Basisschool De Bolster

Ericastraat 33 5271 KL Sint-Michielsgestel

  • Schoolfoto van Basisschool De Bolster
  • Schoolfoto van Basisschool De Bolster
  • Schoolfoto van Basisschool De Bolster
  • Schoolfoto van Basisschool De Bolster
  • Schoolfoto van Basisschool De Bolster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Bolster gebruikt de laatste jaren de adaptieve eindtoets Route 8. Voor de resultaten van daarvoor klikt u op 'meer informatie'.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tweejaarlijks wordt op de vakken (begrijpend)lezen, rekenen/wiskunde en taalverzorging gestandaardiseerd (cito) getoetst vanaf groep 3. 

Op individueel, groeps- en schoolniveau worden analyses gemaakt. We kijken of de groei en ambities gehaald worden. Waar dit afwijkt wordt gekeken wat hiervan de oorzaak is en hoe hierop geïntervenieerd kan worden. De aanpassingen en acties die uit deze analyses komen worden uitgevoerd (denk aan meer leertijd, individuele begeleiding, aangepast aanbod, andere instructie etc.) 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij zijn blij met het positieve oordeel van de inspectie. Het rapport zien wij als mooie feedback op ons onderwijs. We worden gesterkt en bevestigd in waar we goed in zijn.
De punten waarop wij voldoende scoren, zien we als mogelijkheid om ons onderwijs verder te verbeteren. Daarop zijn ook al activiteiten gezet en aanpassingen gedaan. 

Terug naar boven