Visie Ouderbetrokkenheid
Binnen ons IKC zijn ouders en professionals samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen. We werken respectvol samen aan het beste voor het ieder kind. Deze samenwerking vraagt om vertrouwen, aandacht en veiligheid.
Onze medezeggenschapsraad (MR)
Iedere school in Nederland kent op grond van de Wet Medezeggenschap Scholen (WMS) een MR. De MR bevordert naar vermogen openheid, openbaarheid en onderling overleg in de school. Zij is bevoegd over alle aangelegenheden, die de school betreffen, voorstellen te doen en standpunten kenbaar te maken aan het Bevoegd gezag (schoolbestuur). De bevoegdheden van de MR staan omschreven in de WMS en Medezeggenschapsreglement. In dit reglement staat ook omschreven over welke aangelegenheden de MR advies kan uitbrengen en welke onderwerpen de instemming van de MR nodig hebben. Minimaal 4 keer per jaar is er overleg met het schoolbestuur. De grootte van de MR hangt samen met het aantal leerlingen op school. Zo telt onze MR momenteel 6 leden: 3 leden vanuit het personeel en 3 ouders. Voor het komende schooljaar zijn dit:
- Jeffrey Xavier (PMR)
- Fatih Varol (PMR)
- Ertugrul Cavlak (PMR)
- Huseyin Sati (OMR)
- Sabiha El Ghafour (OMR)
- Omer Kirac (OMR)
De zittingsduur is 3 jaar, waarna een MR-lid zich herkiesbaar kan stellen. De MR bepaalt het verloop en de openbaarheid van de eigen vergadering. Besprekingen zijn toegankelijk voor de achterban, tenzij de raad anders besluit in het belang van een bepaald agendapunt.
Doel medezeggenschapsraad
Medezeggenschap op scholen dient twee belangrijke doelen:
1. Het goed functioneren van de school.
2. Het vormen van een tegenwicht vanwege de vergroting van de autonomie van schoolbesturen. Medezeggenschap is dus dienstbaar aan de kwaliteit van het onderwijs aan onze kinderen en dienstbaar aan de school als leefgemeenschap van leerlingen, ouders en personeel.
Medezeggenschap behoort eveneens bij te dragen aan een gezonde afweging van de belangen van de leerlingen, het personeel, de ouders en de school als organisatie. Daarom ontmoeten ouders, werknemers, schoolleiders en bestuurders elkaar in de medezeggenschap volgens de WMS. Zij bundelen alle beschikbare kennis en ervaring over onderwijs in hun organisatie. Samen bespreken zij oplossingen om hun en ons onderwijs nog beter te maken, gesteund door de structuur die de WMS biedt. De MR heeft instemmingsrecht voor o.a. het schoolplan, de schoolgids, de onderwijstijd, beleid werkzaamheden ouders, de verlofregeling, arbeids- en rusttijdenregeling. Zie de link hieronder voor de actuele tekst van de WMS: http://www. infowms.nl/wet-medezeggenschap-op-scholen/actueletekst-wms/.
Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad
Sinds augustus 2011 bestaat er ook een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR). De GMR vergadert met de algemeen directeur, die gemandateerd is door het bestuur. In zaken die niet alleen onze school aangaan zijn de instemmingsbevoegdheid en adviesbevoegdheid doorgegeven aan de GMR. De MR vaardigt twee van zijn leden af naar de GMR: een lid van de oudergeleding en een lid van de personeelsgeleding. Zij vertegenwoordigen onze school. Om de drie jaar vindt er een verkiezing plaats. Ook de niet-MR leden kunnen zich verkiesbaar stellen. Voor het komende schooljaar zijn dit:
- Jos van der Rooij (OMR)
- Rabia Yar (PMR)
De Ouderraad
Naast de MR is er ook een Ouderraad (OR). De OR wordt gekozen voor 2 jaar. De OR heeft een ondersteunende taak bij het organiseren en begeleiden van allerlei schoolactiviteiten en evenementen. Dit kan hulp zijn bij het organiseren van bijvoorbeeld het Ramadan- en offerfeest op school. Overleg en organisatie gebeurt in nauwe samenwerking met het team en de directie. De OR bestaat alleen uit ouders en vergadert minimaal 6 keer per jaar. Voor meer informatie over de OR kunt u contact opnemen met de voorzitter, mevrouw F. Azaguag, oc@elfurkan.nl. Voorts kunt u het OR-reglement raadplegen, welke op school ter inzage ligt.
