Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen van Daltonschool De Vindplaats zijn meestal geformeerd in combinatiegroepen. De combinatiegroepen bestaan uit leerlingen uit 2 verschillende leerjaren. Deze indeling kan indien gewenst worden losgelaten, om leerlingen op hun eigen niveau een vakgebied te laten volgen. Bijvoorbeeld een leerling die verder is met de rekenontwikkeling, krijgt onderwijs in de opvolgende groep. Of een leerling die lezen lastig vindt, krijgt leesinstructie in een lagere groep. Per leerjaar en per leerling zorgen we dat het kind het onderwijs krijgt dat bij hem of haar past.
In de kleutergroep krijgen de kinderen de kans zich te ontwikkelen in een omgeving waarin zij zich veilig en geborgen voelen. Dit gebeurt spelenderwijs met uitnodigende materialen en leermiddelen. We werken met de methode 'Schatkist'. Deze methode is een vervolg op ‘Uk en Puk’, waar op de peuteropvang mee gewerkt wordt. Zo bewerkstelligen we de doorgaande lijn van peuters naar kleuters. Deze methode heeft veel oefeningen voor ‘beginnende geletterdheid’ en ‘voorbereidend rekenen’ verweven in de thema’s. Het DORR registratiesysteem stelt ons in staat de ontwikkeling van de kleuters goed te monitoren en het juiste ontwikkelingsmateriaal aan te bieden. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we de methode Kiva.
Op Daltonschool De Vindplaats werken wij met een duidelijke en herkenbare structuur. In de ochtend werken wij vooral aan de kernvakken (taal, rekenen, lezen, spelling). In de middag komen de creatieve vakken en de zaakvakken (door middel van de methode Topontdekkers) aan bod.
In principe is iedere leerling welkom op Daltonschool De Vindplaats. Voor enkele groepen leerlingen hebben we speciale faciliteiten beschikbaar. Ons team bevat deskundigen op het gebied van dyslexie, dyscalculie, gedrag, VVE, meer- en hoogbegaafdheid en beeldbegeleiding.
Onderwijsbehoeften buiten bovengenoemde aspecten zitten niet in onze basisondersteuning.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het schooljaar 2023-2024 volgen we met het hele team een scholingstraject op het gebied van taalonderwijs. Zo zorgen we ervoor dat we eigentijds taalonderwijs blijven geven, dat voldoet aan de kerndoelen en aansprekend is voor onze leerlingen.
Daltonschool De Vindplaats heeft een nauwe samenwerking met Kinderopvang Nikkids. Zij hebben een ruimte naast de school; in het gemeenschapshuis d'n Hoge Dries. Bij Nikkids kunt u terecht voor kinder- en peuteropvang of een combinatie hiervan. Nikkids werkt met hetzelfde observatiesysteem (DORR) als De Vindplaats, zodat er een doorlopende leerlijn gecreëerd wordt.