Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
- Binnen ons onderwijs vinden we lezen heel belangrijk. Want door te lezen ontdek je de wereld. Daarom hebben we een eigen bibliotheek op school, waarvoor ouders de uitleen verzorgen.
- We werken nauw samen met multifunctionele accommodatie De Agaat, op een steenworp afstand van de school. Leerlingen sporten daar in de gymzaal of op de sportvelden, er is ruimte voor optredens en culturele activiteiten en we kunnen er koken.
Het kinderbrein maakt in zijn jonge jaren enorm veel verbindingen in de hersenen aan. Bij elk kind verloopt die ontwikkeling op een andere manier. Daarom is ons aanbod voor kleuters rijk en gevarieerd, zodat het aansluit bij alle fases van ontwikkeling. Veel nodigt uit tot ontdekking en spel: vaardigheden die aansluiten bij alle manieren van leren. Niet alleen via activiteiten, maar ook via de inrichting van lokalen. Samengevat baseren wij ons kleuteronderwijs op de volgende pijlers:Ruimte om te spelen: vooral jonge kinderen leren door te doen en te ervaren. Verwondering resulteert in ontdekken en onderzoeken. Aandacht voor welbevinden en betrokkenheid: leren kan alleen als je je gezien, erkend en herkend voelt. Een open en positief pedagogisch klimaat: we delen onze verwachtingen met elkaar zodat die helder zijn. Goed uitgeruste basishoeken: een inrichting die prikkelt, nieuwsgierig maakt en uitdaagt. En tegelijkertijd zorgt voor balans en evenwicht. De precieze invulling hangt af van de actualiteit, de thema's die leven in de groep en die aan bod zijn binnen ons DaVinci-onderwijs.
Invulling onderwijs kleuterstamgroep
Bij binnenkomst ligt er al een werkje klaar om te doen. Ouders komen mee naar binnen en kunnen zien wat het kind doet.
De kleuters starten daarna vaak 's ochtends in de kring. Daar staan ze samen met de stamgroepleider stil bij routines als de dagen van de week en eventuele feestdagen. Daarna spelen en werken ze in de verschillende hoeken. Daar worden voorbereidende reken- en taaldoelen aangeboden op een speelse manier. Denk hierbij aan liedjes, versjes, veel voorlezen en vooral door beweging in de ruimte ervaren met je lijf.
Ook is er een specifiek aanbod in een kleine kring of een klein groepje, met activiteiten als voorbereiding op groep 3. Natuurlijk spelen de kleuters ook volop buiten en twee keer per week gaan ze naar de gymzaal om daar lekker te bewegen.Rustmoment van 13.00-13.45 uur
Op de lange dagen bouwen we voor onze kleuters een moment van pauze in. Kinderen gaan dan even liggen op een bedje en luisteren naar een verhaal of muziek. Daarna gaan we rustig aan de slag met een creatieve opdracht.
Aanbod op maat
Ons onderwijs is altijd gebaseerd op een thema uit de methode DaVinci. Via een kennismaking met een onderdeel van de wereld bereiden we kinderen voor om later te gaan leren lezen, schrijven en rekenen. Kinderen die al willen lezen, krijgen de kans om hiermee te oefenen. We passen ons aanbod aan op het niveau van ieder kind: meer uitdagend en verrijkend of juist met extra oefening en ondersteuning.Bioritmemodel
Op de langere dagen passen we tussen 13.00 en 14.00 het tempo aan. Dan is er een moment van rust en ontspanning: kinderen doen onder leiding van een onderwijsassistente rustgevende oefeningen op basis van muziek en creativiteit. Hiermee sluiten we aan bij het bioritme van een kleuter, passend bij onze kernwaarde 'vertragen'.
Ritmisch weekplan
We werken met een ritmisch weekplan met veel afwisseling tussen spelen, werken, spreken, vieren en vertragen. Daarmee zorgen we voor een goede energiebalans door de dag heen. Er is voldoende ruimte voor beweging én we staan regelmatig stil bij het hier en nu. Op die momenten doen we bewustwordingsoefeningen en gaan we dieper in op vragen als: hoe voel je je? Hoe kun je omgaan met onrust of gevoelens van stress?Bioritmemodel Onze lestijden en de verdeling van de leeractiviteiten sluiten aan bij het bioritme van kinderen. Actieve leermomenten plannen we tussen 10.00 en 12.00 uur en tussen 14.00 en 15.30 uur, want dan zijn de hersenen van kinderen meer actief en staan ze open om te leren.
Interne zorgstructuur
Op onze school is er een interne zorgstructuur waarmee we zicht houden op de ontwikkeling van leerlingen op school-, groeps-, en kindniveau. We werken van schoolbrede analyses naar groepsanalyses en bespreken deze zowel met het hele team als met de individuele stamgroepleiders. Onze eigen intern begeleider (IB'er) speelt hierbij een belangrijke rol. De IB'er richt zich daarnaast op kennisontwikkeling binnen het team en het faciliteren van extra ondersteuning voor leerlingen.Passend onderwijs
Alle scholen voor (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs in de regio werken samen binnen het samenwerkingsverband Stromenland. Het doel is dat elk kind een passende onderwijsplek krijgt. Op de Lindekring gaan wij altijd eerst met ouders in gesprek over de mogelijkheden op onze eigen school. Als blijkt dat wij een kind niet de hulp kunnen bieden die het nodig heeft, maken we samen met ouders een handelingsplan en schakelen we externe partijen als de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin in. In een enkel geval is het de beste oplossing om een leerling via het samenwerkingsverband op een andere school te plaatsen, die beter aansluit bij de ondersteuningsbehoeften van het kind.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zetten in op een nog uitgebreidere samenwerking met externe betrokkenen om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden.
Het kinderbrein maakt in zijn jonge jaren enorm veel verbindingen in de hersenen aan. Bij elk kind verloopt die ontwikkeling op een andere manier. Daarom is ons aanbod voor kleuters rijk en gevarieerd, zodat het aansluit bij alle fases van ontwikkeling. Veel nodigt uit tot ontdekking en spel: vaardigheden die aansluiten bij alle manieren van leren. Niet alleen via activiteiten, maar ook via de inrichting van lokalen. Samengevat baseren wij ons kleuteronderwijs op de volgende pijlers:
- Ruimte om te spelen: vooral jonge kinderen leren door te doen en te ervaren. Verwondering resulteert in ontdekken en onderzoeken.
- Aandacht voor welbevinden en betrokkenheid: leren kan alleen als je je gezien, erkend en herkend voelt.
- Een open en positief pedagogisch klimaat: we delen onze verwachtingen met elkaar zodat die helder zijn.
- Goed uitgeruste basishoeken: een inrichting die prikkelt, nieuwsgierig maakt en uitdaagt. En tegelijkertijd zorgt voor balans en evenwicht. De precieze invulling hangt af van de actualiteit, de thema's die leven in de groep en die aan bod zijn binnen ons DaVinci-onderwijs.