Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze schoolorganisatie, met bijna 600 kinderen, zo’n 60 medewerkers, vakdocenten en een aantal vrijwilligers is zeer dynamisch. De verbinding en onderlinge samenhang vindt plaats in de schoolorganisatie als geheel. Ieder jaar streven we naar een zo evenredig en evenwichtig mogelijke samenstelling van kinderen, groepen, leerkrachten, leerjaarcoördinatoren, intern begeleiders en specialisten te formeren. Op deze manier kan ieder kind zich op de beste manier ontwikkelen, in een fijne omgeving waar overal ‘De Singel-aanpak’ van kracht is: denken, durven, doen.
De kinderen zijn verdeeld over onze drie schoolgebouwen, waardoor het kleinschalige karakter wordt behouden. Op deze manier combineren we de voordelen van drie kleinschalige gebouwen met de voordelen van een grote schoolorganisatie.
Leerteams
IKC De Singel is een professionele leergemeenschap (PLG), waar teamleden samenwerken en samen leren in leerteams. Door onderzoek en gebruikmaking van evidence based informatie en de al aanwezige expertise in het team wordt het onderwijs naar een nog hoger niveau getild. Deze wijze van samenwerken vindt zijn oorsprong in het inspirerende werk van zowel Laloux (2017) als Dufour & Fullan (2016). Een belangrijk aandachtspunt is het nog verder verbeteren van de kwaliteit van de instructie, die al goed is. Het gaat dan met name om het voordoen (modelen) van de strategisch aanpak. Het gedachtegoed van Hirsch (2016), Pool & Ohlsson (2017) en Rosenshine (2016) speelt hierin een belangrijke rol. Elke leerkracht geeft kwalitatief hoogwaardige lessen gegeven met een concreet lesdoel, kraakheldere instructie en actieve leerlingen volgens het EDI 2.0 model van Hollingsworth & Ybarra (2020).
Nederlands Kennis Curriculum
We starten in het schooljaar 2021-2022 met de Pilot van het Nederlands Kennis Curriculum (NKC). Ruim twee jaar lang werkte onderwijskundigen van Academica samen met deskundige leraren, schoolleiders en schoolbesturen aan het Nederlands Kennis Curriculum. Een curriculum voor het basisonderwijs waarin kennis centraal staat. De focus ligt hiermee niet langer op het volgen van bestaande methodes, maar op het overdragen van kennis. Door middel van aangereikte handvatten zoals een kaart per thema waarop staat welke voorkennis van leerlingen wordt verwacht en suggesties voor boeken, teksten, muziek en activiteiten, kunnen de leerkrachten weer vorm en inhoud geven aan het onderwijsaanbod.
Groepen op school
Onze leerlingen worden op de volgende wijze gegroepeerd:
- Leerstofjaarklassen: leerlingen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd
- Combinatiegroepen: samenvoegen van twee leerjaren tot een groep, bijvoorbeeld groep 5/6
- Groepsdoorbrekende instructiegroepen: leerlingen met verschillende leeftijden zijn op niveau gegroepeerd voor bepaalde instructie of activiteiten in onze groepen 7 en 8
In de kleuterperiode dragen wij zorg voor een goede hechting en zorgen wij voor een pedagogisch klimaat dat wordt gekenschetst door respect, voorspelbaarheid en vertrouwen. Dit uit zich in het spreken van één taal. De Kanjertraining en de 7-gewoontes van Stephen Covey vormen hiervoor de basis en zijn dan ook wekelijks opgenomen in het rooster.
