Basisschool de Vossenberg

Jan van Amstelstraat 36 5481 HD Schijndel

  • Mooie leerpleinen waar kinderen kunnen ontdekken, leren en spelen.
  • Het schoolgebouw is modern en heeft zowel aan de binnen als buitenkant een speelse uitstraling.
  • Samen een internationale dans doen met de EBC partner Kwekkeveld. Dat kunnen wij!

In het kort

Toelichting van de school

Welkom op het schoolvenster van basisschool De Vossenberg. Op dit moment ziet u een deel van de informatie, die onder andere ook beschikbaar is gesteld door DUO en door de inspectie.

Daar waar mogelijk vullen wij deze gegevens aan met onze eigen informatie, waardoor u een nog completer beeld krijgt van onze school. Uiteraard is ook deze informatie nog niet compleet en zullen er steeds aanvullingen zijn. Ook zullen wij dit venster steeds voorzien van nieuwe en actuele informatie om het beeld van De Vossenberg en waar wij voor staan zo volledig mogelijk te krijgen.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Wij zijn een veilige school
  • Wij geven steengoede lessen
  • Ieder kind is in beeld
  • We doen het samen
  • We werken kindgericht

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Kinderraad

Op onze school hebben we een kinderraad. Zij zijn gekozen binnen de groepen 6, 7 en 8 om hier aan deel te nemen. Wij vinden het erg belangrijk om te luisteren naar wat onze leerlingen te zeggen hebben. Ook denken zij mee over nieuwe ideeën of plannen die we hebben. Onder begeleiding van een leerkracht hebben zij vergaderingen gedurende het schooljaar. De kinderraad probeert zoveel mogelijk problemen op te lossen of ideeën te bedenken die met school te maken hebben. Ook kijkt de kinderraad naar wat er nog verbeterd kan worden op school en hoe. De kinderraad luistert naar de andere leerlingen. Dit alles bespreken ze met de leerkracht tijdens de vergadering. Er zijn 6 vergaderingen per schooljaar. Twee keer per jaar spreekt de directie met de kinderraad. De kinderraad gaat ook twee keer per jaar op bezoek bij de bestuurder en andere scholen van SKOPOS.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
127
Landelijk gemiddelde
213

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Onze Pedagogische Huisstijl 'Vier 't geluk & STOP-aanpak

Dagelijks werken we in de klas en de school met ‘Vier 't geluk’. We gebruiken deze aanpak om een veilige leer- en speelomgeving voor onze kinderen te creëren. Hierbij praten we met de kinderen over gewenst gedrag binnen de thema’s respect, samen, rust en veiligheid. Vier 't geluk is door heel de school zichtbaar, waardoor we allemaal dezelfde ‘taal’ spreken. Wekelijks staat er één gedragsdoel centraal in de groep, waarbij activiteiten worden georganiseerd of gesprekken worden gevoerd.  

Naast onze aanpak van Vier ’t Geluk is het soms ook nodig dat leerkrachten duidelijk hun grens aan geven als kinderen toch grensoverschrijdend gedrag laten zien. 

Wanneer er grensoverschrijdend gedrag zichtbaar is wordt hier op een éénduidige manier naar gehandeld. Zodat voor zowel leerkracht als leerling duidelijk is wat er van ze verwacht wordt en op welke manier we samen zorgdragen bij grensoverschrijdend gedrag.  

We hebben hiervoor een hulpmiddel gemaakt ‘de STOP-aanpak'. Vorig jaar zijn we een pilotjaar gestart. We hebben dit in januari en juni geëvalueerd en kunnen concluderen dat deze aanpak het gewenste effect heeft. Er zijn minder incidenten en het grensoverschrijdende gedrag is steeds minder zichtbaar. Deze aanpak is erop gericht om het grensoverschrijdende gedrag te laten stoppen en het kind te helpen om gewenst gedrag te laten zien.  

De STOP-AANPAK bestaat uit 3 fasen: 

  1. Het kind laat grensoverschrijdend gedrag zien: 
    De leerkracht vult het STOP-formulier in. Hierin staan vragen zoals: Wat gebeurde er, wat heb je gedaan, welk gedrag wil je zien? Dit formulier wordt met het kind besproken, ook ouders worden hiervan op de hoogte gebracht.  
  2. Het kind laat voor de 2e keer grensoverschrijdend gedrag zien: 
    De leerkracht vult hetzelfde STOP-formulier in als bij nr. 1. Ook hiervan wordt u als ouder op de hoogte gebracht.  
  3. Het kind laat voor de 3e keer grensoverschrijdend gedrag zien: 
    De leerkracht vult voor de 3e keer het STOP-formulier in en brengt de directie op de hoogte.

    De directie gaat in dezelfde week met het kind in gesprek. Er wordt kort besproken welke 3 incidenten er zijn voorgevallen. De boodschap die gegeven wordt is: Dit gedrag gaat STOPPEN! Vervolgens krijgt het kind 2 keuzen: 
    -Ik heb geen hulp nodig en kan dit alleen 
    -Ik heb hulp nodig om het gedrag te stoppen. 

De directie brengt u als ouder op de hoogte van dit gesprek.  

Twee weken later volgt een evaluatiegesprek met het kind en de directie. Hoe ging het? Is het gedrag gestopt? Hoe voel je je daarbij etc. Wanneer het gedrag niet is gestopt wordt er in samenspraak met ouders gekeken naar een passende oplossing en eventuele consequenties.  

Wij hopen in verbinding met ouders ervoor te zorgen dat ieder kind fijn naar school gaat, waarbij we allemaal dezelfde ‘taal’ spreken en er samen voor zorgen dat er een veilig klimaat is voor alle leerlingen en leerkrachten.  

In ons Veiligheidsplan is nog meer uitgebreide informatie te lezen over onze Pedagogische huisstijl 'Vier 't geluk' en de STOP-aanpak. Daarnaast vindt u op onze schoolwebsite een animatiefilmpje waarin uitleg gegeven wordt over deze Pedagogische huisstijl. 

Terug naar boven