Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onderwijsaanbod in de onderbouw: groep 1 en 2
De kinderen in de kleuterklassen worden optimaal in hun ontwikkelingsbehoeften gestimuleerd door de combinatie van spelen, werken en leren in een prettige leeromgeving.
Tijdens de inloop gaan de kinderen meteen actief aan de slag. Om 8.30 uur staat er materiaal klaar in de klas, uw kind ziet het naamkaartje bij een bepaalde opdracht liggen. Als alle kinderen om 8.40 uur binnen zijn, werkt iedereen verder aan de opdracht. De leerkracht gaat vervolgens met een aantal leerlingen in een kleine kring aan de slag met pre-teaching, extra uitleg voorafgaand aan de les of verlengde instructie.
We werken met de methode Kleuteruniversiteit. We werken thematisch. Elk thema heeft een vaste structuur, die duidelijk herkenbaar is voor de leerlingen. In de thema’s komen doelen op alle leergebieden op speelse wijze aan bod. De leerkrachten bieden de activiteiten aan op verschillende niveaus om recht te doen aan alle kinderen. Kleuteruniversiteit wordt aangevuld met specifieke (voorbereidende) reken-, lees- en woordenschatactiviteiten. Hiervoor gebruiken we de methodes Met sprongen vooruit en Fonemisch bewustzijn.
Door liedjes, rituelen, het planbord en het dagritmesysteem ontstaat er een doorgaande lijn tussen de thema’s en de verschillende leerjaren. Van ouders wordt gevraagd actief betrokken te zijn bij de thema’s. Door het thema volledig in de belevingswereld van het kind te brengen, dus ook thuis, wordt de ontwikkeling meer gestimuleerd.
Onderwijsaanbod in de midden- en bovenbouw: groep 3 t/m 8
Bij ons op school is ieder kind uniek, leert ieder kind anders en presteert ieder kind anders en naar eigen vermogen. We stemmen het onderwijsaanbod voor uw kind per vakgebied af op de onderwijsbehoeften van uw kind. Op basis hiervan wordt een keuze voor een instructiegroep bepaald bij vakken als rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. Uw kind krijgt dan in die instructiegroep passend aanbod.
De drie instructiegroepen zijn:
- De basis (blauwe) groep.
In deze groep voldoet de basisinstructie aan de behoefte van uw kind om de gestelde doelen te kunnen behalen. Na deze basisinstructie kunnen de kinderen aan het werk.
- De verrijking (rode) groep.
Uw kind kan met korte instructie prima het gestelde doel halen. Na een korte instructie gaan deze leerlingen zelfstandig aan het werk. Zij krijgen de plusstof van de methode en verrijkings- en/of verdiepingsstof aangeboden. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften kan ook gekozen worden voor het compacten van de leerstof.
- De intensieve (groene) groep. Uw kind heeft verlengde instructie, andere instructie en/of extra oefening nodig. Hier is dus duidelijk sprake van een intensieve instructie, met meer voorbeelden. Het is dan ook de bedoeling dat de leerlingen na een goede instructie zelfstandig aan de slag gaan. De leerstof is dan zo duidelijk dat de kans op succeservaringen groot is.
Doorgaande leerlijn
Voor uw kind is het belangrijk dat er sprake is van een doorgaande lijn binnen de school en binnen de Vlindertuin. In een volgend schooljaar is de leerkracht nieuw voor uw kind, niet de manier van werken. Dat realiseren we door:
- De kinderen iedere dag weer te laten weten en ervaren wat er die dag geleerd of gedaan gaat worden en wat er van hen verwacht wordt.
- Een zichtbare leeromgeving te realiseren in iedere groep, passend bij de groep.
- Werkafspraken op school waarin per vak is vastgelegd hoe we werken.
- Regelmatig lessen en activiteiten groepsdoorbroken aan te bieden waardoor de kinderen leren samenwerken met leerlingen van andere klassen.
- Het signaleren en de aanpak van een hulpvraag van de leerling is gestandaardiseerd evenals de basisondersteuning aan leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie of ADHD. U kunt ons zorgbeleidsplan vinden op onze website.
- Het observeren van de groep door de intern-begeleider voor wat betreft de leerlingenzorg en groepsbesprekingen.
- Jaarlijkse lesbezoeken en gesprekken tussen directie en leerkrachten.
- Collegiale consultaties zoals regelmatig overleg tussen de leidsters van de peuters van de Wensboom en de kleuterleerkrachten.
