Basisschool Sint Jozef

Schoolplein 2 2636 GB Schipluiden

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Jozef

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is voor de tijdige signalering van problemen bij leerlingen van belang dat er, naast de methodegebonden toetsen, ook methode-onafhankelijke, objectieve toetsen zijn. Bovendien kunnen we met dergelijke toetsen de kwaliteit van ons onderwijs meten en bewaken. Onze school heeft voor de Cito-toetsen gekozen. Hiermee kunnen wij de leerlingen volgen op het gebied van lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen gedurende de 8 jaar dat ze bij ons op school zitten. De Cito-toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen (januari en juni). De resultaten geven van elke leerling een leerprofiel, dat wordt vergeleken met landelijke profielen. Ontwikkelt een kind zich overeenkomstig de verwachtingen, dan hoeft geen actie ondernomen te worden. Blijft een leerling achter, dan wordt geanalyseerd wat het problemen is en krijgt de leerling extra hulp aangeboden. Behaalt een leerling extreem goede resultaten, dan kan de basisstof versneld worden doorgewerkt en ontstaat er ruimte voor meer aanbod en meer verdieping in de leerstof.

Het team en de medezeggenschapsraad bespreken twee keer per jaar de Cito-resultaten van de school en waar nodig wordt een verbetertraject afgesproken. Tijdens de oudergesprekken krijgen ouders inzicht in de ontwikkeling van hun kind.

De leerkracht en de IB-er bespreken alle gegevens formeel bij de groepsbesprekingen (3x per jaar, na oktober, na de midden- en eindtoetsen van Cito). Tijdens de groepsbespreking komen aan de orde:

- De ontwikkelingen van de groep als geheel(ook het leerkrachtgedrag)

- De ontwikkeling van de subgroepen (1, 2 en 3)

- De ontwikkeling van de individuele leerlingen

De groepsbesprekingen worden geleid door de intern begeleider. 

Met betrekking tot de individuele leerlingen wordt bespreken waar en/of waarom de ontwikkelingen stagneert of floreert en wat de interventies (kunnen) zijn om de achterstand te verhelpen of de groei te behouden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroming naar het voortgezet onderwijsIn de loop van het achtste leerjaar is de keuze van het vervolgonderwijs na de basisschool een belangrijke zaak voor de leerlingen en hun ouders. We willen daarom de hele procedure hier kort samenvatten:

  • In groep 4 wordt de NSCCT afgenomen. Hierdoor wordt het leerpotentieel van de leerling in beeld gebracht en koppelen wij voorzichtig een verwachte uitstroom aan de leerling.
  • In groep 6 wordt de NSCCT afgenomen en aan het einde van het schooljaar wordt in groep 6 een kijkrichting voor het VO gegeven aan de leerlingen en ouders.
  • In groep 7 kunnen leerlingen en ouders zich gaan oriënteren op het VO en open dagen bezoeken.
  • Begin groep 8 wordt er een voorlopig advies gegeven. Dit advies is gebaseerd op de schoolse leerresultaten, onderwijsbehoeften, belemmeringen bij het leren en de werkhouding van een leerling.
  • In februari van het achtste leerjaar maken de leerlingen de landelijke doorstroomtoets. 15 maart ontvangen wij als school hiervan de uitslag.
  • Uiterlijk 24 maart ontvangen ouders en leerlingen het definitieve advies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Bij de advisering in groep 8 zijn de directeur, de interne begeleider en de leerkrachten van de groepen 7 en 8 betrokken. Tijdens bijeenkomsten worden de kinderen besproken en worden de verschillende meningen en ervaringen uitgewisseld. De betrokken personen bepalen uiteindelijk gezamenlijk de schooladviezen. De communicatie verloopt altijd via de leerkracht van groep 8. Ouders kunnen hun verwachtingen uitspreken en hier onderbouwde argumenten voor geven. Daarnaast spelen zij een belangrijke rol in het goed afstemmen van de verwachtingen van henzelf en hun kind. De school betrekt ook het kind bij de keuze van het schooladvies. De ouders spelen ook een rol in het stimuleren en motiveren van hun kind tot optimale prestaties. In de feitelijke vaststelling van het advies spelen de ouders geen rol. Het behoort tot de verantwoordelijkheid en de professionaliteit van de basisschool om een advies te formuleren dat recht doet aan de kwaliteiten van het kind en de bereikte resultaten.Ouders kunnen hier echter wel altijd met de school over in gesprek gaan.

In de klas zelf wordt de nodige aandacht besteed aan de keuze voor een passende school door middel van gesprekken,  voorlichtingsboekjes enz. Veel scholen organiseren in de maanden januari en februari open dagen (avonden) die door de ouders en de leerlingen kunnen worden bezocht. Na de doorstroomtoets en het definitieve advies, melden ouders de leerlingen aan op de middelbare scholen. Daarna zal door middel van Onderwijs Transparant (uitwisselsysteem voor leerlinggegevens) de overdracht van de basisschool naar de VO school plaatsvinden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het pedagogisch klimaat is van groot belang op de ontwikkeling van een kind, vooral op de sociaal-emotionele ontwikkeling. De leerkracht is degene die het meeste invloed heeft op het pedagogisch klimaat in de klas


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie
  • Betrokkenheid
  • Veiligheid en acceptatie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven