Openbare Daltonbasisschool De Klinker

Bernardus IJzerdraatsingel 1 3123 CC Schiedam

  • Het (Dalton)planbord in de groepen 1/2 en in eerste helft van het schooljaar in groep 3.
  • De school ligt ten zuiden van het wijkpark Woudhoek.
  • Een presentatie van de eigen BSO (voor- en naschoolse opvang) en peuteropvang.
  • Een theatervoorstelling voor leerlingen in ons eigen theater.
  • Een mindmap in een groep 1/2.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Klinker heeft als Eindtoets Route 8 jarenlang afgenomen.

Voor de nieuwe doorstroomtoets is voor schooljaar 2023-2024 de doorstromtoets van Route 8 gekozen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Klinker hanteert twee leerlingvolgsystemen om de vorderingen van de kinderen in kaart te brengen.

  • Het CITO leerling volgysteem (Leerling in Beeld) in groepen 3-8 voor de cognitieve vakken zoals lezen, spelling, rekenen en taal en en voor het volgen van de sociaal-emotionele vorming,
  • De leerlijnen van het jonge kind in de peuteropvang en groepen 1-2.

Deze leerlingvolgsystemen zijn een manier om de vorderingen van individuele leerlingen systematisch bij te houden. 

Ouders worden via de schoolrapporten op de hoogte gebracht van de resultaten. Voor alle leerjaren worden twee volledige rapporten uitgereikt: in januari/februari (1e rapport) en in juni/juli (2e rapport). In november krijgen de leerlingen een voorlopige rapportkaart mee met daarop in ieder geval vermeld de toetsuitslagen van de diverse methoden op het gebied van lezen, rekenen, taal en - indien van toepassing - aardrijkskunde, geschiedenis en techniek.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen die van onze school komen, doen het goed tot zeer goed in het voortgezet onderwijs. Twee maal per jaar is er contact tussen het voortgezet onderwijs en onze school. Steeds weer worden wij bevestigd dat onze leerlingen, mede door hun Daltonvaardigheden, goed voorbereid zijn op het voortgezet onderwijs en dat onze leerlingen veelal op het juiste niveau terecht zijn gekomen. De leerlingen halen in de meeste gevallen hun diploma in de daarvoor gestelde tijd.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In de Daltontheorie staat beschreven wat een school met dit karakter moet bieden. Hier vindt u meer informatie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor de ander
  • Samen bereiken we meer
  • Eerlijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Klinker heeft een basisarrangement toegewezen gekregen.

Terug naar boven