Jenaplanschool De Lindekring

Liesmortel 19 5435 XH Sint Agatha

  • Schoolfoto van Jenaplanschool De Lindekring
  • Schoolfoto van Jenaplanschool De Lindekring

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit ervaren stamgroepleiders, een onderwijsassistent, een eigen IB'er, een administratief medewerker en de directeur. Samen zorgen we voor een veilig pedagogisch klimaat, zijn we ons bewust van onze voorbeeldfunctie en dragen we de normen en waarden van de school uit. Gymlessen in de middenbouw en bovenbouw worden gegeven door een bevoegd vakdocent bewegingsonderwijs en we werken nauw namen met medewerkers van de peuteropvang en BSO en externe specialisten. 

Onze stamgroepleiders is:

* Iemand die eerst het kind ziet en dan de leerling
* Ons concept en onze visie onderschrijft
* Leiding geeft aan de drie jarige stamgroep
* Zichtbaar en toegankelijk is voor leerlingen, ouders en collega’s en aandacht heeft voor de mens binnen de stamgroep;
*Hoge verwachtingen heeft 
* Helder, open en verbindend communiceert;       
* Enthousiast en inspirerend is! 
* Alle instructies in de stamgroep kan uitvoeren en dit als meerwaarde ziet
* Zelfstandig en verantwoordelijk is
* Flexibel kan zijn.

Wij hebben allemaal dezelfde grondhouding en zijn ons bewust van onze voorbeeldfunctie

Externe specialisten
Om afwisseling in leeractiviteiten te realiseren schakelen we externe vakdocenten in. Zij geven tijdens een bepaalde periode in de middag een les of workshop aan een stamgroep in de midden- en bovenbouw. Op die manier voegen we extra creativiteit en expressiviteit toe aan het verplichte curriculum, met een aanbod dat aansluit bij onze wereldoriënterende DaVinci-methode. De eigen stamgroepleider is in de buurt van de groep, maar geeft geen les. De externe vakspecialisten richten zich op de volgende activiteiten:

  • drama, zang, muziek en musical.
  • bewegen in brede zin: bijvoorbeeld via spel en balanceren.
  • communicatie in brede zin: met aandacht voor bijvoorbeeld kritisch denken, filosoferen, (online) schrijven en presenteren. 
  • Mentale weerbaarheid: nadenken over gedachten en stappenplannetjes hoe om te gaan met stress of verandering. Maar ook denk aan yoga of mindfullness

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is of verlof nodig heeft, gaat het onderwijs op één van de volgende manier door:

1. Er komt een vervanger uit de vervangingspool.
2. Een interne collega neemt de groep over: dit kan ook een onderwijsassistent, directeur of intern begeleider zijn.
3. Er wordt een een alternatief programma georganiseerd waardoor er geen vervanger nodig is. 

Als er geen vervanging geregeld kan worden, is de afspraak dat leerlingen thuisblijven. Dat bericht communiceren we minimaal 24 uur van te voren met ouders. In de praktijk komt dit gelukkig nauwelijks voor.  


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

  • Binnen ons onderwijs vinden we lezen heel belangrijk. Want door te lezen ontdek je de wereld. Daarom hebben we een eigen bibliotheek op school, waarvoor ouders de uitleen verzorgen.
  • We werken nauw samen met multifunctionele accommodatie De Agaat, op een steenworp afstand van de school. Leerlingen sporten daar in de gymzaal of op de sportvelden, er is ruimte voor optredens en culturele activiteiten en we kunnen er koken.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het kinderbrein maakt in zijn jonge jaren enorm veel verbindingen in de hersenen aan. Bij elk kind verloopt die ontwikkeling op een andere manier. Daarom is ons aanbod voor kleuters rijk en gevarieerd, zodat het aansluit bij alle fases van ontwikkeling. Veel nodigt uit tot ontdekking en spel: vaardigheden die aansluiten bij alle manieren van leren. Niet alleen via activiteiten, maar ook via de inrichting van lokalen. Samengevat baseren wij ons kleuteronderwijs op de volgende pijlers:Ruimte om te spelen: vooral jonge kinderen leren door te doen en te ervaren. Verwondering resulteert in ontdekken en onderzoeken.  Aandacht voor welbevinden en betrokkenheid: leren kan alleen als je je gezien, erkend en herkend voelt.  Een open en positief pedagogisch klimaat: we delen onze verwachtingen met elkaar zodat die helder zijn. Goed uitgeruste basishoeken: een inrichting die prikkelt, nieuwsgierig maakt en uitdaagt. En tegelijkertijd zorgt voor balans en evenwicht. De precieze invulling hangt af van de actualiteit, de thema's die leven in de groep en die aan bod zijn binnen ons DaVinci-onderwijs. 

