KBS De Vlinder

Stockholm 3 3124 SG Schiedam

Schoolfoto van KBS De Vlinder

Het team

Toelichting van de school

Wij zijn een opleidingsschool en vinden het belangrijk om aankomende leerkrachten, klassen- of onderwijsassistenten en aankomend gymnastiekdocenten de kans te bieden praktijkervaring op te doen op onze school. U zult dus regelmatig stagiaires of leraren in opleiding (Lio-ers) bij ons aan het werk zien. Zij staan onder begeleiding van de groepsleerkracht.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Gelukkig is het personeel weinig ziek. In het geval een leerkracht afwezig is, zal een collega de les waarnemen. Wanneer er geen collega beschikbaar is, doen we een beroep op een invalpoule.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijsaanbod in de onderbouw: groep 1 en 2

De kinderen in de kleuterklassen worden optimaal in hun ontwikkelingsbehoeften gestimuleerd door de combinatie van spelen, werken en leren in een prettige leeromgeving.

Tijdens de inloop gaan de kinderen meteen actief aan de slag. Om 8.30 uur staat er materiaal klaar in de klas, uw kind ziet het naamkaartje bij een bepaalde opdracht liggen. Als alle kinderen om 8.40 uur binnen zijn, werkt iedereen verder aan de opdracht. De leerkracht gaat vervolgens met een aantal leerlingen in een kleine kring aan de slag met pre-teaching, extra uitleg voorafgaand aan de les of verlengde instructie.

We werken met de methode Kleuteruniversiteit. We werken thematisch. Elk thema heeft een vaste structuur, die duidelijk herkenbaar is voor de leerlingen. In de thema’s komen doelen op alle leergebieden op speelse wijze aan bod. De leerkrachten bieden de activiteiten aan op verschillende niveaus om recht te doen aan alle kinderen. Kleuteruniversiteit wordt aangevuld met specifieke (voorbereidende) reken-, lees- en woordenschatactiviteiten. Hiervoor gebruiken we de methodes Met sprongen vooruit en Fonemisch bewustzijn.

Door liedjes, rituelen, het planbord en het dagritmesysteem ontstaat er een doorgaande lijn tussen de thema’s en de verschillende leerjaren. Van ouders wordt gevraagd actief betrokken te zijn bij de thema’s. Door het thema volledig in de belevingswereld van het kind te brengen, dus ook thuis, wordt de ontwikkeling meer gestimuleerd.

Onderwijsaanbod in de midden- en bovenbouw: groep 3 t/m 8

Bij ons op school is ieder kind uniek, leert ieder kind anders en presteert ieder kind anders en naar eigen vermogen. We stemmen het onderwijsaanbod voor uw kind per vakgebied af op de onderwijsbehoeften van uw kind. Op basis hiervan wordt een keuze voor een instructiegroep bepaald bij vakken als rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. Uw kind krijgt dan in die instructiegroep passend aanbod.

De drie instructiegroepen zijn:

- De basis (blauwe) groep.
In deze groep voldoet de basisinstructie aan de behoefte van uw kind om de gestelde doelen te kunnen behalen. Na deze basisinstructie kunnen de kinderen aan het werk.
- De verrijking (rode) groep.
Uw kind kan met korte instructie prima het gestelde doel halen. Na een korte instructie gaan deze leerlingen zelfstandig aan het werk. Zij krijgen de plusstof van de methode en verrijkings- en/of verdiepingsstof aangeboden. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften kan ook gekozen worden voor het compacten van de leerstof.
- De intensieve (groene) groep. Uw kind heeft verlengde instructie, andere instructie en/of extra oefening nodig. Hier is dus duidelijk sprake van een intensieve instructie, met meer voorbeelden. Het is dan ook de bedoeling dat de leerlingen na een goede instructie zelfstandig aan de slag gaan. De leerstof is dan zo duidelijk dat de kans op succeservaringen groot is. 

Doorgaande leerlijn
Voor uw kind is het belangrijk dat er sprake is van een doorgaande lijn binnen de school en binnen de Vlindertuin. In een volgend schooljaar is de leerkracht nieuw voor uw kind, niet de manier van werken. Dat realiseren we door:

- De kinderen iedere dag weer te laten weten en ervaren wat er die dag geleerd of gedaan gaat worden en wat er van hen verwacht wordt.
- Een zichtbare leeromgeving te realiseren in iedere groep, passend bij de groep.
- Werkafspraken op school waarin per vak is vastgelegd hoe we werken.
- Regelmatig lessen en activiteiten groepsdoorbroken aan te bieden waardoor de kinderen leren samenwerken met leerlingen van andere klassen. 
- Het signaleren en de aanpak van een hulpvraag van de leerling is gestandaardiseerd evenals de basisondersteuning aan leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie of ADHD. U kunt ons zorgbeleidsplan vinden op onze website.
- Het observeren van de groep door de intern-begeleider voor wat betreft de leerlingenzorg en groepsbesprekingen.
- Jaarlijkse lesbezoeken en gesprekken tussen directie en leerkrachten.
- Collegiale consultaties zoals regelmatig overleg tussen de leidsters van de peuters van de Wensboom en de kleuterleerkrachten.
- Collegiale consultaties tussen collega's en interne specialisten. 
- Gezamenlijk gebruik te maken van de ruimtes als leerpleinen en kleuterhoeken.

Rekenen, taal en lezen in groep 3 t/m 8
In groep 3 staat het aanvankelijk lezen centraal met daaraan gekoppeld het schrijven. We werken met de methode Lijn3. Vanaf groep 4 wordt er met de leesmethode Karakter gewerkt en met de methode Taal Actief. In deze methodes komen de taalaspecten spreken, luisteren, schrijven (stellen), taalbouw (woorden, woordgroepen/zinsdelen, zinnen, teksten) en taalgebruik (taalbetekenis en taalfunctie/taalkennis) uitgebreid aan de orde. We starten in groep 4 met de methode Nieuwsbegrip voor begrijpend lezen. Een methode met interactieve lees lessen en contextopgaven, aan de hand van de actualiteit.
In groep 3 wordt begonnen met de rekenmethode ‘Pluspunt’, een methode volgens realistisch rekenen/wiskunde onderwijs. De kinderen leren met Pluspunt rekenen binnen herkenbare situaties en samenhangen. Elk blok is geschreven rondom een thema. Groep 3 t/m 8 werkt in elk leerjaar volgens een gestructureerde leerlijn. Per half jaar zijn minimum- en streefdoelen geformuleerd. De methode geeft praktische differentiatie op de drie instructie- en verwerkingsniveaus. De leerlingen maken gebruik van een Chromebook om de les te verwerken, hierbij wordt gebruik gemaakt van het programma Snappet. In de methode wordt op verschillende manieren nagegaan of de kinderen de aangeboden leerstof beheersen.

Executieve functies
Executieve functies zijn de regel- en aansturingsfuncties van de hersenen. Je hebt ze nodig in de dagelijkse praktijk en in het bijzonder bij het leren op school. Executieve functies zijn een sterke voorspeller voor schoolsucces. Zonder deze functies kan een leerling zijn intelligentie, ook al is deze van hoog niveau, niet optimaal inzetten. Er zijn 7 functies te onderscheiden: emotieregulatie, flexibiliteit, inhibitie, planning en organisatie, taakinitiatie, werkgeheugen en metacognitie. Op de Vlinder werken we bewust aan de ontwikkeling hiervan. Door middel van spelletjes en opdrachten, maar ook door de dagelijkse praktijk te bepreken en te benoemen, leren we de leerlingen inzicht krijgen in hun eigen gedrag en dit zelf te sturen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerjaren 1 en 2 werken als combinatiegroep samen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs
De Vlinder is, net als alle basisscholen, speciale basisscholen en de speciale scholen in Schiedam, Vlaardingen en Maassluis aangesloten bij het samenwerkingsverband Onderwijs dat Past. Met elkaar zijn wij verantwoordelijk voor passend onderwijs. In het SWV hebben wij met elkaar afgesproken wat elke basisschool moet bieden aan haar leerlingen, de zogenaamde basisondersteuning. Iedere school moet bijvoorbeeld leerlingen met dyslexie en lichte gedragsproblemen goed kunnen begeleiden. Op bestuurs-niveau is een beleidsplan opgesteld en per school is er een ondersteuningsprofiel, dat beschrijft welke extra ondersteuning wij kunnen bieden. Het ondersteuningsprofiel van De Vlinder, waarin wordt beschreven op welke wijze passend onderwijs wordt ingevuld volgens de afspraken van het SWV, kunt u vinden op onze website. Voordat we overgaan tot de toelating van een leerling met een specifieke zorgvraag, maken we een zorgvuldige afweging.

Op De Vlinder willen we voor al onze leerlingen een passend aanbod creëren. De intern begeleider is verantwoordelijk voor het leerlingvolgsysteem en houdt overzicht op de doorgaande leerlijn van de leerlingen. De intern begeleider houdt gedurende het jaar contact hierover met de leerkracht:

·        Twee keer per jaar vindt de groepsbespreking plaats waarin de intern begeleider en de leerkracht samen de groep, de instructiegroepen en de leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften bespreken. Samen worden handelingsadviezen opgesteld 
·        Individuele leerlingbesprekingen vinden gedurende het gehele jaar plaats 
·        De intern begeleider monitort de uitvoering van het groepsplan in de groep om te kunnen vaststellen dat de kinderen het aanbod en de instructie krijgen die nodig is.

