Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen van basisschool ’t Kirkeveldsje zijn verdeeld over 8 groepen. Een gemiddelde groep bestaat uit ongeveer 24 leerlingen en worden ingedeeld volgens het jaarklassensysteem. Dat betekent dat leerlingen naar leeftijd in de groepen geplaatst worden.
Op basisschool 't Kirkeveldsje vormen twee jaargroepen een organisatorische eenheid (een unit). De leerkrachten en onderwijsondersteuners van een unit vormen een gedifferentieerd team en geven vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid vorm aan het onderwijs van beide jaargroepen. De school kent 4 units, te weten:
- unit A (groepen 1 en 2)
- unit B (groepen 3 en 4)
- unit C (groepen 5 en 6)
- unit D (groepen 7 en 8)
In de groepen 1 en 2 (maar ook 3 en 4) van basisschool 't Kirkeveldsje staat spelend leren centraal. Spelen is namelijk de meest natuurlijke bezigheid van jonge kinderen. Tijdens dat spelen ontwikkelen ze zich in de volle breedte. Ze ontdekken en leren van alles over zichzelf, over anderen en over de wereld om hen heen. Op basisschool ’t Kirkeveldsje ‘gebruiken’ we deze natuurlijke speeldrang om doelgerichte vorming, ontwikkeling en leren uit te lokken. We laten ze, in interactie met de volwassene (bijv. door het meespelen) en elkaar, concrete ervaringen opdoen in een uitgedachte, rijke, gevarieerde, boeiende, prikkelende, uitdagende en afgestemde leeromgeving. Onderwijs aan jonge kinderen op basisschool ’t Kirkeveldsje is dus sterk doelgericht en gebaseerd op duidelijke leer- en ontwikkelingsdoelen. Niet als lijst van leerdoelen om de kinderen op te beoordelen, maar om richting te geven aan de activiteiten die we met jonge kinderen ondernemen.
In het schoolondersteuningsprofiel is beschreven aan welke leerlingen wij onderwijs met speciale faciliteiten kunnen bieden.
Bij dit Sop hebben we een bijlage opgenomen die de grenzen aan de ondersteuningsmogelijkheden aangeeft.Grenzen aan de ondersteuningsmogelijkheden van de school.
Leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte stellen extra eisen aan het gebouw, de omgeving en alle betrokkenen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke onderwijsbehoefte kan worden geplaatst op onze school. Elke aanmelding wordt expliciet beoordeeld. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal telkens een afweging gemaakt worden. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoefte en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school. Het gaat daarbij om de balans tussen de hulpvraag van het kind en de (on)mogelijkheden van onze school. Ook dient daarbij meegenomen te worden of externe-hulp ingeschakeld kan worden. De groepsgrootte van de betreffende groep kan tevens van invloed zijn.
Bij elke aanmelding wordt gekeken naar een reeks aspecten.
Wat vraagt het kind met betrekking tot:
- Pedagogische aanpak
- Didactische aanpak
- Kennis en vaardigheden van de leerkracht en het team
- Organisatie binnen de school en binnen de klas
- Materiële aspecten (gebouw, meubilair)
- De positie van de medeleerlingen
- De rol van de ouders
- De externe ondersteuning
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor de school staat de doorontwikkeling van een aantal zaken op de planning.
In samenwerking met een aanbieder zijn de scholen van cluster Beekdaelen gestart met het project 'Hard voor taal', een project dat zal zorgen voor een beredeneerd aanbod voor de taalontwikkeling binnen de groepen 1 t/m 3.
De school besteedt de komende jaren aandacht aan de afstemming van het onderwijs.
Door keuzes te maken in het aanbod en de aanpak kan er beter tegemoet gekomen worden aan de onderwijsbehoeften van het kind.Binnen Innovo krijgen de scholen ondersteuning van de clusterverbinders passend onderwijs (CPO-ers). Dat houdt in dat zij kunnen meedenken over diverse zorg gerelateerde zaken en de school kunnen voorzien van advies.
Samenwerking in BredeSchool Schimortera.
De basisschool is een van de vier participanten van BredeSchool Schimortera, gestart in september 2007. Stichting Kinderopvang Nuth is een van de andere participanten. Deze stichting biedt voor -en naschoolse opvang aan. Peuterspeelzaal Jip en Janneke behoort ook tot deze stichting en is gevestigd in het BredeSchool gebouw. De peuterspeelzaal en de kleutergroepen bevinden zich naast elkaar in het gebouw. De speelpleinen liggen ook naast elkaar waardoor er een natuurlijk contact wordt gecreëerd tussen beide domeinen. De speelzaal wordt zowel door de peuterspeelzaal als de kleutergroepen gebruikt voor de noodzakelijke dagelijkse beweging van peuters en kleuters.
De peuterspeelzaal en de kleutergroepen hebben hun aanbod op elkaar afgestemd.Intake en doorgaande lijn.
Als een kind bij ons op school instroomt, dan vindt er een gesprek plaats tussen de leidsters van de peuterspeelzaal, leerkrachten en de intern begeleider (IB-er) van onze school. Ouders wordt in de eerste week een vragenlijst aangereikt, die tijdens het intakegesprek wordt doorgenomen.