Invulling onderwijs kleuterstamgroep

Bij binnenkomst ligt er al een werkje klaar om te doen. Ouders komen mee naar binnen en kunnen zien wat het kind doet.
De kleuters starten daarna vaak 's ochtends in de kring.  Daar staan ze samen met de stamgroepleider stil bij routines als de dagen van de week en eventuele feestdagen. Daarna spelen en werken ze in de verschillende hoeken. Daar worden voorbereidende reken- en taaldoelen aangeboden op een speelse manier. Denk hierbij aan liedjes, versjes, veel voorlezen en vooral door beweging in de ruimte ervaren met je lijf.
Ook is er een specifiek aanbod in een kleine kring of een klein groepje, met activiteiten als voorbereiding op groep 3. Natuurlijk spelen de kleuters ook volop buiten en twee keer per week gaan ze naar de gymzaal om daar lekker te bewegen.

Rustmoment van 13.00-13.45 uur

Op de lange dagen bouwen we voor onze kleuters een moment van pauze in. Kinderen gaan dan even liggen op een bedje en luisteren naar een verhaal of muziek. Daarna gaan we rustig aan de slag met een creatieve opdracht.

Aanbod op maat
Ons onderwijs is altijd gebaseerd op een thema uit de methode DaVinci. Via een kennismaking met een onderdeel van de wereld bereiden we kinderen voor om later te gaan leren lezen, schrijven en rekenen. Kinderen die al willen lezen, krijgen de kans om hiermee te oefenen. We passen ons aanbod aan op het niveau van ieder kind: meer uitdagend en verrijkend of juist met extra oefening en ondersteuning. 

Bioritmemodel 
Op de langere dagen passen we tussen 13.00 en 14.00 het tempo aan. Dan is er een moment van rust en ontspanning: kinderen doen onder leiding van een onderwijsassistente rustgevende oefeningen op basis van muziek en creativiteit. Hiermee sluiten we aan bij het bioritme van een kleuter, passend bij onze kernwaarde 'vertragen'. 



Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ritmisch weekplan
We werken met een ritmisch weekplan met veel afwisseling tussen spelen, werken, spreken, vieren en vertragen. Daarmee zorgen we voor een goede energiebalans door de dag heen. Er is voldoende ruimte voor beweging én we staan regelmatig stil bij het hier en nu. Op die momenten doen we bewustwordingsoefeningen en gaan we dieper in op vragen als: hoe voel je je? Hoe kun je omgaan met onrust of gevoelens van stress? 

Bioritmemodel Onze lestijden en de verdeling van de leeractiviteiten sluiten aan bij het bioritme van kinderen. Actieve leermomenten plannen we tussen 10.00 en 12.00 uur en tussen 14.00 en 15.30 uur, want dan zijn de hersenen van kinderen meer actief en staan ze open om te leren. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Interne zorgstructuur
Op onze school is er een interne zorgstructuur waarmee we zicht houden op de ontwikkeling van leerlingen op school-, groeps-, en kindniveau. We werken van schoolbrede analyses naar groepsanalyses en bespreken deze zowel met het hele team als met de individuele stamgroepleiders. Onze eigen intern begeleider (IB'er) speelt hierbij een belangrijke rol. De IB'er richt zich daarnaast op kennisontwikkeling binnen het team en het faciliteren van extra ondersteuning voor leerlingen. 

Passend onderwijs
Alle scholen voor (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs in de regio werken samen binnen het samenwerkingsverband Stromenland. Het doel is dat elk kind een passende onderwijsplek krijgt. Op de Lindekring gaan wij altijd eerst met ouders in gesprek over de mogelijkheden op onze eigen school. Als blijkt dat wij een kind niet de hulp kunnen bieden die het nodig heeft, maken we samen met ouders een handelingsplan en schakelen we externe partijen als de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin in. In een enkel geval is het de beste oplossing om een leerling via het samenwerkingsverband op een andere school te plaatsen, die beter aansluit bij de ondersteuningsbehoeften van het kind.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zetten in op een nog uitgebreidere samenwerking met externe betrokkenen om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het kinderbrein maakt in zijn jonge jaren enorm veel verbindingen in de hersenen aan. Bij elk kind verloopt die ontwikkeling op een andere manier. Daarom is ons aanbod voor kleuters rijk en gevarieerd, zodat het aansluit bij alle fases van ontwikkeling. Veel nodigt uit tot ontdekking en spel: vaardigheden die aansluiten bij alle manieren van leren. Niet alleen via activiteiten, maar ook via de inrichting van lokalen. Samengevat baseren wij ons kleuteronderwijs op de volgende pijlers:

  • Ruimte om te spelen: vooral jonge kinderen leren door te doen en te ervaren. Verwondering resulteert in ontdekken en onderzoeken.  
  • Aandacht voor welbevinden en betrokkenheid: leren kan alleen als je je gezien, erkend en herkend voelt.  
  • Een open en positief pedagogisch klimaat: we delen onze verwachtingen met elkaar zodat die helder zijn. 
  • Goed uitgeruste basishoeken: een inrichting die prikkelt, nieuwsgierig maakt en uitdaagt. En tegelijkertijd zorgt voor balans en evenwicht. De precieze invulling hangt af van de actualiteit, de thema's die leven in de groep en die aan bod zijn binnen ons DaVinci-onderwijs. 



Terug naar boven