Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school werkt volgens een leerstof- jaarklassensysteem. Binnen dit systeem ruimen we plaats in voor het werken in subgroepen en individuele begeleiding van leerlingen. Verder kunnen leerlingen aparte programma’s volgen binnen het groepsgebeuren. Voorwaarde om dit te kunnen bereiken is een goed uitgevoerd klassenmanagement door de leerkrachten. De leerlingen zijn ingedeeld in acht leeftijdsgroepen. Deze acht groepen zijn op grond van specifieke behoeften weer verdeeld over twee stromen: de onderbouw (groepen 1 t/m 4), de bovenbouw (groepen 5 t/m 8). Met de leerlingen worden afspraken gemaakt over zelfstandigheid, verwachtingen, talentontwikkeling en presentatie. De vaste groep is de basis en van daaruit worden op maat werkvormen en aanbod aangeboden. Het verschil in de organisatie van het leerproces tussen onder- en bovenbouw wordt bepaald door de ontwikkeling van de leerling. Afhankelijk van de ontwikkeling verloopt dit van een meer thematische aanpak naar een meer vakgerichte werkwijze. Het gaat om de ontwikkeling van zelfstandigheid, belangstelling enz. Deze doorgaande lijn wordt deels methodisch en deels thematisch bepaald.
Basisschool Roald Dahl heeft sinds schooljaar 2023-2024 een Taalklas Doelgroep: Nieuwkomers in Nederland in de leeftijd van 6 tot 13 jaar, die korter dan één jaar in Nederland zijn. Als blijkt bij intake (voorscan) d.m.v. onderzoek dat de nieuwkomer al voldoende Nederlands onderwijs heeft genoten, op de asielzoekersschool bijvoorbeeld, besluit de school om de leerling in een reguliere groep te plaatsen. Ouders kiezen dan een passende school, advies is thuisnabij. * Kleuters worden in de reguliere groepen van de scholen thuisnabij opgevangen. Een groep bestaat uit maximaal 15 leerlingen. De leerlingen starten in de beginfase altijd in de taalklas. Afhankelijk van hun ontwikkeling, integreren ze op enig moment zo optimaal mogelijk binnen de reguliere groepen van de taalklasschool. Dit gebeurt handelingsgericht. Het doel is dat de leerlingen na één jaar volledig uitstromen naar een reguliere groep. Het gaat hierbij om een reguliere groep op een school zo thuisnabij mogelijk. De school werkt samen met het samenwerkingsverband PO, scholen voor PO en VO in de regio, vluchtelingenwerk, LOWAN en de gemeente.
Kunstzinnige- en creatieve vorming valt onder ons thematisch onderwijs IPC.
Passend onderwijs bieden begint met goed onderwijs geven en optimaal aansluiten bij de onderwijsbehoeften van leerlingen. Onder goed onderwijs verstaan we onderwijs dat minstens kan voldoen aan een basisarrangement verleend door de inspectie van het onderwijs én dat wordt uitgevoerd volgens de uitgangspunten en principes van het handelingsgericht werken (HGW). Binnen SWV De Meierij is de basisondersteuning gedefinieerd. Dit is het niveau van lichte ondersteuning dat alle scholen voor primair onderwijs (basisscholen, speciale basisscholen en speciaal onderwijs) binnen ons samenwerkingsverband minimaal kunnen bieden aan alle leerlingen. Basisondersteuning bevat planmatig en handelingsgericht werken (HGW) binnen een hoogwaardige ondersteuningsstructuur van de school. De leerlingenzorg op Roald Dahl is gekoppeld aan 5 zorgniveaus:
Zorgniveau 1 is zorg op groepsniveau. Dat houdt in dat er gewoon goed onderwijs wordt gegeven en er instructie plaatsvindt op niveau, volgens de methode/methodiek. Hierbij wordt gebruik gemaakt van re-teaching, pre-teaching, verrijking en verdieping.
Zorgniveau 2 is extra zorg op groepsniveau. Wanneer door observatie of uit signaleringsgegevens blijkt dat een kind extra hulp nodig heeft wordt deze geboden door extra instructie en inoefening in een kleine groep en/of door inzetten van extra remediërend materiaal uit de methode.
Zorgniveau 3 is extra zorg op schoolniveau door interne deskundigen. Wanneer de inzet van extra hulp binnen de groep te weinig resultaat oplevert, wordt de intern begeleider geraadpleegd. Het doel is om samen te komen tot handelingsalternatieven. Deze kunnen zowel betrekking hebben op cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag van kinderen.
Zorgniveau 4 is extra zorg op schoolniveau door externe deskundigen. Wanneer de zorg die de school kan bieden niet voldoende is, wordt er externe hulp ingeroepen van het samenwerkingsverband of via het zorgteam. Er kan dan een individueel of groepsarrangement worden ingezet. Op de Roald Dahl zijn er leerlingen met arrangementen op sociaal-emotioneel gebied en op cognitief gebied. Op cognitief gebied zijn er zowel voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben als voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben arrangementen. De ondersteuningsarrangementen worden voornamelijk verzorgd door de IB-er.
