Inghelosenberghe-School

Badhuisweg 11 4564 AH Sint Jansteen

  • Schoolfoto van Inghelosenberghe-School
  • Schoolfoto van Inghelosenberghe-School

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De groep 8-leerlingen van onze school behaalden in het schooljaar 2022-2023 een totaalscore van 200. Dat is precies gelijk aan het landelijke gemiddelde. Onze onderwijskwaliteit wordt als voldoende beoordeeld.

Inspectie beoordeelt de onderwijskwaliteit (opbrengsten) adhv een 3-jaarsgemiddelde van de gemiddelde score % 1F en %2F/1S. Dit schooljaar is dit gebaseerd op het gemiddelde van ’20-’21, ’21-’22 en ‘22-’23. Op BS Inghelosenberghe haalt 97,1% het fundamentele niveau (1F), dat is boven de norm van 85%. En het is hoger dan vergelijkbare scholen (=95,3%). Gemiddeld 58,8 % haalt het streefniveau. Dat is boven de signaleringswaarde van de inspectie (47,3%), maar onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (59,3%).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We bepalen regelmatig de tussenresultaten door observaties en de afname van methode-toetsen. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen (DIA-toetsen). DIA-toetsen zijn adaptieve, digitale toetsen. Met Diatoetsen kunnen we de ontwikkeling van ieder kind volgen en groei in beeld brengen. De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd door middel van actielijsten. Bij de methode-onafhankelijke toetsen wordt er vooral gekeken of de groep genoeg gegroeid is in vaardigheidsscore, maar ook of de leerlingen individueel een goede groei hebben doorgemaakt.Vervolgens worden er doelen gesteld en acties geformuleerd voor de komende periode.

Twee keer per jaar worden de resultaten van de DIA-toetsen geanalyseerd. Het zorgteam bereidt de bespreking voor door een overzicht te maken van de resultaten van de  DIA-toetsen. Het zorgteam formuleert vooraf de zorgsignalen die te zien zijn. In het team gaan we op zoek naar verklaringen, maar vooral naar passende interventies. We gaan oplossingsgericht te werk: we stellen doelen, kiezen passende interventies en evalueren na een periode.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het aantal leerlingen dat naar de diverse vormen van voortgezet onderwijs gaat, wisselt van jaar tot jaar. Het is afhankelijk van de samenstelling van groep 8. Welke vorm van voortgezet onderwijs haalbaar is, hangt niet alleen af van de kwaliteit van de basisschool, maar ook van de aard en aanleg van het kind. We stellen ons ten doel het maximale uit elk kind te halen en ervoor te zorgen dat de kinderen in de voor hen meest geschikte vorm van het voortgezet onderwijs terecht komen.

We gaan bij het advies uit van de resultaten die de leerling dit schooljaar én voorgaande jaren heeft behaald en we kijken naar het totale beeld dat we van de leerling hebben. Daar hoort ook werkhouding, huiswerkattitude, inzet, belangstelling, zelfstandigheid enz. bij.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen op Inghelosenberghe het onderwijs zo inrichten dat de kinderen houvast, veiligheid, warmte en geborgenheid ervaren. Zo’n omgeving stimuleert kinderen namelijk om te groeien. We geven dit vorm door de kinderen positief te benaderen en door te zoeken naar de positieve aspecten in wat een kind doet en zegt. We gaan dus uit van mogelijkheden en kansen, en gaan uit van de eigenheid van elk kind. Dat nemen we als vertrekpunt voor zijn/haar ontwikkeling. Dit draagt bij aan het ontwikkelen van (zelf)vertrouwen bij kinderen en een veilig en open klimaat, waarin kinderen met plezier werken en spelen.  Hiermee krijgen de kinderen een positieve houding mee en hopen we dat zij hierdoor positief met elkaar omgaan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • plezier
  • samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Leerlingen en ouders moeten erop kunnen vertrouwen dat het onderwijs op een school goed is. De Inspectie van het Onderwijs houdt daar toezicht op. Belangrijkste vraag daarbij is: “Krijgen alle kinderen onderwijs van voldoende kwaliteit?” De Inspectie bezoekt daarvoor in een cyclus van 4 jaar alle scholen. Daarnaast gaat de inspectie jaarlijks in gesprek met het schoolbestuur, waarbij het bestuur moet laten zien hoe het de kwaliteitszorg voor zijn scholen geregeld heeft.

Op 28-03-2019 heeft de Inspectie onze school bezocht. Tijdens dat bezoek stond het thema “Passend onderwijs” centraal. Hoe realiseren wij extra ondersteuning? Wat gaat goed? Wat lukt niet? Wat willen wij anders? De inspecteur wilde dus informatie verzamelen om een realistisch beeld te krijgen van Passend Onderwijs. Uit de terugkoppeling kwam duidelijk naar voor dat onze zorgcyclus en alle bijbehorende dossiers (ontwikkelings-perspectieven) prima op orde zijn.

Items die zowel in de gesprekken met de directie, het zorgteam als met de leerkrachten terugkwamen zijn: waar liggen de grenzen van onze zorg?; hoe maken we inzichtelijk wat de extra zorg betekent aan inspanning en tijd én wat de extra aandacht voor een individueel kind betekent voor de gehele groep?; samenwerking met / inzet van ambulant begeleiders; besteding zorggelden én natuurlijk de wens om extra inzet van personeel in een groep. Dit bezoek telt ook mee met de 4-jarencyclus waarin de inspectie iedere school bezoekt. Er is n.a.v. dit bezoek geen aanleiding om binnen de termijn van 4 jaar onze school weer te bezoeken, er zijn dus geen risico’s geconstateerd. En daar zijn wij natuurlijk trots op!

Terug naar boven