Wat is de klachtenregeling?
De meeste klachten kunnen simpel op schoolniveau worden opgelost. Meestal alleen door er over te praten met degenen die er mee te maken hebben; leerkrachten, bestuursleden, MR.-leden. Er zijn echter andere terreinen die belangrijker zijn en gevoeliger liggen. Daarvoor is zelfs een aparte procedure opgesteld van overheidswege, hoe met deze klachten moet worden omgegaan.
De bedoelde terreinen zijn:
- seksuele intimidatie;
- agressie, geweld en pesten op school;
- discriminatie;
- kindermishandeling: de wet Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling, stelt organisaties en individuele beroepsoefenaars verplicht om te gaan werken met een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode is een praktisch stappenplan, waarin in vijf stappen beschreven wordt hoe te handelen wanneer huiselijk geweld of kindermishandeling wordt gesignaleerd. Uit onderzoek blijkt dat een professional die werkt met een meldcode drie keer zo vaak ingrijpt als een collega die geen meldcode gebruikt. De meldcode is van kracht vanaf 1 juni 2013. CNBS “de Wegwijzer” werkt met de meldcode zoals beschreven in het Protocol Kindermishandeling 2020, www.protocolkindermishandeling.nl (vanaf 2019 werken we met de vernieuwde meldcode) in dit protocol staat omschreven hoe te handelen bij (vermoeden van) kindermishandeling. De aandachtsfunctionarissen zijn Lidy Tuin en Malissa Mecklenfeld. Het protocol is bij hen op te vragen en te vinden op onze site;
- sponsoring;
- onderwijskundig beleid;
- bestuursbeleid.
Hebt u een klacht op een van deze terreinen, dan kunt u die (schriftelijk) indienen bij de school of schoolbestuur of bij de contactpersoon(Hanneke Soepenberg). Een volgende stap kan zijn een verzoek te richten aan de klachtencommissie. (informatie over de wetgeving en procedure van klachtenafhandeling is te bevragen bij de directeur van de school of u gaat naar procedure klachtencommissie) Op deze site treft u verschillende mogelijkheden aan onder een aantal buttons; direct doorgeven van een klacht, vragen stellen.
Hanneke Soepenberg gaat 2 keer per jaar de klassen in om te vertellen dat ook leerlingen bij haar terecht kunnen met klachten of problemen. Bij haar lokaaldeur is aangegeven op het kaartje dat zij daarvoor de contactpersoon is. Wanneer leerlingen dit moeilijk vinden, is er nog de witte brievenbus, die zij kunnen gebruiken.
Voor de website van de beroeps-, geschillen-, en bezwarencommissies verwijzen we u naar: klachtencommissie
De inspectie van het onderwijs heeft ons gevraagd het volgende in de schoolgids te vermelden:
Met eventuele vragen aan de schoolinspectie kunt u terecht op het volgende adres:
Inspectie van het onderwijs,
info@owinsp.nl,
www.onderwijsinspectie.nl.
Vragen over onderwijs; 0800-8051 (gratis). Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld: meldpunt vertrouwensinspecteurs 0900-111 3 111 (lokaal tarief)