerd en een nieuw halfjaarlijks plan vastgesteld.
Van iedere leerling leggen we een dossier aan in het leerlingvolgsysteem. Hierin zijn o.a. leerlinggegevens, verlofaanvragen, observatieverslagen, toets- en testgegevens, rapportoverzichten en verslagen van besprekingen opgenomen. Op verzoek kan een ouder op school het dossier van het kind inzien. We verstrekken geen leerlinggegevens aan derden zonder toestemming van de betrokken ouders. De leerlingen worden op sociaal-emotioneel en op cognitief terrein gevolgd door middel van leerlingobservaties en toetsen. Wij gebruiken methodegebonden en onafhankelijke toetsen. Deze laatste toetsen hebben een landelijke normering.
De VO gids
De keuzegids VO is bedoeld voor de ouders en leerlingen van groep 8 en geeft algemene informatie over de scholen voor VO in de regio. De gids is te vinden op www.devogids.nl.
Overgang naar het voortgezet onderwijs
Aan het eind van groep 7 wordt het voorlopig advies met ouders en kinderen besproken. Het advies is gebaseerd op de ervaringen van de leerkrachten (ook uit voorgaande jaren) en de gegevens uit het leerlingvolgsysteem. Eind februari (groep 8) volgt een gesprek over de definitieve schoolkeuze. Nadat de kinderen zijn aangemeld bij de school voor voortgezet onderwijs, wordt het onderwijskundig rapport uitgewisseld en bespreken de leerkracht van groep 8 en de mentor van de brugklas eventuele bijzonderheden. Voordat het onderwijskundig rapport wordt uitgewisseld, krijgen de ouders de gelegenheid dit in te inzien
Overdracht
Als uw kind naar een andere basisschool, kindcentrum of naar het voortgezet onderwijs gaat, wordt er gezorgd voor een duidelijke overdracht van essentiële informatie. Dit overdrachtsrapport zal altijd pas na overleg met u worden gedeeld met de school of het kindcentrum waar uw kind naar toe gaat.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich bij ons op school kunnen ontwikkelen tot zelfstandige en zelfbewuste mensen met zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. Met KWINK, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), werken wij bewust en structureel aan positief gedrag, inclusief burgerschap en mediawijsheid. KWINK biedt een doordacht SEL- programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen volgen wij op de voet met behulp van SCOL, een volgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.