Basisschool St. Dionysius

Oude Markt 15 6365 CJ Schinnen

  • Schoolfoto van Basisschool St. Dionysius
  • Schoolfoto van Basisschool St. Dionysius

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds schooljaar 2018-2019 nemen wij de "ROUTE 8" eindtoets af in groep 8. Dit is een digitale adaptieve toets. Dit betekent, dat de toets zich aanpast aan de antwoorden van de leerling. ROUTE 8 toetst de verplichte domeinen taal en rekenen en het onderdeel functioneren (zelfconcept en werkhouding).

De gegevens van deze eindtoets worden geanalyseerd en indien noodzakelijk worden er planmatige afspraken gemaakt voor het verbeteren van de onderdelen die naar onze ambitie te laag zijn gescoord.
Wij zijn trots op onze resultaten, deze zijn boven het gemiddelde van wat we van onze schoolpopulatie mogen verwachten. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zicht op ontwikkeling
Op onze school bestaat de meting van kennis en vaardigheden van onze leerlingen uit de volgende toetsen: resultaat- en methodegebonden toetsen, eigen lesobservaties en de Cito-toetsen (medio en eind). De Cito-toetsen worden elk schooljaar in januari / februari en in mei / juni afgenomen.
Elke leerling start zijn schoolcarrière na een intake gesprek gevoerd door de intern begeleider/directie, de coördinator van unit 1 en de ouders. De leerkrachten bekijken de informatie van de (voor)schoolse voorziening die de leerling bezocht heeft en er is sprake van een warme overdracht. Op basis van de verkregen informatie maakt de leerkracht een inschatting welke onderwijsbehoefte de leerling heeft.

De leerkracht maakt (in overleg / samenspraak met de intern begeleider) een gerichte analyse van de betreffende toetsen, waarna de gegevens op grond van de beschikbare informatie (uit data en reflectie op het eigen leerkrachthandelen) worden geïnterpreteerd. Deze gegevens worden vervolgens in unitverband besproken, waarna specifieke leerdoelen worden geformuleerd en tevens lesactiviteiten worden gekozen. Ook vinden er gerichte voortgangscontrolebesprekingen (VCB's) plaats tussen de intern begeleiders en de leerkrachten. In ons schoolspecifieke zorgplan staat ons denken en handelen op dit punt uitgebreid beschreven.

De school heeft een analyse van de leerling- en ouderpopulatie gemaakt. Wij werken met een groepsoverzicht. In dit overzicht worden de stappen “data-duiden-doelen-doen systematisch doorlopen. Op grond hiervan wordt een keuze gemaakt waar de groepen leerlingen extra in ondersteund moeten worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kansrijk schooladvies

Het ministerie van OCW heeft scholen gevraagd om ‘kansrijk’ te adviseren. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen het voordeel van de twijfel krijgen en op de plek terecht komen die het beste past bij hun capaciteiten, ontwikkeling en interesses.

Op basis van een zorgvuldige procedure wordt het schooladvies vastgesteld. Deze procedure begint in groep 6. Zo kunnen wij vroegtijdig, transparant en onderbouwd tot het advies komen.

Wij geven op de volgende momenten een voorlopig advies:
- In groep 6 in juni/juli.
- In groep 7 in juni/juli.
- In groep 8 in november.

In groep 8 volgt in februari het definitieve schooladvies. Er zijn afspraken gemaakt tussen het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs over kansrijk adviseren, kansrijk plaatsen en kansrijk begeleiden. 

De volledige Procedure Schooladvies VO vindt u op de website van onze school bij het hoofdstuk schooldocumenten en via bijgevoegde link

Procedure schooladvies VO (bsdionysius.nl)

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het doel van basisschool St. Dionysius is om het onderwijs gedegen, vernieuwend en uitdagender te maken. De waarden die het doel ondersteunen zijn o.a. openheid, transparantie, een rijk en gevarieerd leerstof aanbod, verantwoordelijke lesmethodes, eigenaarschap en samenwerking alsmede ook de onderwijs- en kwaliteitszorg. Dit alles voor een brede en evenwichtige ontwikkeling van het kind.

Wij vinden het belangrijk dat kinderen iedere dag iets leren en met een goed gevoel naar huis gaan. Wij geloven in duidelijkheid, rust, structuur en een prettige werksfeer. Wij hebben hoge, reële verwachtingen van onze leerlingen waarover we eerlijk met alle betrokkenen communiceren. Wij vinden het belangrijk om goed aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van elk kind en dit te organiseren binnen een schooldag.  Wij spreken elkaar aan op gedrag en respecteren verschillen tussen kinderen en collega’s.

Onze school heeft het predicaat Gezonde School en de deelcertificaten "bewegen en sport" en "voeding". Wij werken actief aan gezond gedrag en zijn actief op het gebied van gezonde voeding en sport.

Binnen de gemeente Beekdaelen zijn wij één van de JOGG scholen. JOGG staat voor ‘Jongeren Op Gezond Gewicht’. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Via de link kunt u het verslag van het laatste inspectiebezoek lezen. Sinds dit bezoek hebben wij planmatig gewerkt aan kwaliteitszorg, onze plannen zijn opgenomen in ons schoolplan. Dit alles met als doel zo goed mogelijk onderwijs voor onze leerlingen. Onze tussenopbrengsten en eindopbrengsten zijn steeds op of boven het landelijk gemiddelde.

Terug naar boven