Basisschool de Peperklip

Fahrenheitstraat 2 3112 ZM Schiedam

  • Schoolfoto van Basisschool de Peperklip
  • Schoolfoto van Basisschool de Peperklip
  • Schoolfoto van Basisschool de Peperklip
  • Schoolfoto van Basisschool de Peperklip
  • Schoolfoto van Basisschool de Peperklip

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De CITO midden- en eindmeting worden in eerste instantie door de leerkrachten geanalyseerd. Ze vergelijken hierbij de gewenste vaardigheidsgroei met de werkelijk behaalde groei. Er wordt een verklaring gezocht voor de uitkomsten uit deze vergelijking. De resultaten, met analyse en verklaring wordt in een opbrengstgesprek met de intern begeleider besproken. Deze gesprekken bieden input voor de schoolbrede analyse die door de IB-er wordt geschreven en met het bestuur en IB-ers van andere scholen wordt besproken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op obs de Peperklip hechten we veel waarde aan een gedegen en eenduidige adviseringsprocedure. Hiervoor is een aparte kwaliteitskaart opgezet waarin de meest recente afspraken omtrent advisering staan.

Groep 7

In groep 7 krijgen de leerlingen bij ons op school een ontwikkelingsgesprek waarin we met ouder en kind de ontwikkeling bespreken. We hebben hiervoor een poster ontwikkeld waarop 4 gespreksonderwerpen staan: werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, gewone toetsen en Cito-toetsen.

Groep 8

In januari ontvangen de leerlingen in groep 8 hun advies. Bij het opstellen van het  advies kijken we wederom naar werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, gewone toetsen en Cito-toetsenIn februari maken de kinderen de doorstroomtoets. Onze school heeft gekozen voor de toets van Leerling in Beeld. Deze sluit nauw aan op wat de kinderen gewend zijn. In maart ontvangt de school daarvan de uitslag. Aan de hand van het voorlopig advies en het resultaat van de doorstroomtoets ontvangen de kinderen hun definitieve schooladvies in combinatie met een Onderwijskundig Rapport (OKR). Voor meer inhoudelijke informatie over onze adviseringsprocedure en het bijstellen van schooladviezen verwijzen wij naar onze kwaliteitskaart en de handreiking schooladvisering opgesteld door de Rijksoverheid.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leren omgaan met elkaar in een groep is een belangrijk onderdeel van de schoolsamenleving. Daarin een plaats zoeken is niet het gemakkelijkste in het leerproces van een schoolkind. De leerkracht stuurt en begeleidt het kind in die vorming tot zelfstandigheid, bijvoorbeeld door te praten over de rol van het kind in bepaalde situaties, waarbij het wordt gewezen op zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van zichzelf en tegenover anderen. Hiervoor gebruiken we naast onze eigen professie en deskundigheid, de Kanjertraining in alle groepen. Door steeds vaker zelfstandig naar oplossingen te zoeken, neemt het zelfvertrouwen van de leerling toe en leert het ook in niet-schoolse situaties voor zichzelf op te komen. Daarbij hoort ook dat we de kinderen serieus nemen. We willen een zodanig klimaat scheppen dat het kind zich op school thuis voelt en zowel anderen als zichzelf accepteert. In een dergelijk klimaat passen structuur, duidelijkheid en regelmaat.   

Binnen de school zijn zowel twee kanjercoördinatoren als twee anti-pestcoördinatoren aangesteld om dit proces te waarborgen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • rust en veiligheid
  • vertrouwen
  • welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In september is de Inspectie van het Onderwijs voor een verificatieonderzoek op school geweest. Ze hebben hierbij gekeken naar vier kwaliteitsindicatoren. Op drie onderdelen hebben we voldoende, en op één goed gescoord. Het rapport is eind 2018 klaar en zal dan ook hier worden gepubliceerd. 

Terug naar boven