Ouderbetrokkenheid
Betrokkenheid van ouders bij de school begint thuis door:
1. Belangstelling te tonen voor de schoolervaringen van het kind.
2. Een stimulerende houding aan te nemen.
3. Allerlei mogelijkheden om contact met de school te hebben via: bezoeken op school, de groepsleerkracht, de Nieuwsbrief, Social Schools, informatie bijeenkomsten, het bezoeken van openbare vergaderingen van de Medezeggenschapsraad, hulp bij excursies, creamiddagen en overblijf, hulp bij feesten, uitleen bij bibliotheek, sportdag, lid worden van de oudercommissie en/of de Medezeggenschapsraad.
Verder worden er jaarlijks meerdere koffieochtenden en ontmoetingsochtenden op school georganiseerd, waarbij voorlichting wordt gegeven over allerlei maatschappelijke zaken. Tijdens de kennismakingsgesprekken ontvangt u een formulier, waarop u kunt aangeven op welke manier(en) u voor de school actief wilt zijn. Het komend schooljaar gaan we stichting XYZ inzetten. Om de ouderbetrokkenheid nog verder te bevorderen gaan we jaarlijks in samenwerking met stichting XYZ trainingen verzorgen. Hieronder treft u daar nadere informatie over aan. Het gaat daarbij om het volgende: Het betrekken van ouders bij onderwijs en opvoeding is immers van cruciaal belang voor het vergroten van de onderwijskansen van kinderen. De onderzoekers concluderen dat niet zozeer de participatie op school, maar de betrokkenheid thuis een grote bijdrage levert aan de ontwikkeling en het leersucces van kinderen. ‘Good parenting at home’ leidt doorgaans tot meer zelfvertrouwen, meer positieve attitudes naar school, betere prestaties in taal en rekenen en een verdere ontwikkeling van sociale competenties.
X-Academie biedt ondersteuning aan de ouders op twee manieren:
1. Het stimuleren van het leesklimaat thuis. Voor jonge kinderen (2 t/m 8 jaar) is dat in de vorm van interactief voorlezen. Eerst worden de ouders begeleid over hoe zij interactief kunnen voorlezen. Daarna stimuleren wij de ouders om interactief voor te lezen. Interactief voorlezen moet als het ware een thuisritueel worden. Voor oudere kinderen (9 t/m 12 jaar) is dat in de vorm van het stimuleren van het leesklimaat thuis, bijvoorbeeld: leesuurtje, samen naar de bibliotheek en gesprekken voeren over wat er recent gelezen is.
2. Het opdoen van opvoedingsvaardigheden. Hiervoor hebben wij de oudertraining ‘Pittige Jaren’. 'Pittige Jaren' leert ouders vaardigheden voor het omgaan met opstandig en agressief gedrag bij jonge kinderen, om probleemgedrag te voorkomen of te verminderen. De training is voor de ouders van kinderen tussen 3 en 8 jaar oud.
Om de ouderbetrokkenheid nog verder te bevorderen wordt jaarlijks de 'Incredible Years' (Pittige Jaren) training op vastgestelde momenten op school verzorgd.
Wat is Incredible Years?
Incredible Years (IY) (naar het Nederlands vertaald als Pittige Jaren) is een cursus voor ouders van jonge kinderen (van 3 tot en met 8 jaar) die dwars of opstandig gedrag vertonen. Hierbij kunt u denken aan niet luisteren, boze buien, ruzie maken en over alles in discussie gaan. Deze cursus wordt in groepsverband gegeven. Het programma geeft u als ouder handvatten voor het omgaan met het lastige gedrag van uw kind. In wetenschappelijk onderzoek is het positieve effect van het IY ouderprogramma aangetoond in verschillende landen. Ouders geven aan dat ze door deelname aan deze cursus beter weten hoe ze met het gedrag van hun kind om moeten gaan en dat hun kind minder agressief gedrag vertoont en beter luistert.
Hoe ziet dit ouderprogramma eruit?
IY gaat ervan uit dat ouders en kinderen invloed hebben op elkaars gedrag. Het doel van de cursus is om u als ouder het gedrag van uw kind te leren begrijpen en daar zo op te reageren dat het gedrag van uw kind verandert, zodat er minder problemen in de opvoeding zijn. U leert dan ook om zelf anders te reageren op uw kind. Dit wordt bereikt door het geven van informatie, maar vooral door in de groep probleemsituaties met uw kind te bespreken en te oefenen, zowel in de groep als thuis . Er worden bestaande videofragmenten van gezinssituaties bekeken, waarbij het gedrag van het kind en de reactie van de ouders centraal staat. Tevens wisselt u tips en ervaringen uit met andere ouders. Met al deze informatie en adviezen gaat u thuis aan de slag. U kiest zelf welke problemen u in de training en thuis aan gaat pakken.