- Collegiale consultaties tussen collega's en interne specialisten.
- Gezamenlijk gebruik te maken van de ruimtes als leerpleinen en kleuterhoeken.
Rekenen, taal en lezen in groep 3 t/m 8
In groep 3 staat het aanvankelijk lezen centraal met daaraan gekoppeld het schrijven. We werken met de methode Lijn3. Vanaf groep 4 wordt er met de leesmethode Karakter gewerkt en met de methode Taal Actief. In deze methodes komen de taalaspecten spreken, luisteren, schrijven (stellen), taalbouw (woorden, woordgroepen/zinsdelen, zinnen, teksten) en taalgebruik (taalbetekenis en taalfunctie/taalkennis) uitgebreid aan de orde. We starten in groep 4 met de methode Nieuwsbegrip voor begrijpend lezen. Een methode met interactieve lees lessen en contextopgaven, aan de hand van de actualiteit.
In groep 3 wordt begonnen met de rekenmethode ‘Pluspunt’, een methode volgens realistisch rekenen/wiskunde onderwijs. De kinderen leren met Pluspunt rekenen binnen herkenbare situaties en samenhangen. Elk blok is geschreven rondom een thema. Groep 3 t/m 8 werkt in elk leerjaar volgens een gestructureerde leerlijn. Per half jaar zijn minimum- en streefdoelen geformuleerd. De methode geeft praktische differentiatie op de drie instructie- en verwerkingsniveaus. De leerlingen maken gebruik van een Chromebook om de les te verwerken, hierbij wordt gebruik gemaakt van het programma Snappet. In de methode wordt op verschillende manieren nagegaan of de kinderen de aangeboden leerstof beheersen.
Executieve functies
Executieve functies zijn de regel- en aansturingsfuncties van de hersenen. Je hebt ze nodig in de dagelijkse praktijk en in het bijzonder bij het leren op school. Executieve functies zijn een sterke voorspeller voor schoolsucces. Zonder deze functies kan een leerling zijn intelligentie, ook al is deze van hoog niveau, niet optimaal inzetten. Er zijn 7 functies te onderscheiden: emotieregulatie, flexibiliteit, inhibitie, planning en organisatie, taakinitiatie, werkgeheugen en metacognitie. Op de Vlinder werken we bewust aan de ontwikkeling hiervan. Door middel van spelletjes en opdrachten, maar ook door de dagelijkse praktijk te bepreken en te benoemen, leren we de leerlingen inzicht krijgen in hun eigen gedrag en dit zelf te sturen.
De leerjaren 1 en 2 werken als combinatiegroep samen.
Passend onderwijs
De Vlinder is, net als alle basisscholen, speciale basisscholen en speciale scholen in Schiedam, Vlaardingen en Maassluis, aangesloten bij het samenwerkingsverband Onderwijs dat Past. Gezamenlijk zijn we verantwoordelijk voor passend onderwijs. Elke school moet bijvoorbeeld leerlingen met dyslexie en lichte gedragsproblemen goed kunnen begeleiden. Op bestuursniveau is een beleidsplan opgesteld en per school is er een ondersteuningsprofiel, dat beschrijft welke extra ondersteuning wij bieden. Het ondersteuningsprofiel van De Vlinder is te vinden op onze website. Voordat we een leerling met een specifieke zorgvraag toelaten, maken we een zorgvuldige afweging.Op De Vlinder willen we voor alle leerlingen een passend aanbod creëren. De intern begeleider is verantwoordelijk voor het leerlingvolgsysteem en houdt overzicht op de doorgaande leerlijn van de leerlingen. De intern begeleider heeft gedurende het jaar contact met de leerkracht.
Twee keer per jaar vindt de groepsbespreking plaats waarin de intern begeleider en de leerkracht samen de groep en de leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften bespreken. Individuele leerlingbesprekingen vinden gedurende het jaar plaats. De intern begeleider monitort de uitvoering van het groepsplan.
Als de begeleiding door de leerkracht niet het gewenste effect heeft, bespreekt de leerkracht dit met de ouders en de leerling. Na evaluatie neemt de leerkracht indien nodig contact op met de intern begeleider voor een leerlingbespreking.
De Vlinder heeft een interne ondersteuningsgroep, Aurelia. Kinderen met extra ondersteuningsbehoeften kunnen van een gespecialiseerde leerkracht binnen deze groep extra ondersteuning ontvangen. De leerling volgt dan voor een vak instructie op het gewenste niveau en verwerkt de lesstof in de eigen klas.