Zorgniveau 5 is plaatsing in het speciaal onderwijs (SO). Voor sommige leerlingen is een verwijzing naar het speciaal onderwijs nodig. Na overleg met ouders zorgt de intern begeleider dat er via het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring voor het SO kan worden afgegeven. Bij het doorlopen van de zorgniveaus moeten de (aangepaste) activiteiten op alle voorgaande niveau blijvend worden uitgevoerd.
Vanaf zorgniveau 2 worden ouders op de hoogte gesteld van extra hulp.
Ondersteuningsprofiel Roald Dahl
Het aanbod op Roald Dahl wordt gegeven op drie niveaus: intensief, basis en verrijking. Verder hebben we speciale aandacht voor kinderen met arrangementen en kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn. Kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn krijgen plustaken en worden uitgedaagd tot het hoge orde denken bij IPC. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor onze specialisten: taal, rekenen, IPC, ICT, meer- en hoogbegaafdheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag. Gedurende een bepaalde periode werken de specialisten samen met de leerkracht voor de leerlingen die specifieke extra ondersteuning nodig hebben. Zij geven zowel aan de leerling als de leerkracht handvatten en dragen hiermee bij aan de ontwikkeling van de leerling en de leerkracht.
Intern begeleider
Op onze school is een intern begeleider aangesteld die verantwoordelijk is voor de coördinatie van de kwaliteitszorg en de begeleiding aan leerkrachten.
Zij houdt zich onder andere bezig met:
• het informeren, begeleiden en ondersteunen van collega’s en ouders
• het organiseren, voorzitten van leerling- en groepsbesprekingen, hierbij voeren we de reflectieve dialoog
• feedback, feedup en feedforward geven
• het in samenspraak met de directeur vormgeven aan het beleid ten aanzien van de zorg en ondersteuning
• resultaten analyseren en aanbevelingen doen ten gunste van de onderwijskwaliteit.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft de ambitie om voor alle kinderen een zo optimaal mogelijk aanbod en een zo optimaal mogelijke aanpak te realiseren.
De school beschikt over een team van professionals, die onderwijs en opvoeding op maat bieden. In de heersende professionele cultuur worden alle individuen erkend in wie ze zijn en wat ze kunnen. Om de professionaliteit op het gewenste niveau te houden, zitten personeelsleden in een continu leerproces om zo goed als mogelijk de onderwijsbehoefte van alle kinderen te bedienen. Net als bij onze kinderen stellen we hoge verwachtingen aan het personeel, waarbij we het belangrijk vinden dat mensen zich competent en gemotiveerd voelen bij het verwerven van kennis, houding en vaardigheden.
De komende jaren staan in het teken van het vergroten van de differentiatievaardigheid van de leerkracht, het doelgericht en planmatig werken in een professionele leercultuur waarin wij van en met elkaar leren.
Onderstaande schoolontwikkeling wordt hiervoor ingezet.
• Het onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen wordt opnieuw inhoud gegeven en het protocol geüpdatet. Hiervoor is een teamlid in opleiding.
• De leerteams professionele leercultuur en effectieve didactiek gaan samen met het team de visie op professioneel leren opnieuw vormgeven. We kijken hierbij kritisch naar de kwaliteit van de lessen en het daarbij behorende leerkrachthandelen. We reflecteren op ons eigen handelen en geven goede feedback op de les van een ander. Deze ontwikkeling is vorig schooljaar ingezet en wordt verder uitgebouwd door met elkaar te oefenen en te leren. Hierover zullen afspraken worden gemaakt en vastgelegd. Samenwerken, samen leren.
• De verbeterde ondersteuningsstructuur wordt ingevoerd.
• Het leerteam ononderbroken ontwikkeling heeft een opzet voor de weektaak ontwikkeld, deze wordt ingevoerd. Door op deze manier te werken wordt de zelfstandigheid en autonomie van de kinderen vergroot en geeft het de leerkracht de gelegenheid om de verlengde instructie en eventuele individuele begeleiding optimaal vorm te geven.
• Het leerteam ononderbroken ontwikkeling wordt samen met het team begeleid in: Van activiteitgericht werken naar doelgericht werken en bij de inzet IPC.
• Het leerteam ononderbroken ontwikkelingslijn groep 1 t/m 4 zal het leren vanuit spel, vanuit inzet van coöperatieve werkvormen en het bewegend leren in een doorgaande lijn doorzetten van groep 1 en 2 naar groep 3 en 4.
• Motiverend lezen (LIST) wordt ingevoerd, hierbij wordt het team begeleid door een externe deskundige.
• Digitale geletterdheid, school gaat de methode DIGIT PO invoeren.
• Schoolvisie wordt herijkt.
Voor de kinderen die vanuit het kinderdagverblijf of de peuteropvang naar onze school komen, vindt er altijd een “warme overdracht” plaats van kinder- peuteropvang naar onze basisschool. Door samenwerking en uitwisseling wordt de doorgaande lijn steeds beter op elkaar afgestemd en doorontwikkeld. Deze samenwerking blijft de komende jaren een aandachtspunt.
Geregeld worden de peuters van Partou uitgenodigd in de school om bijvoorbeeld bij de afsluiting van een thema te zijn of een feest samen te vieren, zoals Sinterklaas, carnaval en de Koningsspelen. We breiden de komende jaren onze samenwerking verder uit.