Resultaten
In wetenschappelijk onderzoek is het positieve effect van deze oudertraining aangetoond in verschillende landen. Ouders geven aan dat ze door het volgen van deze training beter weten hoe ze met het gedrag van hun kind om moeten gaan, dat hun kind meer sociaal gedrag vertoont en beter luistert. Ouders geven aan dat ze beter in staat zijn om problemen met betrekking tot de opvoeding te kunnen oplossen.
Aanmelden
U kunt zich aanmelden bij Anita Bisoen (VVE-coördinator).
Ouderparticipatie
Ouders en leerkrachten ondersteunen elkaar bij de opvoeding van het kind. Derhalve is het van groot belang dat de drempel naar school toe laag is. De lage drempel kan mede gerealiseerd worden door wederzijds vertrouwen, gelijkwaardigheid en belangstelling voor elkaar. Ouders worden daadwerkelijk in de gelegenheid gesteld te participeren binnen school. Dit was tot nu toe hoofdzakelijk gecentreerd rond de hulp binnen en buiten klassenverband m.b.t. schoolse en buitenschoolse activiteiten. Tegenwoordig betrekken wij de ouders steeds meer bij de inhoudelijke aspecten van het onderwijs. Overleg en samenwerking tussen de ouders en het schoolteam proberen wij te bevorderen. Hierdoor wordt er vaak tussen het schoolteam en de ouders overlegd. Samenwerken kan zowel thuis als op school gebeuren.
Hieronder kunt u een aantal mogelijkheden vinden:
1. Het thuis verrichten van onderwijsondersteunende activiteiten, zoals: huiswerk controleren, belangstelling tonen voor allerlei zaken op school en het lezen van de schoolinformatie.
2. Het bijwonen van ouderavonden en door de school georganiseerde evenementen.
3. Het verlenen van hand- en spandiensten aan de school. De leerkrachten hebben naast het lesgeven nog allerlei tijdrovende bezigheden. Veel activiteiten zouden verdwijnen wanneer de school de hulp van de ouders zou missen. Met ouders die helpen bij groepsactiviteiten worden afspraken gemaakt die zijn vastgelegd in een ouderprotocol.
Waaraan kunt u meewerken?
In het begin van het schooljaar vragen wij u tijdens een oudergesprek om aan te geven op welke wijze u zou willen meewerken. Hierna geven wij u wat activiteiten waaraan u daadwerkelijk kunt meewerken:
1. Het rijden bij excursies en/of assistentie tijdens de excursies.
2. Het met eigen auto vervoeren van 4 tot 5 kinderen naar bijv. Diergaarde Blijdorp of kinderboerderij. Het aantal malen wordt aan u zelf overgelaten.
3. Hulp bij diverse sportgebeurtenissen, bijvoorbeeld: het leiden van een team bij voetbaltoernooi of handbaltoernooi.
4. Hulp bij het overblijven.
5. Hulp bij feesten, hulp bij braderieën, hulp bij iftar, etc.
Social Schools 3.0
Communicatie tussen u en ons vinden wij van het grootste belang. Daarbij is ons doel om u zo snel en zo direct mogelijk te informeren over de activiteiten en ontwikkelingen op en rondom onze school. Daarom hebben wij voor Social Schools 3.0 gekozen. Voor u als ouder/verzorger zijn er geen kosten verbonden aan het gebruik van deze service. Het enige wat wij u straks vragen is om regelmatig in te loggen en uw gegevens te beheren waarmee wij u kunnen bereiken. Verder vragen wij u om na het ontvangen van de activeringscode uw kind(eren) eenmalig te activeren. Heeft u al kinderen op school die gebruik maken van Social Schools 3.0? Dan heeft u geen nieuw account nodig en kunt u straks eenvoudig uw kind toevoegen. Vanaf het moment dat wij dit met elkaar succesvol hebben afgerond, start voor ons een nieuwe, snelle en gebruiksvriendelijke manier van communiceren. U krijgt van de groepsleerkracht een activeringscode waarna u op de website www.socialschools.nl kunt inloggen. Via Social Schools 3.0 krijgt u nieuwsbrieven toegestuurd en kunt u het contact onderhouden met de groepsleerkracht van uw kind(eren). De rapportgesprekken worden via de gespreksplanner ingeroosterd. In de kalender staan bijzondere gebeurtenissen, excursies en toetsen aangegeven.
Kijkochtenden
Tijdens het kennismakingsgesprek krijgt u als ouder al veel te horen wat er zoal in de groep van uw kind gebeurt. Om zelf als ouder te kunnen ervaren hoe een deel van de ochtend verloopt, hebben wij op school kijkochtenden gepland. U mag dan in de groep van uw kind een deel van de ochtend blijven. De aanwezigheid van ouders kan voor leerlingen heel motiverend werken. Wij sporen de ouders dan ook aan om hier gebruik van te maken.
