Een klacht en dan....
Als u een klacht heeft over de dagelijkse gang van zaken in de school kunt u terecht bij de leerkracht van het kind en bij de leiding van de school. De meeste klachten zullen in onderling overleg op een juiste wijze worden afgehandeld. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, of als de aard van de klacht daar aanleiding toegeeft, kunt u een beroep doen op de klachtenregeling. Het bestuur van de Stichting Onderwijs Primair heeft voor de openbare basisscholen een klachtenregeling vastgesteld.
https://mobilecms.blob.core.windows.net/appfiles/app_1607/File/07022019_Klachtenregeling_Onderwijs_Primair_2019_vastgesteld.pdf
Klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over de begeleiding van leerlingen, de toepassing van strafmaatregelen, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten. Binnen de stichting Onderwijs Primair is een vertrouwenspersoon benoemd. U kunt zich indien nodig wenden tot:
Stichting School & Veiligheid Zwarte Woud 2, 3524 SJ Utrecht 030 - 285 65 31 vertrouwenswerk@schoolenveiligheid.nl
Giti Bán – g.ban@schoolenveiligheid.nl – 030 - 285 66 08
Frank Brouwer – f.brouwer@schoolenveiligheid.nl – 030 - 285 66 35
De vertrouwenspersoon zal nagaan of door bemiddeling een oplossing bereikt kan worden. De vertrouwenspersoon kan de klager zo nodig verwijzen naar andere instanties. Ze kan de klager eventueel begeleiden bij de verdere procedure.
Een klacht kan worden ingediend bij: Stichting Onderwijs Primair Vaartland 3-5 2821 LH Stolwijk
Maar u kunt ook bij de landelijke klachtencommissie terecht, waarvan u hieronder het adres vindt:
Secretariaat Landelijke Klachtencommissie, Postbus 30435 2500 GK Den Haag. De klachtencommissie zal de klacht nader onderzoeken. De klager en de aangeklaagde worden door de commissie gehoord. Binnen vier weken na de hoorzitting brengt de commissie verslag uit aan de Stichting Onderwijs Primair. De commissie deelt aan de klager, de aangeklaagde en de directeur van de school mee of de klacht naar mening van de commissie al dan niet gegrond is. De klachtencommissie kan ook een aanbeveling doen over de te nemen maatregelen. Binnen vier weken na ontvangst van het advies van de klachtencommissie deelt de Stichting Onderwijs Primair aan de betrokkenen mee of zij het eens is met het oordeel van de klachtencommissie en of zij aanleiding ziet om maatregelen te treffen en zo ja, welke maatregelen. Op verzoek van de inspectie van het onderwijs
Inspectie van het onderwijs: info@owinsp.nl of www.onderwijsinspectie.nl
Vragen over onderwijs: 0800 – 8051 (gratis) Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld: meldpunt vertrouwensinspecteurs 0900 – 1113111.
Meldcode
Wij volgen het afwegingskader meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling voor het Onderwijs en leerplicht/RMC. U kunt het afwegingskader terugvinden op www.onderwijsprimair.nl