Op welke manier informeert deze school de ouders?
Informatie uitwisseling tussen school en ouders
We zijn van mening dat ouders en school samen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van het kind. Een goede uitwisseling van informatie en standpunten is daarom voorwaarde om te komen tot een hechte en optimale samenwerking. Leerkrachten zijn door ouderbetrokkenheid beter in staat de kinderen te leren kennen en te begrijpen, ouders begrijpen beter waar de leerkrachten en kinderen op school mee bezig zijn. Aan het uitwisselen van informatie wordt vanuit school concreet vorm gegeven middels ouderbrieven, jaarkalender, schoolgids, kennismakingsgesprekken, individuele gesprekken, spreekuuravonden, informatieborden, de regelmatig verschijnende nieuwsbrief De Plakband (10 x per jaar), onze actuele schoolwebsite, groeps- en voorlichtingsavonden, de jaarlijkse ledenvergadering oudervereniging en een open inloop met de titel ‘Kijkje in de klas’. Ouders kunnen meedenken, meepraten of meebeslissen door zich te organiseren binnen de Medezeggenschapsraad. Daarnaast kunnen ouders binnen de Ouderraad en/of werkgroepen meedenken en meehelpen bij de organisatie van sportactiviteiten, onderwijsactiviteiten en/of zitting nemen in een of meer van de werkgroepen: schoolfeest, schoolreis, bibliotheek, Pasen, Sinterklaas, Kerst, Carnaval.
Contact met de leerkracht
Als u of de leerkracht dat nodig vindt kan er een afspraak gemaakt worden voor een gesprek. Deze afspraak maken wij bij voorkeur na 14.45 uur.
Kijkje in de klas
Tijdens deze middag zal uw zoon/dochter u rondleiden en hij/zij zal zelf vertellen wat er te zien is in de klas en hoe wij werken in de klas en op het plein. Vooraf is met de leerlingen besproken en geoefend wat er zoal verteld kan worden aan de ouders. Stel gerust uw vragen tijdens dit bezoek en kom zoveel mogelijk te weten!
Kennismakingsgesprekken
Aan het begin van het schooljaar zijn er de kennismakingsgesprekken. Vooraf aan het gesprek vult u een ‘keer om formulier’ in. Tijdens een kennismakingsgesprek vertelt u aan ons datgene wat wij over uw kind(eren) behoren te weten. Daarnaast is het een goede eerste kennismaking met de groepsleerkracht.
Rapportagegesprekken
Onze school zorgt voor een zo zorgvuldig mogelijke opzet van de rapportage.
Op basis van bevindingen kiezen we voor de volgende werkwijze:
a. De ouders krijgen op de rapport-ouderavond vanaf groep 1 een rapport uitgereikt, waarin alle vakken/vormingsgebieden aan de orde komen. De beoordeling geschiedt per vak/vormingsgebied in de vorm van woorden/korte zinnen en de mogelijkheid tot het plaatsen van opmerkingen.
b. Dit rapport dient als “agenda” voor het gesprek tussen ouders en leerkracht. c. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen een rapport als onderdeel van hun portfolio in januari/februari en juni/juli. De kinderen van groep 1 ontvangen het rapport in juni en de kinderen van groep 2 in mei.
Twee keer per jaar geven we een rapport over de ontwikkelingen van de leerlingen. Het eerste rapport bespreken we vanaf groep 5 graag met de ouders én de leerling tijdens het zogenoemde portfoliogesprek. De kinderen mogen de portfoliomap met daarin het rapport mee naar huis nemen. De portfoliogesprekken vinden plaats in februari en juni. Tussentijds en aan het eind van het schooljaar is er alleen een gesprek op verzoek van de ouders of de leerkracht.