Nieuwsbrief
Maandelijks komt er een digitale versie van een nieuwsbrief uit via Social Schools met informatie over actuele schoolzaken, bijvoorbeeld: aankondigingen van excursies & bijzondere activiteiten, diverse verslagen en nieuws over inhoudelijke ontwikkelingen en mededelingen.
Rapporten
Op El Furkan wordt er jaarlijks voor alle groepen in totaal vier gesprekken gevoerd met ouders:
1. Medio augustus vinden de kennismakingsgesprekken plaats.
2. Medio november vinden de eerste oudergesprekken plaats.
3. Medio maart vinden de eerste rapportgesprekken plaats.
4. Medio juni vinden de tweede en tevens de laatste rapportgesprekken plaats.
Kennismakings-, ouder- en rapportgesprekken
Deze gesprekken met ouder(s) duren tien minuten. In die tien minuten stelt de leerkracht zichzelf voor en laat hij/zij de ouders zichzelf voorstellen. Er worden algemene afspraken besproken en alles wat de leerkracht, de ouder en het kind moeten weten, worden in een kennismakingsgesprek vastgelegd. Bij het eerste oudergesprek worden de resultaten van de methodegebonden toetsen besproken. Bij de rapportgesprekken nemen wij de resultaten van de Cito-toetsen ook mee. In de groepen 1 en 2 worden de gesprekken gevoerd aan de hand van de observatielijsten. De leerkracht brengt de ouders op de hoogte van de vorderingen van het kind. Mocht er behoefte zijn aan meer informatie en de 10 minuten zijn niet toereikend, dan kan er altijd een nieuwe afspraak met de leerkracht worden gemaakt.
Gesprek met de leerkracht
Er is altijd de mogelijkheid om de leerkracht van uw kind te spreken. We zouden het wel heel fijn vinden als u van tevoren de school belt voor het maken van een afspraak.
Huisbezoek
Om kinderen beter te leren begrijpen kan het zijn, dat de leerkracht een huisbezoek aflegt. De leerkracht maakt zo op een informele wijze kennis met de thuissituatie van het kind. Mocht dit nodig zijn, dan zal de leerkracht vroegtijdig een afspraak maken met de ouders van het kind.
Contacten met de ouder
Het eerste contact tussen de ouders en de school is vaak tijdens het intakegesprek en de rondleiding door de school. Voor ouders is het van belang dat zij weten wat de school hen te bieden heeft, wat de mogelijkheden zijn en welke regels gehanteerd worden. Op deze manier kunnen onnodige teleurstelling worden vermeden. Nadat er een afspraak is gemaakt worden de ouders voor een kennismaking/ intakegesprek uitgenodigd op de school. Meestal worden de afspraken binnen een week na het telefonisch gesprek gemaakt. Dit hangt af aan de drukte en de periode. Tijdens het gesprek wordt aan de ouders algemene informatie over de school verstrekt. Aan de ouders wordt er doorgegeven dat ze de school van herkomst op de hoogte moeten houden over het kennismakingsgesprek en de voorlopige inschrijving.
Algemene informatie ochtend en avond
Naast de rapportavonden waar de groepsleerkracht in een individueel gesprek met ouders de voortgang bespreekt, organiseren wij ook twee keer per jaar een algemene informatie ochtend en/of avond. Deze informatie momenten zijn bedoeld om ouders te informeren over schoolse zaken, actuele onderwerpen en tevens om ouders te informeren over het onderwijsinhoud. Deze bijeenkomsten verschaffen ouders meer inzicht in de doelen waaraan gewerkt wordt in de klas en ouders krijgen een beter beeld van de werkwijze waarop er in de klas en op school wordt gewerkt. U krijgt als ouder een algemeen beeld van de school, maar ook van de groep en leerjaar van uw kind. Tijdens de bijeenkomsten ontvangt u ook handelingsadviezen of nuttige informatie om uw kind te begeleiden en te ondersteunen tijdens zijn/haar schoolloopbaan.
Ouderavonden
Naast de informatiebijeenkomsten worden er twee keer per jaar ouderavonden georganiseerd, waarin de individuele rapporten worden besproken.
Tevredenheid
El Furkan wil op de hoogte blijven van de wensen en bevindingen van haar ouders. Om daar achter te komen, worden er naast de weg van ouderavonden, oudercommissies, informatie avonden, individuele gesprekken eenmaal in vier jaar een tevredenheidsonderzoek gehouden. De resultaten van het onderzoek worden met de personeelsleden en de oudercommissie besproken. Zo nodig worden er actiepunten ondernomen.
Heldere en duidelijke communicatie met de ouders is een essentiele zaak voor een school. Naast persoonlijke contacten wordt er ook via de digitale nieuwsbrief (Social Schools 3.0) informatie gegeven aan de ouders over de ontwikkelingen binnen de school.