Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Onze Pedagogische Huisstijl 'Vier 't geluk & STOP-aanpak
Dagelijks werken we in de klas en de school met ‘Vier 't geluk’. We gebruiken deze aanpak om een veilige leer- en speelomgeving voor onze kinderen te creëren. Hierbij praten we met de kinderen over gewenst gedrag binnen de thema’s respect, samen, rust en veiligheid. Vier 't geluk is door heel de school zichtbaar, waardoor we allemaal dezelfde ‘taal’ spreken. Wekelijks staat er één gedragsdoel centraal in de groep, waarbij activiteiten worden georganiseerd of gesprekken worden gevoerd.
Naast onze aanpak van Vier ’t Geluk is het soms ook nodig dat leerkrachten duidelijk hun grens aan geven als kinderen toch grensoverschrijdend gedrag laten zien.
Wanneer er grensoverschrijdend gedrag zichtbaar is wordt hier op een éénduidige manier naar gehandeld. Zodat voor zowel leerkracht als leerling duidelijk is wat er van ze verwacht wordt en op welke manier we samen zorgdragen bij grensoverschrijdend gedrag. We hebben hiervoor een hulpmiddel gemaakt ‘de STOP-aanpak'. Vorig jaar zijn we een pilotjaar gestart. We hebben dit in januari en juni geëvalueerd en kunnen concluderen dat deze aanpak het gewenste effect heeft. Er zijn minder incidenten en het grensoverschrijdende gedrag is steeds minder zichtbaar. Deze aanpak is erop gericht om het grensoverschrijdende gedrag te laten stoppen en het kind te helpen om gewenst gedrag te laten zien.
De STOP-AANPAK bestaat uit 3 fasen:
1. Het kind laat grensoverschrijdend gedrag zien:
De leerkracht vult het STOP-formulier in. Hierin staan vragen zoals: Wat gebeurde er, wat heb je gedaan, welk gedrag wil je zien? Dit formulier wordt met het kind besproken, ook ouders worden hiervan op de hoogte gebracht.
2. Het kind laat voor de 2e keer grensoverschrijdend gedrag zien:
De leerkracht vult hetzelfde STOP-formulier in als bij nr. 1. Ook hiervan wordt u als ouder op de hoogte gebracht.
3. Het kind laat voor de 3e keer grensoverschrijdend gedrag zien:
De leerkracht vult voor de 3e keer het STOP-formulier in en brengt de directie op de hoogte.De directie gaat in dezelfde week met het kind in gesprek. Er wordt kort besproken welke 3 incidenten er zijn voorgevallen. De boodschap die gegeven wordt is: Dit gedrag gaat STOPPEN! Vervolgens krijgt het kind 2 keuzen:
-Ik heb geen hulp nodig en kan dit alleen
-Ik heb hulp nodig om het gedrag te stoppen.De directie brengt u als ouder op de hoogte van dit gesprek.
Twee weken later volgt een evaluatiegesprek met het kind en de directie. Hoe ging het? Is het gedrag gestopt? Hoe voel je je daarbij etc. Wanneer het gedrag niet is gestopt wordt er in samenspraak met ouders gekeken naar een passende oplossing en eventuele consequenties.
Wij hopen in verbinding met ouders ervoor te zorgen dat ieder kind fijn naar school gaat, waarbij we allemaal dezelfde ‘taal’ spreken en er samen voor zorgen dat er een veilig klimaat is voor alle leerlingen en leerkrachten.
In ons Veiligheidsplan is nog meer uitgebreide informatie te lezen over onze Pedagogische huisstijl 'Vier 't geluk' en de STOP-aanpak. Daarnaast vindt u op onze schoolwebsite een animatiefilmpje waarin uitleg gegeven wordt over deze Pedagogische huisstijl.