Inghelosenberghe-School

Badhuisweg 11 4564 AH Sint Jansteen

  • Schoolfoto van Inghelosenberghe-School
  • Schoolfoto van Inghelosenberghe-School

Het team

Toelichting van de school

Zie de nieuwsbrief "Praktische informatie" op onze website. Hier ziet u de samenstelling en taakverdeling van het team op Inghelosenberghe.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht zich ziek meldt, of om andere redenen afwezig is, zullen wij zo snel mogelijk extern naar een vervanger zoeken.

Wanneer dit niet direct lukt, nemen we de volgende maatregelen :

1.     vakleerkracht, onderwijsassistent, intern begeleider of directieleden inzetten

2.     parttimers oproepen die beschikbaar zijn.

3.     kinderen verdelen over groepen: dit gebeurt alleen indien we de ouders niet op tijd kunnen informeren.

4.     deze klas naar huis sturen; vervolgens klassen per toerbeurt naar huis sturen

Hoe een en ander precies geregeld is staat in het vervangingsplan dat door de medezeggenschapsraad is goedgekeurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Afhankelijk van het aantal te vormen groepen en de leerlingaantallen worden elk jaar de groepen samengesteld. Het is voor de organisatie van onze school soms noodzakelijk dat we combinatiegroepen vormen. Hierbij worden twee leerjaren samengevoegd tot een groep. Dit schooljaar werken we met de combinatiegroep 5/6. Ook de kleutergroepen zijn combinatiegroepen: we starten met 2 groepen 1/2.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd binnen Elevantio is vastgesteld om te voldoen aan de wettelijke eis van 7520 uur in een cohort van 8 jaar (min. 940 per jaar) De onderwijstijd zoals vastgelegd door onderwijsgroep Elevantio is voor onze school leidend. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn.

Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding. 

Elk  kind ontwikkelt zich op  eigen tempo en heeft eigen mogelijkheden. Als school willen wij daar goed mee omgaan en willen we ieder kind tot zijn recht laten komen. Ieder kind bij ons op school verdient ondersteuning. Met ondersteuning wordt bedoeld het maatwerk dat wij bieden aan onze leerlingen naast het klassikale programma. In ons schoolondersteuningsplan beschrijven we concreet welke ondersteuning wij kunnen bieden aan onze leerlingen en wat de grenzen van onze zorg zijn. De leidende vraag is steeds wat heeft deze leerling nodig om beter te kunnen leren en zich te kunnen ontwikkelen. We handelen doelgericht. We praten over wat een kind nodig heeft. Maar nog belangrijker: we praten ook mét het kind wat het nodig heeft.

Binnen onze school is opbrengstgericht werken het uitgangspunt. We kijken hoe de leerlingen reageren op het geboden onderwijs. We analyseren de resultaten en bekijken op welke elementen we het onderwijsleerproces aan kunnen passen.  Binnen het opbrengstgericht werken krijgt handelingsgericht werken een zinvolle plek voor de leerlingen die niet genoeg profiteren van het groepsgerichte aanbod.  Met deze leerlingen richten we ons op hun individuele onderwijsbehoeften. 

Op Inghelosenberghe kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Op Inghelosenberghe blijft een kind enkele zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. Wij proberen doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.

Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als een kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op Inghelosenberghe vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen.  Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We proberen voor alle kinderen uit Sint Jansteen en omgeving passend onderwijs aan te bieden. Thuisnabij-onderwijs is belangrijk. Dat betekent wel dat we meer expertise op moeten gaan bouwen om tegemoet te kunnen komen aan alle behoeftes. Via nascholing proberen we meer kennis van reken-, spelling-, lees- en gedragsproblematiek te verkrijgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het kader van VVE (Voor – en Vroegschoolse Educatie) wordt er in onze peutergroepen (startgroepen) nauw samengewerkt met de basisschool. Door deze startgroepen worden de ontwikkelkansen van kinderen vergroot en bieden we een naadloze aansluiting voor uw peuter op onze basisschool. Spelenderwijs krijgen de kinderen extra begeleiding op het gebied van bijvoorbeeld taalontwikkeling, extra kansen om zich te ontwikkelen, en meer individuele aandacht. De samenwerking bestaat concreet uit o.a. het hanteren van hetzelfde kindvolgsysteem (Kijk! 0-7 jaar), overdracht gegevens van peuter- naar kleutergroep, gezamenlijk preventief overleg, gezamenlijke voorbereiding projecten en afstemmen van doorgaande leerlijnen (o.a. woordenschat). Op de peuterspeelzaal werken we met de methode Uk en Puk. We hanteren een bijzonder aanbod voor peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar. Uw peuter mag dan gratis een dagdeel per week extra komen spelen op de peuterspeelzaal. U krijgt dus een dagdeel extra vanaf de minimale afname van twee dagdelen. Dit aanbod geldt voor peuters uit postcodegebied Sint Jansteen (4564), Kapellebrug (4565 en 4565) en Absdale (4561). Exacte afspraken over het postcodebeleid in de regio Sint Jansteen – Hulst zijn te verkrijgen bij de directie. 

Terug naar boven