Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Om in beginsel een ononderbroken ontwikkelingsproces te kunnen doorlopen is onze school klassikaal ingericht. Binnen die klassikale structuur wordt er rekening gehouden met verschillen in instructiebehoefte van de leerling. Ook kan er sprake zijn van afstemming op leertempo en leerniveau.
In het kader van passend onderwijs werken sommige kinderen in de Maatwerkplek Basisschool Schinveld. Deze bestaat uit de Maatwerkplek didactisch (MWPD), Maatwerkplek Pedagogisch (MWPP), Maatwerkplek creatief (MWPC) en de Maatwerkplek begaafd (MWPB). De Maatwerkplek geeft extra pedagogisch en/ of didactisch ondersteuning aan kinderen, waarbij er wordt afgestemd op hun onderwijsbehoeften. Het doel is het welzijn van deze kinderen te vergroten en hen de mogelijkheid te bieden de basisschool op hun niveau te doorlopen.
In de groepen 1 en 2 worden alle ontwikkelingsgebieden geïntegreerd aangeboden gericht op SLO-doelen met inzet van de methodiek Speelplezier.
Het totaal aantal lesuren per week bedraagt in de groepen 3 en 4 24.45 u. De groepen 5 t/m 8 hebben 26.45 u. les per week.
In de groepen 3 t/m 8 komen, afhankelijk van het leerjaar, de volgende vakken aan de orde: lezen, taal, rekenen/wiskunde, schrijven, wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming, bewegingsonderwijs, Engelse taal, sociaal-emotionele vorming inclusief burgerschap. In groep 3 zijn de vakken taal en lezen geïntegreerd in de methode 'Veilig Leren Lezen'. De leerstof is gericht op de SLO-doelen met inzet van methodieken.
De school voldoet aan de volgende vier elementen van de basisondersteuning van het Samenwerkingsverband:
- Beleid: plan waarin de school aanpak en inzet beschrijft;
- Specialisme: een specialist in de zin van een leerkracht met een post-HBO-opleiding voor betreffende interventie;
- Gesloten keten: >75 % van de leraren / het team is competent om passende ondersteuning te bieden op betreffende interventie;
- Proceseigenaar: de directeur van de school is verantwoordelijke voor ontwikkeling en borging van het beleid.De school biedt ondersteuning aan leerlingen met rekenhulpvragen (dyscalculie), aan leerlingen met leeshulpvragen (dyslexie), aan meer- en hoogbegaafde leerlingen en ten aanzien van sociale veiligheid en het omgaan met verschillen in gedrag.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Schooljaar 2022-2023 continueren we de Maatwerkplek didactisch, creatief en de plusgroep begaafdheid. Daarnaast zetten we de pedagogiekstudent in voor de pedagogische kwesties op school.
Zowel de kinderopvangorganisaties als de basisschool werken met de methodiek Speelplezier.
Speelplezier is een vanuit de onderwijspraktijk ontwikkelde methodiek die leerkrachten concrete handvatten biedt om al spelend de totale ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen. Daarnaast maken we gebruik van de SLO-doelen bij de thema's. We observeren en registreren in Cito Kleuter in Beeld en zorgen voor een beredenerend aanbod waarbij het onderwijs wordt aangepast aan het ontwikkelingsniveau van het kind.
Als het kind de peuter-of kinderopvang heeft bezocht zal de mentor van de opvang, indien mogelijk, voor het overdrachtsgesprek worden uitgenodigd. Tevens wordt een vragenformulier 'wie ben ik' aangereikt dat u moet invullen. We willen op deze wijze zo optimaal mogelijk aansluiten bij de ontwikkelingsbehoefte van uw kind.
Wanneer het kind de peuteropvang niet bezocht heeft, vindt er een welkomstgesprek plaats met ouder(s)/verzorger(s) en de groepsleerkracht van groep 1.