Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij analyseren de opbrengsten naar aanleiding van de Cito-toetsen op kindniveau en beschrijven de onderwijsbehoeften in het groepsplan. Zo nodig wordt er een handelingsplan of ontwikkelingsperspectief opgesteld. Daarnaast maken wij trendanalyses op groeps- en schoolniveau, waarbij we op zoek gaan naar de mogelijke oorzaken. Als we de oorzaken helder hebben maken we een plan van aanpak. De halfjaarlijkse trendbespreking (met het hele team) is vastgelegd in het vergaderschema, uiterlijk twee weken na de Cito-afname. Uiterlijk drie weken na de afname van de Cito-toetsen zijn de groepsplannen bijgesteld.
Daarnaast wordt in groep 7/8 de NSCCT afgenomen. NSCCT staat voor Niet-Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Deze test meet het leerpotentieel van uw kind. Door de uitkomst van deze test naast zowel observaties door de leerkracht als de uitkomsten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem te leggen, kan de leerkracht een (voorlopig)advies geven voor het voortgezet onderwijs.
Wij houden elk jaar een warme overdracht met de VO-scholen en ontvangen in de jaren erna een terugkoppeling van de oud-leerlingen.
Hieronder ziet u de definitieve schooladviezen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.
Op 9 mei 2017 is er inspectiebezoek geweest op De Zwerm. De inspectie constateert dat het onderwijs op De Zwerm van een goede kwaliteit is. Van de 10 beoordelingen scoort De Zwerm 4 keer een goed en 6 keer een voldoende.Hoofdconclusie:De Zwerm heeft haar onderwijskwaliteit goed op orde. De school is als voorbeeldschool bezig met het verder ontwikkelen en uitbouwen van het wetenschap- en techniekonderwijs. Dit is duidelijk zichtbaar in het leerstofaanbod en de techniekhoeken. Daarnaast blijkt dat leraren helder kunnen uitleggen en alle leerlingen in hun ontwikkeling volgen. Uit peilingen en gesprekken met leerlingen, leraren en ouders komt naar voren dat zij de school als veilig ervaren en het pedagogisch klimaat erg waarderen. Samen met ouders en leerlingen, werkt het team er hard aan om haar ambities op het gebied van onder andere het techniekonderwijs te realiseren. Voor de complete verslagen van de inspectie kunt u terecht op de website van de inspectie (www.onderwijsinspectie.nl).