Basisschool 't Kirkeveldsje

St. Remigiusstraat 1 A 6333 CW Schimmert

  • De basisschool is gevestigd in het BredeSchool gebouw Schimortera.
  • Het BredeSchoolgebouw straalt aan de buitenkant vrolijkheid uit door mooie muurschilderingen. Een ervan natuurlijk met de appel en de peer.
  • De school is herkenbaar aan de appel en de peer vanwege het fruittelersgebied.
  • Sinds juli 2013 maakt Elmer, de meest kleurrijke en unieke olifant, deel uit van het schoolgebouw. Want iedereen is uniek.

Het team

Toelichting van de school

Het team van basisschool 't Kirkeveldsje bestaat uit diverse onderwijsprofessionals. Ieder is vanuit zijn of haar specifieke rol of taak een belangrijke schakel in het geheel. Het team (N=22) (peildatum 01-08-2021) bestaat in schooljaar 2021-2022 uit:

  • 2 voltijd groepsleerkrachten
  • 11 deeltijd groepsleerkrachten
  • 1 voltijd onderwijsondersteuner
  • 1 deeltijd onderwijsondersteuners
  • 1 administratief medewerker
  • 1 vakdocent gymnastiek
  • 1 adjunct-directeur/intern begeleider
  • 1 directeur

De verhouding vrouw-man is 17:3. De gemiddelde leeftijd van het personeel op basisschool ’t Kirkeveldsje is 39 jaar.  Er is er sprake van een redelijk evenredige leeftijdsopbouw.

Basisschool 't Kirkeveldsje is een opleidschool. Dat betekent dat onze school leer-werkplekken beschikbaar stelt aan studenten van de PABO (lerarenopleiding primair onderwijs) en het Vista College (opleiding tot onderwijsondersteuner primair onderwijs) en er gedurende het schooljaar volop stagiaires actief zijn binnen de school. Zij werken onder supervisie van de leerkrachten aan hun praktijkopdrachten. Dat houdt ook in dat zij leeractiviteiten en instructies verzorgen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het verlof voor het personeel valt in de schoolvakanties. Een personeelslid kan vanwege speciale omstandigheden verlof aanvragen bij de directeur. Deze procedure verloopt volgens de CAO Primair Onderwijs.

Indien verlof wordt toegekend hanteert de school het protocol "Handelen bij ziekteverzuim/verlof". Deze is op te vragen bij de directie van de school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen van basisschool ’t Kirkeveldsje zijn verdeeld over 8 groepen. Een gemiddelde groep bestaat uit ongeveer 24 leerlingen en worden ingedeeld volgens het jaarklassensysteem. Dat betekent dat leerlingen naar leeftijd in de groepen geplaatst worden. 

Op basisschool 't Kirkeveldsje vormen twee jaargroepen een organisatorische eenheid (een unit). De leerkrachten en onderwijsondersteuners van een unit vormen een gedifferentieerd team en geven vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid vorm aan het onderwijs van beide jaargroepen. De school kent 4 units, te weten:

  • unit A (groepen 1 en 2)
  • unit B (groepen 3 en 4)
  • unit C (groepen 5 en 6)
  • unit D (groepen 7 en 8)

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 (maar ook 3 en 4) van basisschool 't Kirkeveldsje staat spelend leren centraal. Spelen is namelijk de meest natuurlijke bezigheid van jonge kinderen. Tijdens dat spelen ontwikkelen ze zich in de volle breedte. Ze ontdekken en leren van alles over zichzelf, over anderen en over de wereld om hen heen. Op basisschool ’t Kirkeveldsje ‘gebruiken’ we deze natuurlijke speeldrang om doelgerichte vorming, ontwikkeling en leren uit te lokken. We laten ze, in interactie met de volwassene (bijv. door het meespelen) en elkaar, concrete ervaringen opdoen in een uitgedachte, rijke, gevarieerde, boeiende, prikkelende, uitdagende en afgestemde leeromgeving. Onderwijs aan jonge kinderen op basisschool ’t Kirkeveldsje is dus sterk doelgericht en gebaseerd op duidelijke leer- en ontwikkelingsdoelen. Niet als lijst van leerdoelen om de kinderen op te beoordelen, maar om richting te geven aan de activiteiten die we met jonge kinderen ondernemen.   

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel is beschreven aan welke leerlingen wij onderwijs met speciale faciliteiten kunnen bieden.
Bij dit Sop hebben we een bijlage opgenomen die de grenzen aan de ondersteuningsmogelijkheden aangeeft.

Grenzen aan de ondersteuningsmogelijkheden van de school.

Leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte stellen extra eisen aan het gebouw, de omgeving en alle betrokkenen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke onderwijsbehoefte kan worden geplaatst op onze school. Elke aanmelding wordt expliciet beoordeeld. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal telkens een afweging gemaakt worden. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoefte en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school. Het gaat daarbij om de balans tussen de hulpvraag van het kind en de (on)mogelijkheden van onze school. Ook dient daarbij meegenomen te worden of externe-hulp ingeschakeld kan worden. De groepsgrootte van de betreffende groep kan tevens van invloed zijn.  

Bij elke aanmelding wordt gekeken naar een reeks aspecten.

Wat vraagt het kind met betrekking tot:  

  • Pedagogische aanpak
  • Didactische aanpak
  • Kennis en vaardigheden van de leerkracht en het team
  • Organisatie binnen de school en binnen de klas
  • Materiële aspecten (gebouw, meubilair)
  • De positie van de medeleerlingen
  • De rol van de ouders
  • De externe ondersteuning 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor de school staat de doorontwikkeling van een aantal zaken op de planning.

In samenwerking met een aanbieder zijn de scholen van cluster Beekdaelen gestart met het project 'Hard voor taal', een project dat zal zorgen voor een beredeneerd aanbod voor de taalontwikkeling binnen de groepen 1 t/m 3.

De school besteedt de komende jaren aandacht aan de afstemming van het onderwijs.
Door keuzes te maken in het aanbod en de aanpak kan er beter tegemoet gekomen worden aan de onderwijsbehoeften van het kind.

Binnen Innovo krijgen de scholen ondersteuning van de clusterverbinders passend onderwijs (CPO-ers). Dat houdt in dat zij kunnen meedenken over diverse zorg gerelateerde zaken en de school kunnen voorzien van advies.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samenwerking in BredeSchool Schimortera.

De basisschool is een van de vier participanten van BredeSchool Schimortera, gestart in september 2007. Stichting Kinderopvang Nuth is een van de andere participanten. Deze stichting biedt voor -en naschoolse opvang aan. Peuterspeelzaal Jip en Janneke behoort ook tot deze stichting en is gevestigd in het BredeSchool gebouw. De peuterspeelzaal en de kleutergroepen bevinden zich naast elkaar in het gebouw. De speelpleinen liggen ook naast elkaar waardoor er een natuurlijk contact wordt gecreëerd tussen beide domeinen. De speelzaal wordt zowel door de peuterspeelzaal als de kleutergroepen gebruikt voor de noodzakelijke dagelijkse beweging van peuters en kleuters.
De peuterspeelzaal en de kleutergroepen hebben hun aanbod op elkaar afgestemd.

Intake en doorgaande lijn.

Als een kind bij ons op school instroomt, dan vindt er een gesprek plaats tussen de leidsters van de peuterspeelzaal, leerkrachten en de intern begeleider (IB-er) van onze school. Ouders wordt in de eerste week een vragenlijst aangereikt, die tijdens het intakegesprek wordt doorgenomen.

Terug naar boven