Basisschool de Beemd

Beemdstraat 5 5482 HA Schijndel

  • Schoolfoto van Basisschool de Beemd
  • Schoolfoto van Basisschool de Beemd
  • Schoolfoto van Basisschool de Beemd
  • Schoolfoto van Basisschool de Beemd

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen worden methodegebonden toetsen afgenomen na afloop van een thema/ blok/ hoofdstuk. Twee keer per jaar nemen we de Citotoetsen (begrijpend lezen, DMT, rekenen-wiskunde, spelling, taalverzorging (E6 en groep 7) af volgens onze toetskalender.



Na de afname van de Midden- en Eindtoetsen wordt door de leerkrachten een groepsanalyse en leerlinganalyse gemaakt. Met deze groepsanalyses en leerlinganalyse worden twee keer per jaar deelteambrede groepsbesprekingen met de KC'er en de directie gehouden. De leerkracht(en) schrijven n.a.v. de groepsbespreking een groepsaanpak.



In de groepsaanpak werken we met de zorgniveaus 1,2 en 3 (zie hieronder). De leerkracht stelt ieder half jaar een groepsaanpak op a.d.h.v. van de opbrengsten. In februari is de eerste evaluatie en aan het einde van het schooljaar is de overdracht naar de nieuwe groepsleerkracht. De intern begeleiders maken een schoolanalyse en leerjaaranalyse. Met behulp van deze analyses worden de sterke en zwakke kanten besproken en worden schoolbreed, deelteambreed en per groep besproken met elkaar. Er worden verbeteracties uitgezet, welke bij de volgende toetsing en groepsaanpak worden geëvalueerd.



 



 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 heeft uw kind een kijkrichtinggesprek gehad. Vanaf november beginnen in groep 8 de voorbereidingen voor het vervolgonderwijs. Allereerst door een informatieavond, verzorgd door de leerkrachten van groep 8. In januari volgt een voorlopig advies. Tijdens dit gesprek wordt u het voorlopig advies richting vervolgonderwijs voorgelegd en worden de gegevens besproken die worden overgedragen naar het vervolgonderwijs.

 

In schooljaar 2024-2025 maken de leerlingen van groep 8 in februari de doorstroomtoets. Na de doorstroomtoets ontvangen alle leerlingen hun definitieve advies. Alleen wanneer dit afwijkt van het voorlopige advies volgt een gesprek.

Na de uitslag van de doorstroomtoets en de definitieve adviezen voor het vervolgonderwijs worden de gegevens vanuit LDOS overgedragen naar het vervolgonderwijs. (LDOS is een beveiligd leerlingoverdracht systeem). Deze gegevens zijn met ouders en kind besproken in het voorlopig adviesgesprek in januari.

 

Het advies van de leerkracht wordt gebaseerd op:

  1. Resultaten voorgaande jaren




  1. Algemene indruk leerkracht




  1. Voorlopig advies


 

De ouders melden na definitief gesprek zelf hun kind aan bij het vervolgonderwijs. Daarna vindt er een overdracht plaats tussen de leerkracht van groep 8 en de mentor of brugklascoördinator.



Doorstroomtoets

In groep 8 nemen we een doorstroomtoets af. We hebben gekozen voor de doorstroomtoets van Cito.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk kind mag zijn wie hij of zij is. Samen met ons zet het kind, de leerling, de stappen die nodig zijn om zich competent te voelen en zelfvertrouwen te hebben. Als het kind zich durft te laten zien, kunnen wij het kind zoveel mogelijk geven wat het nodig heeft. Op zoek naar eigen talenten door met verschillende manieren van spelen en werkenkennis te maken, leren om te communiceren over wat het voelt, denkt en wil bereiken, eigenaar te worden van zijn product en proces. Daarnaast ervaart het kind dat de omgeving ruimte en gelegenheid biedt om te groeien, om samen stappen te zetten. Van nature zijn kinderen ondernemend en onderzoekend. Dat willen we stimuleren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Rust en Wederzijds Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven