Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De resultaten eindtoets moeten vooral passend zijn!
We proberen elke dag het beste bij iedere individuele leerling naar boven te halen, door goed onderwijs op maat te bieden. Om de leerresultaten te meten, methode onafhankelijk, wordt in groep 8 de Doorstroomtoets ingezet. Hiermee meten wij ook of ons aanbod van onderwijs ook echt resultaat geeft. De extra toets resultaten helpen ons om voor elke leerling de best passende plek in het voortgezet onderwijs te kunnen adviseren: Hoger is hierbij niet altijd beter! Een goed passende plek, dat is onze missie!
De resultaten van de groep 8 toetsen zijn wisselend. De laatste drie jaar is er meer groei op alle basisvaardigheden, echter merken we grote verschillen per jaar in taal en rekenscores. Met name de middengroep leerlingen vragen om aandacht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen in groep 3 tm 8 met methode en niet methode toetsing volgens een kind volgkalender. De niet methode toetsing door DIA wordt 2x per schooljaar afgenomen, midden en einde. Alle resultaten kunnen we teruglezen in ons systeem “Parnassys”. Wij streven naar een ononderbroken ontwikkelingslijn, waarbij ieder kind zo veel mogelijk op eigen niveau en in eigen tempo kan leren. Tijdens de opbrengstgerichte groepsbesprekingen met de leraar bespreken de intern begeleider / directeur met de leraren de vorderingen van de kinderen. Zowel op individueel niveau, als op groeps-,school en landelijk niveau kunnen resultaten en ontwikkelingen worden geanalyseerd. Als scholen hebben we onze eigen normen gesteld, waar we zoveel als mogelijk op sturen om deze te behalen. Daar waar we zien dat er te weinig groei is of zelfs stilstand in de resultaten zullen we interventies uitwerken. Deze interventies worden genoteerd en geëvalueerd. We streven ernaar om zoveel mogelijk uit de leerlingen te halen en ons onderwijs kwalitatief goed neer te zetten.
Vervolgonderwijs
Eind groep 7 stellen we een voorlopig schooladvies op, op basis van de gegevens en kenmerken van de leerlingen op dat moment. Deze worden ook besproken met de leerlingen. Ook bespreken we de verschillende niveaus die mogelijk zijn in het VO.
Het geven van een schooladvies is maatwerk. Tijdens de adviesgesprekken medio groep 8, bespreken we met ouders, naast alle toets gegevens, andere facetten die bij de ontwikkeling van kinderen een rol spelen, zoals bijvoorbeeld de taak-/werkhouding en persoonlijkheid. Doel is dat we voor onze leerlingen de best passende plek in het voortgezet onderwijs mogelijk willen maken: Hoger is hierbij niet altijd beter een goede landing is wel van belang!
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Zie paragraaf Schoolklimaat en Veiligheid.
Inspectierapport: juni 2016
Onderwijsresultaten als voldoende beoordeeld
Onderwijsproces
Zicht op ontwikkeling als voldoende beoordeeld
Didactisch handelen als voldoende beoordeeld
Samenwerking als voldoende beoordeeld
Verslag is op te vragen bij de directie.