Basisschool De Regenboog

Hertog Jan II Laan 58 5482 BJ Schijndel

  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bij de analyse van de uitslag van de AMN- eindtoets komt naar voren dat bijna alle kinderen naar verwachting hebben gescoord (hierbij is dan gekeken naar het leerlingvolgsysteem, kind-doel-gesprekken en observaties).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om kinderen goed in de ontwikkeling te kunnen volgen, is het nodig om leerprocessen vast te leggen. Binnen onze basisschool gebeurt dat op verschillende manieren. Bij de kleuters gebruiken we 'Mijn Kleutergroep', een leerlingvolgsysteem voor kleuters. Van elk kind wordt regelmatig bekeken en genoteerd wat hij of zij in een bepaalde tijd heeft geleerd. Natuurlijk worden deze gegevens met ouders besproken.
In de groepen 3 tot en met 8 wordt het leerproces vastgelegd. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van leerlijnen en toetsen die horen bij de gebruikte werkwijzen. Twee keer per jaar is er een toetsweek. Om extra informatie te krijgen over het functioneren van de leerlingen maken alle leerlingen toetsen die niet-methode gebonden zijn (Cito-toetsen). De gegevens worden op kind-, groeps- en schoolniveau geanalyseerd. Hierbij maken wij gebruik van Leerling In Beeld.  

Kernvragen hierbij zijn:

  • Op schoolniveau: Zijn de gestelde ambities behaald?
  • Op groepsniveau: Bereikt de groep de gestelde tussen- en eind doelen als ze zich zo door ontwikkelen?
  • Op leerling niveau: Bereikt de leerling zijn gestelde tussendoelen/ einddoelen als hij/zij zich in dit tempo door ontwikkelt?

Er wordt gereflecteerd op:

  • leerdoelen (zijn deze ambitieus genoeg)
  • leeractiviteiten (dienen deze het doel)
  • rol van de leerkracht (didactisch en pedagogisch)
  • bronnen en materialen
  • groeperingsvormen
  • leeromgeving (waar leren zij, werkklimaat)
  • leertijd (voldoende tijd en effectief gebruik)
  • toetsing/evaluatie

Twee keer per jaar maakt het begeleidingsteam een analyse van de onderwijskundige ontwikkelingen bij ons op school. Hierbij worden de doelen die de inspectie stelt meegenomen en stellen we een aantal school specifieke doelen op. De volgende onderdelen worden bij deze analyse bekeken:

  • Eindtoets AMN    
  • AMN Aansluiting PO-VO
  • leerlingvolgsysteem (LOVS-CITO, LIB)
  • Leerlingengewicht (om een vergelijking te kunnen maken met scholen uit dezelfde doelgroep)
  • Groepsbesprekingen: percentages om in te zetten voor nieuwe ken- en stuurgetallen
  • Doubleurs/versnellers
  • Leerlingen met een ontwikkelingsperspectief, eigen leertraject (OPP)
  • Aantal arrangementen
  • Aantal verwijzingen
  • Pestprotocol
  • Medisch protocol
  • Verlof onder schooltijd door externe bureaus 

Het doel is om inzicht te krijgen in een sterkte/zwakte analyse van ons onderwijs en te komen tot actiepunten die worden meegenomen in ons schoolplan en onze ambitieplannen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In onderstaande tabel ziet u de doorstroom naar het vervolgonderwijs. De verdeling over de verschillende niveaus is vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde. Verder kunt u in aparte tabellen per niveau zien waar de leerlingen terecht kwamen na een jaar vervolgonderwijs. Hier wordt ook een vergelijking gemaakt met het landelijk gemiddelde.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school heeft een duidelijke pedagogische opdracht met een taak in de ontwikkeling van sociaal gedrag en besef van normen en waarden bij de leerlingen. Een taak die wordt gedeeld met de ouders en zo mogelijk met andere maatschappelijke omgevingen waarin kinderen zich bewegen. De leerlingen zelf hebben hierin een actieve rol, zodat wij kunnen spreken over verwerving van normen en waarden. Zo kunnen kinderen zich voorbereiden op de samenleving zoals die nu is en kunnen zij beelden ontwikkelen over hoe de samenleving zou moeten zijn en hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan deze samenleving.  Hierbij wordt gedacht aan: 

  • onderwijs op mensenrechten 
  • sociale ontwikkeling aanbieden van waarden en normen 
  • kennis maken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten 
  • verdraagzaamheid en afwijzen van onverdraagzaamheid 
  • afwijzen van discriminatie 

Op deze manier leren kinderen dat hun mening telt en dat zij zo in meer of mindere mate invloed kunnen uitoefenen op de wereld om hen heen. Wij willen een rijke leeromgeving inrichten met een goed pedagogisch klimaat waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen. 

Uitgangspunt in onze visie is dat de kinderen centraal staan. Wij vragen ons continue af waar de behoeftes en interesses van de kinderen liggen. Wij zien het kind als individu en benaderen en behandelen de kinderen als zodanig. Onze visie is mede gebaseerd op de pijlers van “De veilige school”.  De basis van de veilige school is gelegen in een goed pedagogisch klimaat. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Stevig fundament voor toekomst
  • Talenten worden er- en herkend
  • Inspiratie en waardering

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspecteurs van de Onderwijsinspectie die in maart 2022 de school hebben bezocht, hebben zich m.n. gebogen over de volgende standaarden:

·        Didactisch handelen: voldoende

·        Kwaliteitscultuur: voldoende

·        Verantwoording en dialoog: voldoende

De rapportage over hun bevindingen is onderdeel van het bestuursverslag. Zij gaven aan dat de basiskwaliteit van De Regenboog in orde is en dat de school in ruime mate voldoet aan de normen die bij de standaarden horen. Op de site van de onderwijsinspectie is de rapportage terug te vinden

Terug naar boven