Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Om in beginsel een ononderbroken ontwikkelingsproces te kunnen doorlopen is onze school klassikaal ingericht. Binnen die klassikale structuur worden de kinderen ingedeeld in groepen op basis van instructiebehoeften. Ook kan er sprake zijn van afstemming op leertempo en leerniveau.
In het kader van passend onderwijs werken sommige kinderen in de maatwerkplek of in een plusgroep. De maatwerkplek is er speciaal voor de kinderen die het uitstroomniveau van groep 8 niet halen. Ze worden didactisch en/of sociaal-emotioneel begeleid, zodat ze een goede stap kunnen maken naar het voortgezet onderwijs. Ook is er in de maatwerkplek specifiek aandacht voor persoonlijkheidsontwikkeling en creativiteit. De kinderen in de plusgroep worden uitgedaagd door samen te werken aan extra verdiepings- en verrijkingsstof.
In de groepen 1 en 2 worden alle ontwikkelingsgebieden geïntegreerd aangeboden door het hanteren van de methodiek Speelplezier.
Het totaal aantal lesuren per week bedraagt in de groepen 3 en 4 24.45 u. De groepen 5 t/m 8 hebben 26.45 u. les per week.
In de groepen 3 t/m 8 komen, afhankelijk van het leerjaar, de volgende vakken aan de orde: lezen, taal, rekenen/wiskunde, schrijven, wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming, bewegingsonderwijs, levensbeschouwing, Engelse taal, sociaal-emotionele vorming inclusief burgerschap. In groep 3 zijn de vakken taal en lezen geïntegreerd in de methode 'Veilig Leren Lezen'.
Afhankelijk van de onderwijsbehoefte van de groep kunnen de lesuren per vak en per schooljaar verschillen. Bijvoorbeeld: in een groep met minder goede leesresultaten worden extra uren leesonderwijs ingeroosterd.
De school voldoet aan de volgende vier elementen van de basisondersteuning van het Samenwerkingsverband:
- Beleid: plan waarin de school aanpak en inzet beschrijft;
- Specialisme: een specialist in de zin van een leerkracht met een post-HBO-opleiding voor betreffende interventie;
- Gesloten keten: >75 % van de leraren / het team is competent om passende ondersteuning te bieden op betreffende interventie;
- Proceseigenaar: de directeur van de school is verantwoordelijke voor ontwikkeling en borging van het beleid.De school biedt ondersteuning aan leerlingen met rekenhulpvragen (dyscalculie), aan leerlingen met leeshulpvragen (dyslexie), aan meer- en hoogbegaafde leerlingen en ten aanzien van sociale veiligheid en het omgaan met verschillen in gedrag.
Zowel de kinderopvangorganisaties als de basisschool werken met de methodiek Speelplezier.
Speelplezier is een vanuit de onderwijspraktijk ontwikkelde methodiek die leerkrachten concrete handvatten biedt om al spelend de totale ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen, te observeren en te registreren door middel van een beredeneerd aanbod van leeractiviteiten, waarbij het onderwijs wordt aangepast aan het ontwikkelingsniveau van het kind.
Als het kind geplaatst wordt op onze school vindt er een warme overdracht plaats samen met de ouders, de leidster van de peuteropvang en de groepsleerkracht van groep 1.
Wanneer het kind de peuteropvang niet heeft bezocht, vindt er een welkomstgesprek plaats met ouders en groepsleerkracht.