Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De groepen 1 en 2 besteden hun tijd, elke dag, aan leren in de kring, de speel/werkles, bewegen, zowel binnen als buiten en muziek.
Elke schooldag op de Emmaschool begint om 8.30 uur en eindigt om 14.00 uur. Elke dag hetzelfde, voor jong en oud.
Dat betekent dat per schooljaar de kinderen ongeveer 960 uur naar school gaan . Grofweg wordt de helft daarvan gevuld met rekenen, lezen en taal.
Basisondersteuning
Hieronder, puntsgewijs, waaruit onze basisondersteuning bestaat:
· aanbod voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie (conform de protocollen)
· onderwijsprogramma’s en leerlijnen die school biedt, afgestemd is op leerlingen met een meer- of minder dan gemiddelde intelligentie
· (ortho)pedagogische en/of orthodidactische programma’s en methodieken die de school hanteert gericht op sociale veiligheid en het voorkomen en aanpakken van gedragsproblemen
· vormen van curatieve zorg en ondersteuning die de school samen met haar ketenpartners kan bieden aan haar leerlingen
· fysieke toegankelijkheid van het schoolgebouw
· beschikbaarheid van aangepaste werk- en instructieruimtes en hulpmiddelen
Extra ondersteuning
Voor sommige leerlingen is de basisondersteuning niet voldoende en dan wordt, in samenspraak met de ouders, bekeken of school ook voor deze kinderen passend onderwijs kan realiseren door middel van specifiek leerlinggebonden ondersteuning. Hiervoor wordt een Onderwijs Ontwikkelplan opgesteld. De Emma heeft inmiddels expertise in het begeleiden van leerlingen met het Syndroom van Down, autisme, spraak/taalproblemen, epilepsie en lichamelijke handicaps.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor de toekomst richten we ons op een specialist taal/lezen.
Verder zijn er vier collega's opgeleid tot interne coach en specialist Doordacht Lesgeven. Om deze ontwikkeling nog meer duurzaam te maken wordt dit aantal uitgebreid.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.