Mienskipsskoalle De Legeaën

Aesgewei 56 8647 SG Sibrandabuorren

  • Schoolfoto van Mienskipsskoalle  De Legeaën
  • Schoolfoto van Mienskipsskoalle  De Legeaën
  • Schoolfoto van Mienskipsskoalle  De Legeaën
  • Gezellig even kletsen in de natuurlijke voetbalkooi
  • Heerlijk spelen in een natuurlijke omgeving; rennen, verstoppen, met je vriendjes of even alleen, het kan allemaal.

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit een groepsleerkrachten, onderwijsassistenten een IB-er en een directeur. Samen bieden wij zo professioneel en optimaal mogelijk onderwijs aan de leerlingen van de school. Daarbij wordt gebruik gemaakt van elkaars unieke kwaliteiten. Petra Ypma is directeur van de school en drie dagen per week aanwezig op school. De directeur geeft leiding aan de ontwikkeling van het team en het onderwijs en is eindverantwoordelijk voor de gang van zaken op school. Rianne Wierda is ander halve dag in de week op school aanwezig als intern begeleider. De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en heeft coördinerende en begeleidende taken. Zij helpt leerkrachten en ouders met hulpvragen over kinderen en voert zo nodig gesprekken met ouders en leerkracht over het kind. Daarnaast zijn nog een aantal onderwijsassistenten aanwezig. Onder verantwoordelijkheid van de leerkracht verrichten zij onderwijsinhoudelijke taken en begeleiden ze leerlingen bij het verwerven van vaardigheden.

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ziekte en vervanging personeel.

Bij ziekte of afwezigheid van de meester of de juf komt er een invalkracht. Wanneer er geen invalkracht beschikbaar is, zoeken we intern naar een oplossing. Wanneer er intern geen oplossing voor handen is, bestaat de mogelijkheid dat de kinderen thuis blijven. Er is hiervoor in goed overleg met het team en de ouders (MR) een protocol ontwikkeld. Daarin staat beschreven wat we doen wanneer er geen vervanger beschikbaar is. Dit protocol ligt ter inzage op school.

 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken op de Mienskipsskoalle met vijf groepen: 

  • Groep 1/2 met Femmy en Anita
  • Groep 3 met Jolanda en Jeanet 
  • Groep 4/5 met Jaring (Annet) en Baukje 
  • Groep 6 met Wibrand 
  • Groep 7/8 met Fedde 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2 

De aanpak van de kleutergroepen verschilt van de andere groepen (3 t/m 8). Ook de inrichting van het lokaal en de manier van werken is anders. Het werken in de kleutergroepen gebeurt vanuit de kring. Daarnaast wordt er gespeeld en gewerkt aan tafels, in hoeken, in het speellokaal en op het plein. Er is veel aandacht voor structuur en regelmaat. In de kleutergroepen werken we met thema’s. Een beredeneerd aanbod in combinatie met duidelijk omschreven doelen biedt de basis voor een doorgaande lijn. Richtinggevend zijn de onderwijsbehoeftes en interesses van de kinderen. De activiteiten zijn betekenisvol en sluiten aan bij de belevingswereld van het jonge kind.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8 

Op de Mienskipsskoalle wordt gewerkt met moderne methodes die voldoen aan de kerndoelen van het basisonderwijs. Wij vinden het belangrijk dat de lesstof zo actueel en uitdagend mogelijk wordt aangeboden. De verwerking van de lesstof kan op verschillende manieren tot stand komen: individueel, in kleine groepjes en in grotere groepen, schriftelijk, mondeling, via het werken op een device, creatief of middels projecten. In groep 3 t/m 8 wordt regelmatig gebruik gemaakt van tablets tijdens de lessen. Wij zien de tablet als een handige tool om de productiviteit te verhogen, kennis toegankelijk te maken en leren makkelijker te maken. De tablet vervangt echter niet de leerkracht en de reguliere middelen waarmee kennis wordt overgedragen op de leerlingen. Wij beschouwen ICT als een middel om ons onderwijs nog beter te maken. Op onze school krijgen de leerlingen van groep 4 AMV-muziekonderwijs. De lessen vinden eens in de twee weken plaats. Aansluitend kunnen kinderen uit groep 5 of ouder het tweede jaar AMV-onderwijs volgen buiten school om. De lessen worden gegeven door een docente van de Muziekschool uit Sneek.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Uitgangspunt van de wet Passend Onderwijs is dat alle kinderen recht hebben op een passende onderwijsplek, ook als zij door een handicap of gedragsproblemen extra ondersteuning nodig hebben.

Als een leerling een extra ondersteuningsbehoefte heeft, zullen we bij ons op school bekijken in hoeverre er adequate zorg geboden kan worden (door te toetsen aan het opgestelde schoolondersteuningsprofiel, zie de bijlage.)

Afhankelijk hiervan kan een leerling wel of niet worden begeleid op onze school.

