Basisschool 't Kirkeveldsje

St. Remigiusstraat 1 A 6333 CW Schimmert

  • De basisschool is gevestigd in het BredeSchool gebouw Schimortera.
  • Het BredeSchoolgebouw straalt aan de buitenkant vrolijkheid uit door mooie muurschilderingen. Een ervan natuurlijk met de appel en de peer.
  • De school is herkenbaar aan de appel en de peer vanwege het fruittelersgebied.
  • Sinds juli 2013 maakt Elmer, de meest kleurrijke en unieke olifant, deel uit van het schoolgebouw. Want iedereen is uniek.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De overgang van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs is voor kinderen en hun ouders een belangrijk en bijzonder moment. De leerlingen en hun ouders ontvangen informatie over de verschillende scholen die er zijn en bezoeken deze. In februari wordt het schooladvies gegeven. Dit advies komt tot stand met behulp van het leerlingvolgsysteem, hierin staan de resultaten, bevindingen en observaties van de leerkrachten. Bij de vaststelling van het schoolkeuzeadvies aan de leerling speelt dus de ontwikkeling gedurende de acht jaar dat het kind op de basisschool heeft gezeten een grote rol. Het advies wordt gegeven voordat de centrale eindtoets basisonderwijs afgenomen wordt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten laten allen een groei in vaardigheidsscore zien. 
Het niveau ligt boven het landelijk gemiddelde en boven de inspectienormen van de betreffende toetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van het schooljaar ontvangen de kinderen in groep 6 en 7 het voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Dit is een voorzichtige indicatie en kan gaandeweg iets naar boven of naar beneden bijgesteld worden, afhankelijk van de doorgemaakte groei. Dit advies wordt opgesteld door de huidige leerkracht(en), de leerkracht(en) van de voorgaande groep en de intern begeleider.

Voor groep 6 geldt dat dit advies gedurende het oudergesprek met ouders besproken wordt.
In groep 7 wordt het advies op papier meegegeven bij het tweede rapport. Dit advies is van onderbouwing voorzien.

Het schooladvies voor de kinderen van groep 8 wordt 2e helft januari digitaal met ouders gedeeld. In het daaropvolgende oudergesprek wordt dit advies van onderbouwing voorzien en wordt de overdracht voortgezet onderwijs vastgelegd in het Leerling Administratie Systeem (LAS) ParnasSys en met de ouders doorgenomen.
De adviezen worden gebaseerd op twee criteria:
Criterium 1: Het leerling profiel oftewel de leerling kenmerken. Hierbij wordt gedacht aan o.a. werkhouding, motivatie, houding t.a.v. huiswerk, taakgerichtheid, zelfstandigheid en nauwkeurigheid.
Criterium 2: Didactische gegevens gebaseerd op rijke data als Cito LOVS, methode gebonden toetsen, observaties etc.

In februari wordt de Doorstroomtoets Route 8 afgenomen. ROUTE 8 is een digitale en adaptieve toets. Digitaal betekent dat de toets wordt afgenomen via de computer, uiteraard in een beveiligde omgeving. Adaptief betekent dat de vragen worden aangepast aan het niveau van het kind. Goed beantwoorde vragen leiden tot moeilijkere vragen en fout beantwoorde vragen leiden tot makkelijkere  vragen. Op deze manier kost de toets minder tijd en is minder belastend voor de leerlingen (geen vragen die veel te makkelijk zijn en geen vragen die niet te beantwoorden zijn voor de desbetreffende leerling). Ieder kind maakt dus een andere toets (volgt zijn eigen route).

Enkele weken na de afname, uiterlijk medio maart, ontvangt de school voor iedere leerling een leerlingrapport op papier. In deze rapportage worden de resultaten per onderdeel weergeven. Daarnaast staat ook de totaalscore van de leerling en een toelichting daarop ten behoeve van het advies voor het best passende type voortgezet onderwijs.  Indien het resultaat van de toets hoger uitvalt dan het schooladvies wordt het schooladvies bijgesteld. Ouders ontvangen uiterlijk eind maart het aangepaste advies. Tweede helft maart melden alle leerlingen zich met hun definitieve advies aan op een middelbare school.
Er zijn diverse leerwegen die worden aangeboden in de omgeving. Er kan een eenduidige advies worden afgegeven of een dubbel advies (bv.  VMBO-T/ HAVO).

Bij de advisering zijn de volgende niveaus mogelijk:

  • Praktijk onderwijs (PRO)
  • VMBO-Basis
  • VMBO-Kader
  • VMBO-Gemengd
  • VMBO-Theoretisch
  • HAVO
  • VWO
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over, en verantwoordelijkheidsbesef voor de samenleving meegeven. Onze ambitie is: Onze leerlingen op te voeden tot mensen die “meedoen”, die actief betrokken willen zijn in de samenleving en die gericht zijn op samenwerking.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid en welbevinden
  • samenwerking
  • rust, orde en structuur

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 9 april 2010 heeft het laatste vierjaarlijkse inspectie bezoek plaats gevonden. De inspectie heeft een basisarrangement vastgesteld. De rapportage is vastgelegd op 2 juni 2010. In het voorjaar van 2014 zal de school deelnemen aan een interne audit van Stichting Innovo. Een interne audit is een toetsing van het kwaliteitssysteem op onderdelen, uitgevoerd door medewerkers van de eigen organisatie.Wat levert het op? Een interne audit levert de school waardevolle informatie over de vraag of de vastgestelde procedures en protocollen (nog) voldoen en hoe er door medewerkers mee wordt gewerkt. Aan de hand van de resultaten kan gericht worden gewerkt aan de verdere implementatie van het kwaliteitssysteem. 

Terug naar boven