Openbare Basisschool De Brug

Maarten Breetstraat 1B 1752 AG Sint Maartensbrug

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Brug

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De groepsleerkrachten maken gebruik van methodegebonden en methode-onafhankelijke toetsen. Voor de methode-onafhankelijke toetsen maken we sinds het schooljaar 2021-2022 gebruik van de toetsen van IEP.
Alle methodes waar wij gebruik van maken voldoen aan de kerndoelen. Een aantal keer per jaar bespreken we de resultaten op school- en groepsniveau. Tijdens de groepsbesprekingen, tussen de groepsleerkracht intern begeleider, komen de resultaten op leerlingniveau aan bod. De groepsleerkrachten verwerken de resultaten in de didactisch groepsoverzichten en groepsplannen. Zo heeft de groepsleerkracht de ontwikkeling van elk kind goed in beeld.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De keuze waar de leerlingen na de basisschool naar toe gaan, wordt door een aantal factoren bepaald. De ouders en kind kiezen zelf de vervolgrichting. De school adviseert hierin. Zaken als studieresultaten, leerhouding en belangstelling spelen een belangrijke rol. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie: Alle kinderen moeten zich in hun basisschoolperiode op de Brug veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Veiligheid is de basis om goed tot werken en ontwikkeling te komen.

In het schooljaar 2022-2023 zijn er diverse kwaliteitskaarten ontwikkeld om duidelijk maken welke afspraken er zijn om onze leerlingen een veilig en ondersteunend leefklimaat te bieden;
In de Kwaliteitskaart Sociaal Veiligheid leggen we vast hoe we de sociale veiligheid van de leerlingen monitoren, de resultaten Sociale Veiligheidsmonitor en hoe we toezicht houden.
In de kwaliteitskaart Pedagogische huisstijl staat alles over pedagogisch tact welke voor ons het fundament is waaruit wij werken.
In de Kwaliteitskaart Sociaal Emotionele Ontwikkeling staat beschreven welke werkwijze wij inzetten als preventief kader tegen pesten. Daarnaast hebben we de kwaliteitskaart Omgaan met pestgedrag. 

Uitgangspunten;

  • Onderwerpen als veiligheid en het omgaan met elkaar en de aanpak van ruzies komen aan de orde bij de Grip op de groep
  • Als school stellen we hoge eisen aan de pedagogische kwaliteiten van leerkrachten. 
  • Leerkrachten en ouders zijn voorbeelden voor kinderen. 
  • Wij werken volgens de theorie pedagogisch tact. Hierbij stimuleren wij in alle situaties gewenst gedrag bij alle leerlingen en medewerkers.
  • Ongewenst gedrag wordt niet geaccepteerd. 
  • De school beschikt over een gedragscode voor medewerkers (zie kwaliteitssysteem stichting SURPLUS) en hanteert schoolafspraken.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Veiligheid
  • Pedagogisch tact als fundament

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van Onderwijs heeft de kwaliteit op De Brug, op 31 mei 2016, met een voldoende beoordeeld.
De Inspectie handhaaft het basisarrangement.  

Terug naar boven