Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In het gehele aanbod van de activiteiten voor het jonge kind (2-6 jaar) vinden wij de volgende zaken belangrijk: relatie (ik hoor erbij), competentie (ik kan het) en autonomie (ik kan het zelf). Bij alle activiteiten wordt gekeken naar wat een kind nodig heeft in die drie gebieden. In de combinatie van die drie gebieden komt een kind tot volledige bloei.
Jaarlijks denken we na over de indeling van onze stamgroepen en domeinen. We gaan hierbij uit van de indeling die voor de kinderen het beste is. Natuurlijk hebben ook de groepsgrootte en de beschikbare formatie invloed op de groepssamenstelling.
De stamgroepen met een vast aanspreekpunt fungeren als uitvalsbasis voor de kinderen. De dagopening, de kring, de Kanjertraining en gym vinden plaats in de stamgroep. Voor de overige vakken kan er, binnen de domeinen peutergroep, onder- en bovenbouw, groepsdoorbrekend gewerkt worden, zodat ieder kind zich op eigen niveau en in tempo kan ontwikkelen. Het uitgangspunt hierbij is telkens de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van het kind.
Spelenderwijs het onbekende ontdekken, nieuwsgierigheid en creativiteit stimuleren, aandacht voor muziek en bewegen zijn een paar voorbeelden uit onze Expeditie die in ons aanbod centraal staan.
We bieden onderwijs dat voldoet aan de kerndoelen van het basisonderwijs. Daarvoor gebruiken we diverse methodes, middelen en manieren.
De ochtenden worden voornamelijk gebruikt voor rekenen, taal en lezen. Het is van belang dat kinderen deze basisvaardigheden in voldoende mate bezitten voor ze doorstromen naar het voortgezet onderwijs. Naast goede instructie en inoefening met behulp van methodes wordt zeker ook aandacht besteed aan het spelend, ontdekkend en bewegend leren met bijvoorbeeld buitenlessen, reken- en taalspelletjes en uitnodigende materialen.
Als wereldoriëntatie wordt een thema vanuit verschillende invalshoeken bestudeerd. Zelf onderzoeksvragen bedenken en ontdekkend leren staan hierbij centraal. De excursies, gastsprekers en de schooltuintjes zijn hier mooie voorbeelden van.
Bewegen en muziek zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen. Ze stimuleren vaardigheden als doorzetten, concentreren en creatief denken. Vandaar dat er veel aandacht geschonken wordt aan de gymlessen en het muziekonderwijs. De kinderen krijgen vanaf groep 3 tien weken zwemonderwijs per jaar. Eens in de 14 dagen komt een vakdocent muziek lesgeven in alle groepen.
De kinderen in de onderbouw krijgen een half uur per week Engelse les van een native speaker, omdat het jonge kind ontvankelijk is voor het leren van een vreemde taal. in de bovenbouw worden de Engelse lessen verzorgd door de groepsleerkracht.
Kindcentrum de Wiedewereld/Accrete beschikt momenteel over diverse expertise, middelen en materialen om extra ondersteuning te bieden. Daarnaast zijn er contacten met diverse externe organisaties.
Op dit moment zijn er geen ambities om het aanbod uit te breiden.
De eerste levensjaren zijn heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. De drukste tijd in het leven van ouders is vaak de periode wanneer kinderen klein zijn. Wij helpen ouders om rust binnen het gezin te creëren, de kinderen staan centraal in onze kinderopvang. Wij hebben een peutergroep voor kinderen van 2-4 jaar. In deze groep is plaats voor 16 kinderen.
In ons pedagogisch werkplan staat hoe wij de doelen uit ons pedagogisch beleid vormgeven.
Ons Kindcentrum biedt ook VVE (Voor en Vroegschoolse Educatie) aan. Dit komt ten goede aan de brede ontwikkeling van alle kinderen in onze opvang. Het biedt activiteiten in een dagelijks ritme, is uitdagend en er is aandacht voor ouderbetrokkenheid. Interactie speelt een grote rol. In het gehele aanbod van de activiteiten vinden wij de volgende zaken belangrijk: relatie (ik hoor erbij), competentie (ik kan het) en autonomie (ik kan het zelf). In alle activiteiten is het belangrijk te kijken naar wat een kind nodig heeft in die drie gebieden. In de combinatie van die drie gebieden komt een kind tot volledige bloei.