Basisschool Schinveld

Kloosterlaan 7E 6451 EN Schinveld

  • Schoolfoto van Basisschool Schinveld
  • Ouder(s)/ verzorger(s) die mogen meehelpen tijdens een activiteit.
  • Schoolfoto van Basisschool Schinveld

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds 2017-2018 zijn wij overgestapt van de CITO Eindtoets naar de adaptieve digitale eindtoets Route 8. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor het meten van de resultaten voor de groepen 3 t/m 8 hanteren we Cito Leerling in Beeld. Voor de groepen 1 en 2 worden observatielijsten afgenomen, die twee keer per jaar geregistreerd worden in Cito Kleuter in Beeld. Daarnaast wordt in groep 2 Protocol Dyslexie afgenomen. 
Ook hanteren we methode-gebonden toetsen om de ontwikkeling van de leerling te volgen. Specifiek in groep 3 geven de toetsen van de methode Veilig Leren Lezen de leerkracht veel informatie over de leesontwikkeling van het kind.

De school ondersteunt de leerling in het behalen van de tussenresultaten door een goed onderwijsaanbod op basis van de positieve en belemmerende factoren en de didactische en pedagogisch onderwijsbehoeften (groepsoverzicht), weggeschreven in een beredeneerd groepsplan. Er is sprake van Maatwerk in het kader van Passend Onderwijs.

Het document Schoolplan Passend Onderwijs Basisschool Schinveld kunt u terugvinden op de website van de school. Onderwijs>Passend Onderwijs>Schoolplan Passend Onderwijs Basisschool Schinveld.

We werken met MijnRapportfolio. In deze digitale rapportage staat de eigenheid van iedere leerling centraal. We focussen op de kwaliteiten van de leerling en stellen het leerproces voorop. De leerling beheert mede zijn eigen rapportfolio, maakt leerdoelen zichtbaar, reflecteert op zijn handelen en presenteert zijn kwaliteiten. Daardoor vergroten we de betrokkenheid en motivatie. De leerkrachten rapporteren de leerdoelen van de vakken in positieve bewoording. Door middel van dit programma hebben ouder(s)/verzorger(s) meer zicht op de ontwikkeling van hun kind. Via een app kunnen de gegevens samen met het kind bekeken worden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor het bepalen van het schooladvies maken we gebruik van de handreiking schooladvisering; de overstap van po naar vo (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap). 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons onderwijs is gericht op het creëren van een positieve en veilige leef- en leeromgeving. Daarom werken we volgens School Wide Positive Behaviour Support. Aan de schoolwaarden zijn gedragsverwachtingen gekoppeld, die voor iedereen binnen de school gelden. 

Ons uitgangspunt is: Preventief waar het kan, curatief waar het moet!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Plezier
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 10 maart 2020 heeft er een themaonderzoek 'didactisch handelen' plaatsgevonden.

Opzet van het bezoek.

Gesprek met directie en IB'ers over de eigen ambities en de beoogde kwaliteit van het didactisch handelen. De volgende vragen zijn daarin van belang:
Welke ambities of welke visie streeft uw school na in het didactisch handelen?
Aan welk verbeterpunt heeft uw school eventueel nu of recent gewerkt?
Wat is het beeld van het didactisch handelen van de school op dit moment en hoe evalueert uw school deze kwaliteit zelf?   

Lesbezoeken vier instructielessen, verdeeld over de leerjaren, waarvan één lesbezoek in ieder geval plaatsvindt in groep 3. In de lessen zijn betrokkenheid, taakgerichtheid en feedback geobserveerd. Verder is hierin er ook een door de school aangegeven verbeterpunt/ambitie  meegenomen, voor onze school 'de eigenheid van het kind'. 

Aan het einde van de ochtend vindt een reflectiegesprek plaats samen met de directeur en een aantal leraren. Het gesprek gaat over wat we hebben gezien op de drie aspecten van didactisch handelen (taakgerichtheid, betrokkenheid en feedback). En wat we hebben gezien met betrekking tot de eigen ambitie en/of het verbeterpunt van de school zelf. We bespreken ook hoe uw school zicht heeft op de kwaliteit van het didactisch handelen.

Afronding. Omdat het accent ligt op het reflectiegesprek, schrijft de inspectie geen onderzoeksverslag of rapport. Wel publiceren ze op de website van de inspectie dat de school bezocht is en welke onderwerpen besproken zijn.    

We kunnen met een tevreden gevoel terugkijken op het bezoek. De inspectie heeft een duidelijk beeld gekregen van het didactisch handelen van de school. Betrokkenheid, taakgerichtheid en feedback zijn voldoende aanwezig in de lessen in onze school. De school heeft voldoende zelfinzicht in de kwaliteit en de ontwikkelpunten. 

Op basis van dit bezoek is het basisarrangement gehandhaafd. 

Terug naar boven