In de groepen 1/2 richten wij ons op gewoontes 1-2-3 (zie de Coveyboom op bladzijde 16 van onze schoolgids). Daarnaast starten wij ieder schooljaar gedurende vijf weken met de Kanjer/gewoonte weken. In een bekende voorspelbare omgeving zal een kleuter meer veiligheid en daarmee exploratie vrijheid ervaren en tot leren komen. Dagelijks vinden er minimaal twee instructiekringen plaats, met heldere uitleg, veel interactie en actieve kinderen. De leerkracht zorgt er voor dat kinderen doelgericht samenkomen in de kring om te leren. Hierbij is twee keer per dag 60 minuten veel ruimte voor vrij en begeleid spel in de hoeken. De Singel kiest hierbij voor een combinatie van doelgericht spelend leren en directe instructie. Hiermee creëren wij een rijk aanbod en leeromgeving waarin alle kinderen goed onderwijs krijgen. Vaste rituelen en voorspelbaarheid of het wel bekende rust, reinheid en regelmaat zijn hierin belangrijk. Dit uit zich in een ordelijk en rustig klaslokaal, waarin prikkels in de omgeving zo klein mogelijk worden gehouden en kinderen nieuwe kennis goed op kunnen nemen. Ook nemen dagelijkse rituelen zoals verhalen, liedjes, gezamenlijk fruit en brood eten, activiteiten afgewisseld met rustmomenten een belangrijke plaats in.
Vakken en thema’s
Taal
Het zeer goed beheersen van de Nederlandse taal is een essentiële voorwaarde om later in het leven een succesvolle en zelfstandige burger te worden in Nederland. Veel volwassenen in Nederland (ongeveer 15%) zijn functioneel analfabeet. Dit betekent dat zij de Nederlandse taal onvoldoende beheersen om langere teksten goed te kunnen lezen of bijsluiters bij medicijnen te kunnen begrijpen. Hierdoor functioneren mensen minder goed in de samenleving. Wij leren leerlingen de Nederlandse taal zeer goed lezen, schrijven en spreken in een doorlopende leerlijn, zodat de leerlingen goed toegerust zijn om na de basisschool in het vervolgonderwijs voort te bouwen op deze basis. Vanaf groep 1 wordt veel gerichte aandacht besteed aan de taalontwikkeling van de leerlingen. Dit gebeurt binnen het thematisch onderwijs. Leraren lezen hardop denkend verhalen en informatieve teksten voor en het woordenschatonderwijs sluit aan bij de thema’s. Het taalonderwijs valt uiteen in drie grote onderdelen:
1. Spreken en luisteren
Goed kunnen spreken en luisteren zorgt ervoor dat een kind zaken sneller begrijpt en verbanden kan leggen. Op jonge leeftijd gaat het vaak alleen nog om eenvoudige vormen van communicatie, zoals het begrijpen van voorleesverhalen, of zichzelf kunnen uiten tijdens spelsituaties. Op hogere leeftijd helpt het kinderen om verbanden te kunnen leggen tussen informatieve teksten van vakken als aardrijkskunde of geschiedenis. Spreken en luisteren zijn vaardigheden die de leerlingen geleerd moeten worden, in eerste instantie wordt dit aangeleerd door de ouders, in een later stadium door het onderwijs.
2. Lezen en schrijven
Wij streven ernaar dat alle leerlingen vlot, foutloos en met intonatie kunnen lezen. In groep 3 leren leerlingen lezen aan de hand van de taal-leesmethode Veilig Leren Lezen Kimversie. Vanaf groep 4 geven de leraren met een aangepaste toepassing van de methode Station Zuid vorm aan het technisch lezen. Dit doen zij door middel van gestructureerde lessen en door het nauwgezet volgen van de ontwikkeling van leerlingen. Het leesonderwijs dient er ook voor te zorgen dat de leerlingen teksten die ze lezen goed begrijpen. Leerlingen leren bij ons op school vanaf groep 3 om zelfstandig teksten te schrijven. Dit vindt zowel plaats binnen de gewone taallessen die bij de methode Veilig leren lezen en Station Zuid horen, maar ook binnen de thema’s. Het is belangrijk dat leerlingen leren om hun ideeën en gedachten goed onder woorden te brengen. De rijke thema’s die op school worden gehanteerd, bieden hiervoor genoeg aanknopingspunten. Leerlingen passen wat ze in de reguliere lessen toe tijdens deze thema’s en worden hierbij ondersteund door de leraren, die diverse werkvormen en activiteiten kennen die hierbij worden ingezet. Ook hierbij zijn de referentieniveaus leidend
3. Spelling
Bij een goede beheersing van de Nederlandse taal hoort ook het foutloos schrijven van woorden, zinnen en teksten. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen foutloos leren spellen en dat ze het geleerde goed kunnen toepassen in eigen teksten. Vanaf groep 3 wordt spelling aangeboden in de methode Veilig Leren Lezen Kimversie. In Veilig Leren Lezen is de leerlijn spelling sterk gekoppeld aan de leerlijn technisch lezen. Spelling versterkt immers de leesontwikkeling en vraagt om een duidelijke focus. Vanaf groep 4 gebruiken wij de spellingslijn van de methode Taal actief om leerlingen, aansluitend op de basis die gelegd is in groep 3, spellingbewust te maken en om hen de spellingsregels te leren. Bij deze methode hoort onder meer een dagelijks dictee en een zeer gerichte aanpak, waarbij leerlingen ook onderwijs in grammatica krijgen. Het leren van spellingregels staat binnen de methode centraal, waarbij leerlingen de regels zelf leren toepassen.
Rekenen
Goed kunnen rekenen is niet alleen handig maar geeft leerlingen ook heel veel zelfvertrouwen en kansen. In de kleuterklassen wordt het fundament gelegd voor het rekenen in groep 3. Om zorg te dragen voor een doorgaande leerlijn van groep 1/2 naar groep 3 volgen wij de kwaliteitskaart rekenen groep 1/2 en bepaalt het leerteam 123 de inhoud van het rekenonderwijs. Wekelijks worden er drie lessen expliciet in de weekplanning opgenomen passend bij de doelstellingen van die periode. Vanaf groep 3 tot en met groep 8 wordt de methode Wereld in Getallen 4 gehanteerd. Door onderzoek en gebruikmaking van evidence based informatie en de al aanwezige expertise in het team zorgen de leerteams dat het rekenonderwijs naar een nog hoger niveau getild wordt. Deze methode werkt er naartoe, dat alle leerlingen aan het eind van de basisschool tenminste kunnen rekenen op het fundamentele niveau
Sociale Veiligheid & passend onderwijs
De leraren zijn in het dagelijks onderwijs in de klas vooral gericht op pro- actief pedagogisch handelen. Hierbij stimuleren zij in alle situaties gewenst gedrag bij alle leerlingen. Dit doen zij door:
- Heldere gedragsverwachtingen in iedere onderwijssituatie te hanteren
- Het positief bekrachtigen van gewenst gedrag
- Duidelijk en consequent reageren op ongewenst gedrag in de klas en op school
- De wijze waarop de klas en school is ingericht en georganiseerd
Door gezamenlijk te werken aan de visie, de kernwaarden en de doelen ontstaat er draagvlak en wordt richting gegeven aan het handelen van alle betrokkenen in de school. Het leidt tot regels en afspraken die gedragen worden, die iedereen kent en waar iedereen elkaar op kan aanspreken
Bewegingsonderwijs
Op de Singel vinden we het belangrijk dat onze leerlingen met plezier leren in de breedste zin van het woord. Naast het “Denken” en het “Durven” is het “Doen” ook heel belangrijk! Werken aan de motorische vaardigheid en een positieve beweegattitude, het leren ontdekken van de bewegingscultuur en het leren dat sport en bewegen een belangrijk onderdeel uitmaken van een gezonde leefstijl hoort daarbij. Plezier staat daarbij voorop! En als je dingen doet die leuk en gezond zijn, presteer je beter! Uiteraard krijgen alle kinderen tweemaal per week gymlessen die gegeven worden door onze vakleerkrachten.
Gezonde School
IKC De Singel is een Gezonde School. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren hoe ze gezond kunnen leven. Om deze reden eten alle leerlingen fruit in de ochtendpauze. Ook raden we een gezonde lunchtrommel aan en verzoeken we ouders gezonde traktaties mee naar school te geven. De traktaties worden niet gegeten op school, maar gaan mee naar huis. Daarbij geven de leraren zoveel mogelijk het goede voorbeeld in gezond gedrag. We rekenen op de medewerking en het enthousiasme van alle ouders om op deze manier bij te dragen aan de gezondheid van onze leerlingen.
Cultuur en expressie
IKC De Singel heeft een interne cultuurcoördinator, die in overleg met de collega’s een programma samenstelt. De inhoudelijke keuzes worden zoveel mogelijk gemaakt vanuit de visie van de school en het thematische aanbod waarmee wordt gewerkt. We bieden dans, drama en muziek aan van ervaren professionals, onze vakleerkrachten. Het schooljaar is voor de expressievakken in 6 blokken verdeeld. In het eerste halfjaar komen de drie verschillende disciplines een blok lang aan bod en dat herhaalt zich in de tweede helft van het schooljaar.
Wereldoriëntatie en natuureducatie
Kennis van de wereld, kennis van de ideeën en overtuigingen van jezelf en de ander helpen je om later je weg te kunnen vinden in de complexe wereld waar we allemaal onderdeel van uitmaken. IKC De Singel biedt, vanuit haar visie op wereldburgerschap, thematisch onderwijs in de zaakvakken aan. Op dit moment werken de groepen 3 tot en met 8 met de methode Argus Clou. Samen met professor Argus Clou gaat de klas op ontdekkingsreis in de wonderlijke wereld van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. We starten in het schooljaar 2021-2022 met de Pilot van het Nederlands Kennis Curriculum (NKC). Door middel van aangereikte handvatten zoals een kaart per thema waarop staat welke voorkennis van leerlingen wordt verwacht en suggesties voor boeken, teksten, muziek en activiteiten, kunnen de leerkrachten weer vorm en inhoud geven aan het onderwijsaanbod. De gemeente Schiedam beschikt over een eigen natuur- en milieueducatie centrum (NME) en stelt scholen in staat praktische en levendige NME-lessen te volgen en aan te bieden. Op hun eigen niveau krijgen leerlingen lessen over de natuur- en milieugerelateerde onderwerpen. Doel van de lessen is om leerlingen bewust te maken van hun directe omgeving en het besef te geven dat we goed om moeten gaan met onze natuur en het milieu.
Beeldende vorming
In de groepen 1 tot en met 8 worden de lessen beeldende vorming door de groepsleerkracht in de klas gegeven.
Bibliotheek
Het goed kunnen lezen door leerlingen ziet het team van De Singel als een topprioriteit. Het doel is om alle leerlingen vlot, foutloos en met intonatie te leren lezen. Hierbij hoort onder meer een uitdagende leesomgeving, gekoppeld aan een scala van doelgerichte activiteiten die leraren hun leerlingen aanbieden. Om dit te kunnen realiseren, beschikt De Singel over een ruime collectie lees- en informatieve boeken. Deze staan in onze schoolbibliotheek. Wekelijks gaan de kinderen hier een boek lenen. In hun kastje hebben ze dan ook altijd één of meerdere boeken om regelmatig tussendoor te kunnen lezen. Ook staan wekelijks vaste leesmomenten ingeroosterd. De collectie wordt beheerd door de leescoördinator en frequent aangevuld met nieuwe boeken.
Verkeer
Leerlingen moeten in een drukke stad als Schiedam de verkeersregels goed kennen en goed kunnen toepassen om zich veilig te kunnen bewegen. We vinden het belangrijk dat alle leerlingen aan het eind van hun basisschoolperiode voldoende theoretische en praktische kennis hebben van het verkeer en de verkeersregels, zodat zij zich op een veilige manier in het verkeer kunnen begeven. Vanaf groep 3 staat verkeer als vak ingeroosterd. Aan het eind van groep 7 nemen alle leerlingen deel aan het verkeersexamen. Tijdens dit verkeersexamen wordt getoetst of de leerlingen de behandelde theorie goed kunnen toepassen in het echte verkeer.
Digitalisering
Een onmiskenbaar kenmerk van deze tijd is de voortschrijdende digitalisering. IKC De Singel onderkent dit en speelt hierop in. Voorop staat dat digitalisering geen doel op zich is, maar een middel om het onderwijs te verbeteren. Op school zijn Chromebooks aanwezig die door leerlingen worden gebruikt om lesstof te oefenen of om onderzoek te doen en projecten te maken binnen het onderwijs. De leraren van De Singel zijn vaardig in de omgang met ICT en zijn, indien nodig, in staat om digitaal afstandsonderwijs te organiseren.
