Christelijke Basisschool De Ark

Sint Maartensregtplein 15 2636 GC Schipluiden

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Ark

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Cito eindtoets en vervolgonderwijs

De Eindtoets Basisonderwijs is een kennistest en voor de school een middel om het onderwijs te toetsen. De kinderen worden getoetst in de vakken taal, rekenen en informatieverwerking. In onderstaand schema staan de uitstroomgegevens naar het voortgezet onderwijs van de laatste vijf jaar. Bij het vaststellen van het schooladvies voor het voortgezet onderwijs is het advies van de school en niet de Eindtoets Basisonderwijs doorslaggevend.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen wij gedurende de hele schoolcarrière regelmatig tussentijdse toetsen van uw kind af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen.

In de groepen 1 en 2 volgen wij de ontwikkeling van de kinderen via de Leerlijnen van Parnassys. Het doel van Parnassys is om de ontwikkeling van de leerling te volgen, onderwijs te plannen dat aansluit bij deze ontwikkeling en om periodiek de ontwikkeling te evalueren zodat de effectiviteit van het onderwijs gemeten kan worden. 

Het CITO-leerlingvolgsysteem bestaat uit verschillende toetsen die tweemaal per jaar worden afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Met deze CITO- toetsen, de methodegebonden toetsen en eigen observaties kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun hele schoolcarrière volgen. De resultaten van de verschillende toetsen worden met de Intern Begeleider besproken. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind afwijkt van wat te verwachten valt. Soms vormen gedrag, prestaties en/of toetsuitslagen van kinderen aanleiding om extra ondersteuning te bieden. Mocht een ouder zich afvragen of hun kind extra ondersteuning nodig heeft, dan wordt geadviseerd om een afspraak met de leerkracht te maken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs

Tijdens de gehele basisschool periode worden de leerlingen voorbereid op het voortgezet onderwijs. De leerkrachten proberen het kind te stimuleren zijn of haar capaciteiten zo goed mogelijk te benutten. Eind groep 7 wordt een voorlopig schooladvies gegeven. In groep 8 wordt voor elke leerling een definitief schooladvies uitgebracht. Dit advies is voor een deel gebaseerd op de kennis van de leerling. Ook wordt gekeken naar zaken als: werkhouding, inzicht, concentratie, agendagebruik, zelfstandig werken, huiswerk maken en plannen en interesse van de leerling. De ouders bespreken het schooladvies op school met de groepsleerkracht. We adviseren ouders om vanaf groep 7 de open dagen van de scholen van het voortgezet onderwijs te bezoeken, zodat er een goede keus gemaakt kan worden in groep 8.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kiva

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich niet alleen op cognitief gebied maar juist ook op sociaal gebied ontwikkelen. Het omgaan met elkaar is vanaf de kleuters een belangrijke basis voor het gevoel van veiligheid op school. In schooljaar 14-15 zijn we gestart als KiVa school. KiVa is een Finse methode die gericht het pesten op scholen tegengaat. KiVa betekent: leuk, fijn. We gebruiken dit anti-pestprogramma preventief. De lessen zijn beschikbaar voor de groepen 1 t/m 8. Onderdeel van het KiVa programma is, dat er onderzoek naar resultaten wordt gedaan. In de loop van het schooljaar vullen de kinderen van de groepen 5 t/m 8 twee keer een vragenlijst in. De resultaten daarvan komen terug bij de leerkrachten, zodat zij daar in hun lessen en begeleiding van de kinderen rekening mee kunnen houden. Ouders vullen hiervoor eenmalig een  toestemmingsformulier in wanneer de leerling in groep 5 komt. KiVa is een anti-pestmethode. Het programma richt zich niet alleen op de pester of het slachtoffer, maar op de groep als geheel. Uitgangspunt is dat alle leerlingen bij het probleem van pesten betrokken worden: ze leren over de verschillende rollen bij pesten en denken samen na over oplossingen. Er zijn 10 thema’s waaraan gewerkt gaat worden. Enkele zijn: Iedereen verdient respect, wat is communicatie, herken pesten. 

Meer informatie kunt u vinden op; www.kivaschool.nl .

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen
  • leren
  • sociaal

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven