Jenaplanschool De Lindekring

Liesmortel 19 5435 XH Sint Agatha

  • Schoolfoto van Jenaplanschool De Lindekring
  • Schoolfoto van Jenaplanschool De Lindekring

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De scores van schooljaar 2021-2022 bestaan uit de resultaten van twee leerlingen: in dat jaar bestond onze groep 8 uit twee leerlingen. Deze score lijken laag, maar waren helemaal passend voor deze leerlingen. Zij hebben op hun eigen niveau maximaal kunnen presteren en alles eruit gehaald wat erin zat: dát vinden wij belangrijk.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen en tussenresultaten
We toetsen onze leerlingen elk half jaar op de onderdelen technisch lezen, begrijpend lezen (vanaf eind groep 3), spelling en rekenen. Na elke afname bekijken leerkrachten en intern begeleiders de resultaten op individueel niveau en op groepsniveau. Vervolgens bespreken zij welke interventies er eventueel nodig zijn. Ons doel is steeds opnieuw afstemmen op de onderwijsbehoeften van een individueel kind en/of een groep. Op schoolniveau analyseren we twee keer per jaar de algemene resultaten. Die analyse dient als basis voor nieuwe ontwikkelplannen.

Naast de methodegebonden toetsen nemen we in elke groep Cito-toetsen af en gebruiken we het Leerling- en Onderwijsvolgsysteem (LOVS). in groep 8 maken leerlingen de papieren versie van de IEP-toets en de ontwikkeling van kleuters volgen we via volgmodel KIJK.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het is goed om te weten dat er in schooljaar 2021-2022 slechts twee leerlingen in groep 8 zaten. Voor een meer algemeen beeld: onze leerlingen stromen uit naar alle soorten voortgezet onderwijs. Kinderen krijgen bij ons de kans om praktisch aan de slag te gaan óf zich juist meer te verdiepen in denkvaardigheden en onderzoeken. Zo ontwikkelt ieder zijn of haar eigen talent.

In 2022-2023 hebben de 11 leerlingen die er zaten een goede score bereikt. Wederom passend bij de potentie van de leerlingen.

We scoren boven het  landelijk gemiddelde op alle onderdelen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Lindekring is in alle opzichten een open en transparante school. Veiligheid staat voorop en binnen duidelijke kaders krijgt iedereen de ruimte om zichzelf te zijn. Daardoor krijgen kinderen de zekerheid dat ze nooit afgewezen worden om wie ze zijn. Sterker nog: we vieren de verschillen en koesteren de overeenkomsten! Alles is bespreekbaar, en ieder kind wordt écht gezien en écht gehoord. 

Als team stralen we nieuwsgierigheid uit. We zijn nieuwsgierig naar leerlingen, naar ouders en naar de omgeving waarin wij ons samen  bevinden. Complimenten geven vinden we belangrijk en fouten maken mag. Feedback helpt ieder van ons verder en we gaan met respect en verantwoordelijkheid met elkaar om. Als school zijn we actief onderdeel van de gemeenschap waarmee we ons verbonden voelen. We staan met toewijding, humor en warmte klaar voor iedereen die bij ons binnenkomt. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenleven
  • Samenwerken
  • Verantwoorden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We scoren voldoende op de inspectiennormen.

Onze opbrengsten zijn de afgelopen 5 jaar gemiddeld voldoende geweest.

Soms is dit in een kleine school met maar weinig kinderen niet altijd haalbaar. Twee kinderen in groep 8 bepalen dan je eindscore.

In mei 2023 hebben we een externe audit gekregen.

Deze was op alle onderdelen voldoende.

De volgende items zijn beoordeeld:

1. zicht op ontwikkeling

2. pedagogisch en didactisch handelen

3.resultaten

4. evaluatie en verantwoording

Op weg naar voldoende was visie, ambitie en  doelen. Gedurende het schooljaar 2022-2023 zijn er lopende het schooljaar 2 grote ontwikkelpunten toegevoegd: we zijn gaan nadenken over de schoolontwikkeling en we zijn ingeloot voor de basissubsidie, waardoor we een nieuwe methode konden aanschaffen, waarin wereldoriëntatie, taal en lezen worden gecombineerd. Dit stond niet vooraf in ons plan.

Terug naar boven