Waarom een klachtenregeling?
De onderwijswetgeving is met ingang van 01 augustus 1998 gewijzigd in verband met de invoering van het schoolplan, de schoolgids en het klachtrecht, ook wel de Kwaliteitswet genoemd. Het klachtrecht heeft een belangrijke signaalfunctie met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs. Door de klachtenregeling ontvangen het bestuur en de school op eenvoudige wijze signalen die hen kunnen ondersteunen bij het verbeteren van het onderwijs en de goede gang van zaken op school. Met de regeling wordt beoogd een zorgvuldige behandeling van klachten, waarmee het belang van de betrokkenen wordt gediend, maar ook het belang van de school (een veilig schoolklimaat).
Het klachtmeldingsformulier, de volledige tekst van de klachtenregeling en een notitie met veel gestelde vragen en antwoorden over de klachtenregeling is te vinden op de website van INNOVO: Klachten en klachtenprocedure
De contactpersoon
De contactpersoon is de ‘wegwijzer’ binnen school rond het klachtentraject. De contactpersoon zal samen met u bekijken waar u uw klacht het beste kunt neerleggen. De contactpersoon is er niet om uw klacht inhoudelijk op te lossen. Op elke school binnen onze stichting zijn in principe twee contactpersonen aangesteld: een ouder en een leerkracht. En indien mogelijk een man en een vrouw. Dit betekent niet dat indien de klager een ouder is, deze naar de oudercontactpersoon moet en een leerkracht naar de leerkrachtcontactpersoon. De klager is hierin vrij.
De contactpersonen op onze school zijn:
Contactpersoon team
- Mevr. S. Borghans
- Mevr. I. Numan
De vertrouwenspersoon
Aan INNOVO zijn twee onafhankelijke vertrouwenspersonen verbonden. De vertrouwenspersoon gaat eerst na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Mocht de vertrouwenspersoon tot de conclusie komen dat dit niet wenselijk is, dan gaat deze na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij de klachtencommissie. Verder begeleidt de vertrouwenspersoon de klager. De klager zelf bepaalt uiteindelijk of deze een klacht al dan niet indient bij de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon verwijst de klager, indien en voor zover noodzakelijk of wenselijk, naar andere instanties gespecialiseerd in opvang en nazorg. De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding. De vertrouwenspersonen zijn niet verbonden aan één van onze scholen.
Per 1 augustus 2022 treden twee nieuwe contactpersonen aan. Zie recente info via link.
Via onderstaande link kunt u op de website van INNOVO informatie vinden over:
Procedure verwijderen en schorsen van leerlingen
Bestrijden verzuim en vroegtijdig schoolverlatenvan onze leerlingen. Op de website van INNOVO kunt u meer lezen over de privacyverklaring, persoonsgegevens bij aanmelding en privacy in de klas entijdens online lessen.
Privacy
Op school gaan wij zorgvuldig om met privacy van onze leerlingen. Op de website van INNOVO kunt u meer lezen over de privacyverklaring, persoonsgegevens bij aanmelding en privacy in de klas en tijdens online lessen.
Foto’s, films van leerlingen
Foto’s maken en filmen door ouders/externen op school is niet toegestaan. Medewerkers maken beelden die zijn bedoeld om ouders een kijkje te geven in onze school. Deze beelden kunt u bekijken op ISY. In het kader van de privacy geven ouders expliciet toestemming voor het gebruik van foto’s of film en het plaatsen op ISY.
Via onderstaande link kunt u op de website van INNOVO informatie vinden over privacy:
INNOVO - Privacywetgeving
Schoolfotograaf
Elk schooljaar komt een schoolfotograaf naar BS St. Dionysius voor het maken van individuele foto’s en groepsfoto’s. Dit gebeurt aan het begin van het schooljaar. Voor de exacte datum kunt u terecht op onze site bij de schoolkalender. Ook hiervoor zal de school via het informatiesysteem ISY een toestemmingsverklaring door ouders laten invullen, waarop zij verklaren wel of niet akkoord te gaan met het maken van foto’s van hun kind(eren).