Als extra ondersteuning onvoldoende resultaat heeft, schakelt de school externe partijen in, zoals de gezinsspecialist of de contactpersoon van het samenwerkingsverband Onderwijs dat Past.
Voor begaafde leerlingen bieden we een aangepast aanbod binnen de eigen groep en maken we gebruik van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH). Met Levelwerk bieden we verrijkende activiteiten van groep 1 t/m 8.
(Vooroverleg)Ondersteuningsteam
Wanneer meerdere externe partijen nodig zijn, wordt een leerling besproken in het Vooroverleg Ondersteuningsteam (VOT). Het VOT bestaat uit de intern begeleider, de gezinsspecialist, de jeugdverpleegkundige en de contactpersoon van het SWV. Als het VOT geen oplossingen biedt, wordt het Ondersteuningsteam (OT) ingeschakeld. Hier worden meer externe deskundigen betrokken. Het doel van het OT is om een plan van aanpak op te stellen.
Doublure
De Wet op het Primair Onderwijs streeft een ononderbroken ontwikkeling na. Wanneer de sociaal-emotionele of cognitieve ontwikkeling opvallend achterblijft, kan doubleren worden overwogen. De beslissing wordt genomen door de school, na overleg met ouders.
Jeugdprofessional
Op De Vlinder is een jeugdprofessional aanwezig. Zij biedt laagdrempelige zorg aan leerlingen en ouders en kan hen op weg helpen naar passende hulp. De hulp is gratis en meer informatie is te vinden op onze website.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Het CJG biedt advies en ondersteuning bij vragen over opvoeden, opgroeien en gezondheid. Kinderen van groep 2 worden gemeten, gewogen en getest op motoriek, zicht en gehoor. De jeugdverpleegkundige is ook lid van het Ondersteuningsteam.
Logopedie
Tweewekelijks is de logopediste aanwezig om kinderen van groep 1/2 te screenen. Bij aanleiding tot behandeling wordt u uitgenodigd voor een gesprek.
Meldcode
Onze school is wettelijk verplicht melding te maken bij aanwijzingen van mishandeling of verwaarlozing.
SISA
SISA staat voor Signaleren en Samenwerken. Via SISA werken organisaties die met jongeren werken nauw samen. Bij signalen over een kind worden ouders op de hoogte gesteld en de organisaties komen in contact. De Vlinder geeft een SISA-signaal af als dat nodig is.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen de zorg die wij nu kunnen bieden continueren.
Bij leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften buiten de basisondersteuning kijken wij individueel per leerling wat nodig is om deze leerling te begeleiden. Samen met het team en eventueel specialisten bekijken wij of wij deze zorg kunnen bieden.
Aanbod voor het jonge kind
Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. Binnen het kindcentrum de Vlindertuin werken we samen met de peuterspeelzaal en de dagopvang. Als methode gebruiken wij Met sprongen vooruit (rekenen), CPS map Fonemisch bewustzijn (taal) en Kleuteruniversiteit (thema’s).
De leerlingen uit groep 1/2 volgen we aan de hand van het IEP observatie instrument. Het doel van het instrument is d.m.v. doorlopende observaties te komen tot inzicht in de ontwikkeling en hier een beredeneerd aanbod op af te stemmen. De leerkracht geeft bij de observaties aan in welke mate een leerling een bepaald observatie- en leerdoel al laat zien op het gebied van:
- de taalontwikkeling (mondelinge taalvaardigheid, oriëntatie op verhaal en tekst, fonologisch bewustzijn, woordenschat en schrijven)
- de rekenontwikkeling (getallen en meten/meetkunde)
- de sociaal/ emotionele ontwikkeling (zelfmanagement, sociale vaardigheden, empatisch vermogen, uiting en beheersing van gevoelens)
- de motorische ontwikkeling (grove en fijne motoriek)
- het leren leren (doorzettingsvermogen, plannen, organiserend vermogen en prestatiemotivatie)
Er wordt een startgesprek gepland twee tot drie weken na de vierde verjaardag. Tijdens dit gesprek wordt het intakeformulier besproken. Ouders worden twee keer per schooljaar uitgenodigd voor een gesprek om over de ontwikkeling van hun kind. U kunt natuurlijk ook zelf een gesprek aanvragen als u hier behoefte aan heeft.