Met ingang van 1 augustus 2014 j.l. is de wet passend onderwijs van kracht geworden. Passend onderwijs legt een zorgplicht bij alle scholen. Dat betekent dat de school verantwoordelijk is om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden.  In principe en in beginsel zijn alle kinderen welkom op onze scholen. Onze scholen hebben een professionele zorgstructuur zodat alle kinderen de aandacht krijgen die ze nodig hebben en er geen kinderen buiten de boot vallen. We geven passend onderwijs vorm middels de 1-zorgroute. Dit is een werkwijze waarbij alle leerlingen het onderwijs krijgen dat bij hun behoeften aansluit. Dit staat beschreven in groepsplannen. We wachten daarbij niet af, maar handelen proactief. Ouders nemen een belangrijke positie in binnen de 1-zorgroute. We hebben een gezamenlijk doel: het beste onderwijs voor ieder kind. Binnen Palludara zien we ouders als samenwerkingspartners en zij worden dus betrokken bij het onderwijs aan hun kind.  We beschrijven onze basis- en extra ondersteuning in het schoolondersteuningsprofiel. Als er meer begeleiding voor uw kind nodig blijkt te zijn, hebben wij specialistische ondersteuning van intern begeleiders, ambulant begeleider, twee orthopedagogen/generalisten en ons bovenschools zorgteam (Intern AanmeldingsteamLeerlingenzorg).  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op onze school zijn naast de leerkrachten ook onderwijsassistenten aanwezig om extra begeleiding te bieden. De zorgcoördinatie wordt verzorgd door de intern begeleider en vanuit stichting Palludara kunnen wij een gedragsspecialist of orthopedagoog inzetten om mee te denken. Daarnaast werken we samen met bijvoorbeeld de GGD-jeugd, school-maatschappelijk werk vanuit de gemeente en andere externe deskundigen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

IKC

Ons IKC is een kindcentrum waarin wij onderwijs en opvang aanbieden voor kinderen van 0 - 13 jaar. We werken intensief samen om de afstemming tussen de opvang en onderwijs te kunnen realiseren.

VVE - peuteropvang 

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt bij de peuteropvang ingezet om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. VVE is bestemd voor jonge kinderen die een grotere kans hebben om een onderwijsachterstand op te lopen. Om een goede start op de basisschool te bewerkstelligen, krijgen deze kinderen via speciale programma’s extra aandacht voor hun (taal-)ontwikkeling.

Visie jonge kind 

Op de Mienskipsskoalle geloven wij dat spelen en ervaren aan de basis staan van het leren van jonge kinderen. Door middel van betekenisvol spel krijgen kinderen grip op de wereld om hen heen. Bij ons in groep 1/2 worden kinderen op een speelse, kind-eigen manier uitgedaagd om te leren en te ontwikkelen. Wij streven ernaar dat kinderen plezier beleven aan het leren, omdat wij geloven dat plezier de intrinsieke motivatie van kinderen vergroot. Hierdoor wordt spelen een spontane activiteit en de natuurlijkste vorm van leren die er is. Daarom richten wij onze omgeving (het ruime groene schoolplein, het speellokaal, het speelleerplein en de klas) zo in dat kinderen gestimuleerd worden om op een natuurlijke manier te leren en zich te ontwikkelen.

Bij de Mienskipsskoalle werken we, daar waar mogelijk met een heterogene kleutergroep, waarbij kinderen van groep 1 en 2 of 2 en 3 bij elkaar zitten. Het onderwijsaanbod is spelenderwijs en betekenisvol, verweven in een thema dat aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. We gebruiken spel- en ontwikkelingsmateriaal en materiaal uit de echte wereld om speelhoeken en spelactiviteiten vorm te geven. De speelhoeken zijn uitdagend en geordend, en we verrijken het thema met uitstapjes en gastsprekers. Vanuit de doelen van ons observatiesysteem 'Inzichtelijk' bepaald de leerkracht het beredeneerd aanbod.

Structuur 

Iedere dag verloopt volgens een vaste structuur waarin vaste routines naar voren komen. De dagplanning in de kleutergroep wordt met dagritmekaarten aangegeven. We bieden onze leerlingen een afwisseling van geleide en vrije spel- en kringactiviteiten, en bewegingsonderwijs. Bewegen is een natuurlijke behoefte van kleuters en door middel van beweging ontdekken zij de wereld om zich heen. Tijdens de activiteiten houden we rekening met de spanningsboog van de kleuter, die nog maar kort is. We leggen een basis voor zelfstandig werken en het omgaan met uitgestelde aandacht.

Volgen van de ontwikkeling van het jonge kind

De ontwikkeling van jonge kinderen is uniek en verloopt sprongsgewijs. Wij volgen de ontwikkeling in de groepen 1 en 2 met het kindvolgsysteem Inzichtelijk. In Inzichtelijk worden de observaties van de ontwikkeling bij kinderen gevolgd en geregistreerd.Inzichtelijk sluit aan bij de natuurlijke weg van leren van jonge kinderen, vandaar onze keuze voor dit kindvolgsysteem. We werken aan de hand van vaststaande doelen en geven zelf het aanbod in de groep vorm.De cyclische manier van werken en registreren zorgt er tegelijkertijd voor dat ieder kind wordt gevolgd in zijn ontwikkeling. We stemmen af op de onderwijsbehoeften van elk kind, zonder de leerlijnen uit het oog te verliezen.

Terug naar boven