Basisschool Roald Dahl

Papaverstraat 31 5271 RA Sint-Michielsgestel

Schoolfoto van Basisschool Roald Dahl

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het gaat hierbij om nog te corrigeren opbrengsten  van de eindtoets. Drie leerlingen zijn minder dan vier jaar in Nederland, waardoor de resultaten niet meetellen voor de eindopbrengsten. Eén en ander wordt geüpdatet.

Alle leerlingen doen mee aan de eindtoets. Uitzondering hierop zijn kinderen die korter dan 4 jaar in Nederland wonen en zeer moeilijk lerende kinderen. Mede hierdoor kunnen de gemiddelde scores per schooljaar verschillen. Wij hebben hoge, realistische verwachtingen van onze leerlingen. En wij vinden het belangrijk dat al onze leerlingen presteren naar hun mogelijkheden. Dat betekent dat de resultaten van taal, rekenen, burgerschap en sociale vaardigheden van onze leerlingen aan het einde van de basisschoolperiode minimaal op het niveau liggen dat we op grond van de kenmerken van de leerling populatie mogen verwacht. De gemiddelde eindopbrengsten op 1F niveau van de laatste 3 meetmomenten ligt boven de signaleringswaarde van de inspectie en boven het gemiddelde van scholen met een vergelijkbare populatie. De gemiddelde eindopbrengsten van streefniveau 2F/1S van laatste 3 meetmomenten ligt boven de signaleringswaarde van de onderwijsinspectie en net boven het gemiddelde van scholen met een vergelijkbare populatie. De resultaten van de eindtoets voldoen op dit moment aan onze ambities. Door het monitoren van de tussenopbrengsten en het inzetten van de juiste interventies denken we ook in de komende jaren te voldoen aan de schoolambities.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen

De groepsleerkracht volgt de leerlingen nauwgezet door observaties, gesprekjes, proefwerken, maar ook m.b.v. toetsen die bij de methodes horen. Tweemaal per jaar op vaste tijden worden niet-methode gebonden toetsen afgenomen. In de groepen 3 tot en met 8 gaat het om technisch en begrijpend lezen, rekenen, spelling. Deze toetsen meten de cognitieve (kennis) vaardigheden en zijn ontwikkeld door het Cito (Centraal Instituut voor toetsontwikkeling). Ze zijn landelijk genormeerd. We volgen ook de sociale en emotionele ontwikkeling. In de onderbouw gebruiken we hiervoor de ontwikkelingslijnen uit Mijn Kleutergroep. In de groepen 3 t/m 8 wordt er gewerkt met de vragenlijsten uit het instrument Sociaal-emotioneel van CITO Leerling in Beeld. De leerkracht krijgt zo een beeld van ieder kind en van de hele groep. Als team krijgen we een beeld van de hele school ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Het totaal overzicht van de toetsgegevens van iedere individuele leerling en daarnaast het volgen van de totale ontwikkelingslijn van alle kinderen noemen we het leerlingvolgsysteem.    

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wikken en wegen, procedure advisering voortgezet onderwijs

Leerlingen krijgen op onze school eind groep 7 een eerste (voorlopig) advies. Dit wordt zorgvuldig samengesteld door de leerkrachten, intern begeleider en directie. We nemen daarin alles mee wat we van een leerling gezien hebben gedurende de schoolloopbaan. Kindkenmerken, uitslagen van toetsen, werkhouding, taakaanpak en motivatie worden meegewogen in het advies. In groep 8 wordt dit advies opnieuw bekeken en wordt uiteindelijk het advies gegeven. Na de doorstroomtoets wordt bekeken of dit advies heroverwogen moet worden, of dat dit advies definitief wordt.     

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij gaan uit van het kind. Onze school wil bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen met het oog op het bevorderen van rechtvaardigheid, menswaardigheid en geluk in het eigen leven en in dat van anderen. Het gaat bij burgerschap erom dat het kind zichzelf leert kennen, zich leert zien als onderdeel van zijn omgeving en in het geheel van de wereld. De nadruk ligt op je open stellen voor anderen, leren van elkaar en betrokken zijn. In actie komen, een positieve bijdrage leveren aan de gemeenschap en daardoor ook jezelf ontwikkelen.

Onze kinderen van nu zijn de volwassenen van later en zij zullen en moeten dus degene zijn die maatschappij draaiende houden. Om dat te kunnen zullen ze bepaalde kennis en vaardigheden moeten hebben en moeten ontwikkelen. Ze zullen op de eerste plaats zelf stevig in de wereld moeten staan om behulpzaam, eerlijk en respectvol naar anderen te kunnen zijn. Als kinderen over elkaar, elkaars cultuur en geloof leren zullen ze elkaar beter begrijpen en zullen ze beter in staat zijn verschillen en ‘anders’ zijn te accepteren. Door afspraken centraal te stellen in de klas, de school en in het verkeer leren de kinderen dat er regels nodig zijn om een veilige maatschappij te bewerkstelligen. Aangezien Nederland een democratische rechtstaat is, is het belangrijk voor kinderen om te weten hoe zo’n rechtstaat ontstaan is, in elkaar zit en hoe zij daar later een rol in kunnen gaan spelen. Omdat we in dit land vrijheid van meningsuiting hebben, is het belangrijk dat kinderen zich een eigen mening weten te vormen, maar ook dat zij meningen van anderen leren te respecteren en onverdraagzaamheid en discriminatie leren af te wijzen. Tenslotte is het belangrijk voor de kinderen te leren over de wereld, de natuur en het milieu en vooral hoe zij er met z’n allen voor kunnen zorgen dat de wereld voor hen en degenen die na hen komen, leefbaar blijft.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerking
  • veiligheid
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Naar aanleiding van het inspectiebezoek en de waardering die daar uitgekomen is, zijn we aan de slag gegaan met de aanbevelingen.

We hebben werkgroepen in het leven geroepen om de ontwikkelingen breder weg te zetten. Ook zijn we op zoek naar het werken met doelen in de basisvakken.

In het nieuwe schoolplan zal daar ook aandacht voor zijn.

Terug naar boven