Ondersteuning van leerlingen
Onder leerlingondersteuning verstaan ??we onderwijsondersteuning op didactisch, pedagogisch en sociaal-emotioneel gebied. Leerlingen vallen onder de verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht(en). Als team zijn wij gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle leerlingen van onze school. Bij ons op school staat kennisoverdracht centraal. We werken daarbij zoveel mogelijk met expliciete directe instructie (EDI 2.0). Het is voor onze leerlingen de meest effectieve wijze van kennisoverdracht. Daarnaast nemen we methode en niet-methoden gebonden toetsen af. Deze worden besproken in de leerteams waarna eventueel actie volgt.
In de kleutergroepen maken we gebruik van BOSOS om de ontwikkeling in kaart te brengen.Bij onvoldoende ontwikkeling zijn de zorgniveaus 2-5 van toepassing:
Zorgniveau 1: Verantwoordelijkheid: leerkracht -> Algemene zorg in de groep
Zorgniveau 2: Verantwoordelijkheid: leerkracht -> Extra zorg in de groep
Zorgniveau 3: Verantwoordelijkheid: intern begeleider -> Extra zorg na intern onderzoek
Zorgniveau 4: Verantwoordelijkheid: intern begeleider -> Extra zorg na extern onderzoek
Zorgniveau 5: Verantwoordelijkheid: extern -> Plaatsing op het SO/SBO
De ondersteuning voor de kinderen start in de eigen groep. De groepsleerkracht volgt de ontwikkeling van de kinderen en signaleert of het onderwijsaanbod past bij de onderwijsbehoefte van de leerling. Als de groepsleerkracht signaleert dat het onderwijsaanbod onvoldoende passend is voor de individuele leerling, kunnen aanpassingen worden gedaan en mondt uit in extra zorg en ondersteuning in de groep. De groepsleerkracht gaat zelfstandig of in overleg met collega's in het leerteam, ouders en kind, op zoek naar oplossingen en wordt hierin zo nodig ondersteund door de intern begeleider (vanaf zorgniveau 3). De zorg kan op individueel niveau uitmonden in een plaatsing in onze interne speciale onderwijsgroep de Kameleons, onze Familieklas 123/456, boven bestuurlijke plusklas en/of externe hulp.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij blijven als school de nodige zorg intensiveren van de verschillende aandachtsgebieden.
Samenwerken aan het beste onderwijs
??Om u en uw kind het beste te kunnen bieden, werken wij samen met professionele partners. Zo kunnen we u onder andere een samenhangend geheel van betaalbare voor- en naschoolse voorzieningen bieden. Ook op het gebied van zorg en passend onderwijs schakelen wij de expertise in van externe partijen. Samen halen we het beste in uw kind naar boven. Wij investeren in een goede samenwerking tussen De Singel en de onderstaande peuterspeelzalen. De voordelen hiervan zijn:
- Het onderwijs en de kwaliteit van de peuterspeelzaal en de basisschool zijn op elkaar afgestemd.
- De groepen 1-2 sluiten aan op wat er in de voorschoolse educatie gebeurt.
- De peuters zijn gewend aan het gebouw, de wijze van werken, de speelplaats en het speellokaal, de gezichten van de juffen en meesters en de kinderen van de groepen 1-2.
Er gaan ook kinderen naar andere kindercentra. Alle opvangorganisaties brengen en halen de kinderen naar en van school.
Kindcentrum Amalia:
Brigantijnstraat 50
3028 HH Rotterdam
www.kcprinsesamalia.nl
T 010 262 17 33
E info@kcprinsesamalia.nl
Kinderdagverblijf Pinokkio
Tuinlaan 60
3111 AW Schiedam
www.kdvpinokkio.nl
Kinderdagverblijf ’t Planzoentje
Singel 153a
3112 GN Schiedam
www.planzoentje.nl
Kinderopvang De Fanclub
Marconiweg 2c
3112 EP Schiedam
www.kinderopvangmundo.nlCoolkidz
Parkweg 222
3119 CR Schiedam
www.coolkidz.nl