Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten hebben een belangrijke plek in het onderwijsleerproces.
- Twee keer per jaar worden de opbrengsten geanalyseerd en geëvalueerd op school-, groep- en leerlingniveau.
- De kwaliteitscoordinatoren en de directeur analyseren de toetsresultaten op schoolniveau en stellen de streefdoelen voor de komende periode op.
- In een vergadering worden de analyse en de streefdoelen besproken. Met het team worden verbeteractiviteiten vast gesteld.
- De leerkrachten analyseren de gegevens op groeps- en leerlingniveau en bespreken dit met de kwaliteitscoordinator. Zij stellen hun groepsoverzichten bij op basis van de vergadering en de analyses. Dit zorgt ervoor dat zij doelgericht het aanbod plannen voor het komende halfjaar. Op deze manier is de PlanDoCheckAct- cyclus op het gebied van resultaten geborgd.
- Door klassenconsultaties en het werken op eigen niveau werken we doelgericht om de resultaten te verbeteren.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen op een school komen waar zij uitgedaagd worden om te leren. Kinderen van onze school kunnen terecht komen op het gymnasium, de HAVO en het VMBO.
Wij volgen de kinderen met ons leerlingvolgsysteem LOVS CITO en Kindbegrip en nemen in het besluit om tot een advies te komen de volgende punten mee:
- Motivatie en nieuwsgierigheid
- Werkhouding
- Resultaten op het LOVS en in de groep
- Inzet
Wij volgen kinderen in het VO en bespreken de leerlingen bij de warme overdracht. Een groot deel van onze leerlingen behalen hun diploma op het niveau van ons advies in de daarvoor gestelde aantal jaren.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij vinden het belangrijk dat het welbevinden van onze leerlingen positief is. Leerlingen moeten zich prettig voelen in de groep.
Wij besteden in de groep aandacht aan:
- Het omgaan met elkaar;
- Respecteren voor een ander;
- Elkaar leren kennen;
- Waarden en normen;
- Het hanteren van duidelijke regels;
- Leerkrachten zijn duidelijk in het uitspreken van hun verwachtingen.
In februari 2022 is de inspectie geweest voor een kwaliteitsonderzoek op het gebied van thuisonderwijs in Coronatijd.
Wij hebben positieve feedback mogen ontvangen over de kwaliteit en de intensiteit van ons aanbod. De inspecteur heeft met een aantal lessen meegekeken en was positief verrast over de betrokkenheid van alle leerlingen, de inhoud van de lessen en de manier waarop school contact onderhield met thuis en zicht had op de thuissituatie. Een compliment aan onze teamleden, leerlingen en hun ouders.