Op welke manier worden ouders betrokken bij deze school?
Een school kan niet zonder goede, open contacten met de ouders van hun leerlingen. Ouders vertrouwen hun kind toe aan onze school en ouders willen graag betrokken blijven bij het wel en wee van hun kind. Anderzijds weten wij dat de thuissituatie van kinderen invloed heeft op leerprestaties en welbevinden.
Een goede relatie met ouders zien wij daarom als een must. Wij kunnen het als school niet alleen. Ons uitgangspunt is dan ook de gezamenlijke zorg voor de ontwikkeling van het kind binnen de driehoek: ouder-kind- leerkracht.
Onder ouderbetrokkenheid verstaan wij de betrokkenheid van ouders bij de schoolloopbaan van hun kind. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat leerlingen beter presteren als ouders betrokken zijn bij het leren van hun kind. Nu zijn wij er van overtuigd dat ouders sowieso betrokken zijn bij het wel en wee van hun kind. We spreken in het vervolg liever dan ook van ouderpartnerschap, omdat dit duidelijker de wederkerigheid tussen school en ouders weergeeft. Een groot deel van de dag zijn de kinderen op school. Wij begeleiden hen daarbij volgens de in school afgesproken visie. Vanuit de verantwoordelijkheid van ouders voor hun kind streven wij naar een optimale informatie-uitwisseling tussen school en ouders en andersom. Wederzijds vertrouwen is daarbij het sleutelwoord. Wij horen bij elkaar en zijn trots op onze school. Bovenstaande is anders dan ouderparticipatie, waarbij de contacten vooral gericht zijn op het verlenen van hand- en spandiensten bij activiteiten die op school plaatsvinden. Wij zien ouders als partners. In geval van het uiteenlopen van belangen tussen ouders en kind streven wij naar een communicatie die leidt tot een oplossing. We beogen daarbij een win-win situatie: we willen in overleg met ouders komen tot een aanpak, die zowel haalbaar is in de thuissituatie als in de schoolsituatie, waarbij het welbevinden en de ontwikkeling van het kind centraal staat.
Ouderpartnerschap omvat de volgende aspecten:
*Educatief partnerschap: waarbij het gaat om pedagogisch- en didactisch partnerschap. Het gaat dan bijvoorbeeld om een bepaalde aanpak of manier van uitleggen.
*Maatschappelijk partnerschap: waarbij de school en ouders samenwerken in de buurt. Hierbij kan worden gedacht aan samenwerking met het Ufkeshuis (Sint Maarten), de 4 mei herdenking, de kerstwandeling door het dorp etc.
*Ouderparticipatie: waarbij het gaat om hand- en spandienst bij activiteiten op school zoals Sinterklaas, Kerst, de laatste schooldag etc.