Christelijk Kindcentrum De Wiedewereld

Kloosterweg 32 8326 CE Sint Jansklooster

Schoolfoto van Christelijk Kindcentrum De Wiedewereld

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ingeval van afwezigheid van een teamlid, bijvoorbeeld wegens ziekte, wordt er gezocht naar mogelijkheden voor vervanging binnen het team of via de invalpool. Is het niet mogelijk vervanging te regelen dan kan het voorkomen dat een groep kinderen thuis moet blijven

Met het toenemende personeelstekort is deze kans helaas steeds groter. U wordt dan telefonisch of via de app op de hoogte gebracht. We vragen hiervoor uw begrip en medewerking.

 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In het gehele aanbod van de activiteiten voor het jonge kind (2-6 jaar) vinden wij de volgende zaken belangrijk: relatie (ik hoor erbij), competentie (ik kan het) en autonomie (ik kan het zelf). Bij alle activiteiten wordt gekeken naar wat een kind nodig heeft in die drie gebieden. In de combinatie van die drie gebieden komt een kind tot volledige bloei.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Jaarlijks denken we na over de indeling van onze stamgroepen en domeinen. We gaan hierbij uit van de indeling die voor de kinderen het beste is. Natuurlijk hebben ook de groepsgrootte en de beschikbare formatie invloed op de groepssamenstelling.

De stamgroepen met een vast aanspreekpunt fungeren als uitvalsbasis voor de kinderen. De dagopening, de kring, de Kanjertraining en gym vinden plaats in de stamgroep. Voor de overige vakken kan er, binnen de domeinen peutergroep, onder- en bovenbouw, groepsdoorbrekend gewerkt worden, zodat ieder kind zich op eigen niveau en in tempo kan ontwikkelen.  Het uitgangspunt hierbij is telkens de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van het kind.

Spelenderwijs het onbekende ontdekken, nieuwsgierigheid en creativiteit stimuleren, aandacht voor muziek en bewegen zijn een paar voorbeelden uit onze Expeditie die in ons aanbod centraal staan.

We bieden onderwijs dat voldoet aan de kerndoelen van het basisonderwijs. Daarvoor gebruiken we diverse methodes, middelen en manieren.

De ochtenden worden voornamelijk gebruikt voor rekenen, taal en lezen. Het is van belang dat kinderen deze basisvaardigheden in voldoende mate bezitten voor ze doorstromen naar het voortgezet onderwijs. Naast goede instructie en inoefening met behulp van methodes wordt zeker ook aandacht besteed aan het spelend, ontdekkend en bewegend leren met bijvoorbeeld buitenlessen, reken- en taalspelletjes en uitnodigende materialen.

Als wereldoriëntatie wordt een  thema vanuit verschillende invalshoeken bestudeerd. Zelf onderzoeksvragen bedenken en ontdekkend leren staan hierbij centraal.  De excursies, gastsprekers en de schooltuintjes zijn hier mooie voorbeelden van.

Bewegen en muziek zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen. Ze stimuleren vaardigheden als doorzetten, concentreren en creatief denken. Vandaar dat er veel aandacht geschonken wordt aan de gymlessen en het muziekonderwijs. De kinderen krijgen vanaf groep 3 tien weken zwemonderwijs per jaar. Eens in de 14 dagen komt een vakdocent muziek lesgeven in alle groepen.

De kinderen in de onderbouw krijgen een half uur per week Engelse les van een native speaker, omdat het jonge kind ontvankelijk is voor het leren van een vreemde taal. in de bovenbouw worden de Engelse lessen verzorgd door de groepsleerkracht. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Kindcentrum de Wiedewereld/Accrete beschikt momenteel over diverse expertise, middelen en materialen om extra ondersteuning te bieden.  Daarnaast zijn er contacten met diverse externe organisaties. 

Op dit moment zijn er geen ambities om het aanbod uit te breiden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De eerste levensjaren zijn heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. De drukste tijd in het leven van ouders is vaak de periode wanneer kinderen klein zijn. Wij helpen ouders om rust binnen het gezin te creëren, de kinderen staan centraal in onze kinderopvang. Wij hebben een peutergroep voor kinderen van 2-4 jaar. In deze groep is plaats voor 16 kinderen.

In ons pedagogisch werkplan staat hoe wij de doelen uit ons pedagogisch beleid vormgeven.

Ons Kindcentrum biedt ook VVE (Voor en Vroegschoolse Educatie) aan. Dit komt ten goede aan de brede ontwikkeling van alle kinderen in onze opvang. Het biedt activiteiten in een dagelijks ritme, is uitdagend en er is aandacht voor ouderbetrokkenheid. Interactie speelt een grote rol. In het gehele aanbod van de activiteiten vinden wij de volgende zaken belangrijk: relatie (ik hoor erbij), competentie (ik kan het) en autonomie (ik kan het zelf). In alle activiteiten is het belangrijk te kijken naar wat een kind nodig heeft in die drie gebieden. In de combinatie van die drie gebieden komt een kind tot volledige bloei.

Terug naar boven