Het kan voorkomen dat de begeleiding in de groep door de leerkracht, niet het gewenste effect heeft. De leerling heeft meer of andere ondersteuning nodig. De leerkracht bespreekt dit met de ouders en met de leerling zelf. De groepsleerkracht brengt planmatig de onderwijsbehoeften van de leerling in kaart en biedt de leerling ondersteuning. De genomen stappen en de resultaten hiervan worden door de leerkracht geregistreerd. De leerkracht stelt het groepshandelingsplan bij en brengt de ouders hiervan op de hoogte.

Na enige weken evalueert de leerkracht de effecten van deze extra ondersteuning. Als de extra ondersteuning niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, neemt de leerkracht contact op met de intern begeleider en wordt een leerlingbespreking ingepland waarin de hulpvraag van de leerkracht en de leerling centraal staat.

Wij hebben op school een interne ondersteuningsgroep, genaamd Aurelia. Kinderen met extra ondersteuningsbehoeften kunnen van een gespecialiseerde leerkracht binnen deze groep extra ondersteuning ontvangen. De leerling volgt dan voor een bepaald vakgebied instructie op het gewenste niveau en verwerkt de lesstof in de eigen klas.

Als blijkt dat de extra ondersteuning voor een leerling, onvoldoende positieve effecten heeft, ook na eventuele aanpassingen n.a.v. de leerlingbespreking, dan heeft de school ondersteuning van externe partijen nodig. De ouders van de leerling brengen wij daarvan op de hoogte. Vaak komt de ondersteuning van de gezinsspecialist of onze contactpersoon van het samenwerkingsverband (SWV) Onderwijs dat Past. Onze contactpersoon adviseert de school over de leerlingenzorg, basisondersteuning en extra ondersteuning op school en is lid van het ondersteuningsteam.

De Vlinder biedt een aangepast aanbod voor begaafde leerlingen binnen de eigen groep. We vinden het dan ook belangrijk om vroegtijdig in kaart te brengen welke leerlingen hiervoor in aanmerking komen. We werken daarom met het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH). Met Levelwerk bieden we een doorlopende lijn verrijkende activiteiten van groep 1 t/m 8. 

(Vooroverleg)Ondersteuningsteam
Als duidelijk is dat er meerdere externe partijen nodig zijn bij de begeleiding van een leerling, wordt een leerling besproken in het Vooroverleg Ondersteuningsteam (VOT). Het VOT bestaat uit de intern begeleider, de gezinsspecialist op school, de jeugdverpleegkundige en de contactpersoon van het SWV Onderwijs dat Past. Wanneer het VOT geen verdere richtingen of handvatten biedt, kan het kind worden besproken in het Ondersteuningsteam (OT). Daarbij kunnen meer externe deskundigen worden uitgenodigd (zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin, de gezinsspecialist, het samenwerkingsverband, de leerplichtambtenaar) naast de leerkracht, IB , directie en natuurlijk de ouders van de leerling. Het doel van het OT is om met elkaar, vanuit verschillende invalshoeken, een probleem te bespreken en een plan van aanpak op te stellen. Het kan gaan om gedrags- en/of leerproblemen, maar ook om gezondheidsproblemen of problemen in de thuissituatie

Doublure
De Wet op het Primair Onderwijs streeft een ononderbroken ontwikkeling na. Wanneer de sociaal-emotionele en/of de cognitieve ontwikkeling opvallend achterblijven bij die van de gemiddelde leerling kan dat aanleiding zijn om te doubleren. Om een weloverwogen beslissing te nemen t.a.v. het doubleren, bespreken we de leerling waar twijfel over is in een intervisiebijeenkomst met de betrokken collega's. Met ouders worden de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling besproken en daarnaast de voor- en nadelen voor de betreffende leerling om al dan niet te doubleren. De beslissing neemt de school.

Jeugdprofessional    

Op de Vlinder is een aantal dagen per week een jeugdprofessional aanwezig. Zij biedt laagdrempelige zorg aan leerlingen en hun ouders. U kunt haar benaderen als u vragen heeft over opvoeding, welzijn of andere zorgen. De jeugdprofessional kan u en uw kind op weg helpen naar passende hulp. Tevens is zij de schakel tussen school en het Wijk Ondersteuningsteam (WOT). De leerkracht kan ook, na overleg met u, een aanmelding doen voor ondersteuning. De gezinsspecialist verzorgt regelmatig korte begeleidingstrajecten voor kinderen en/of ouders, vaak op school. Een afspraak kan via de leerkracht of intern begeleider gemaakt worden, maar u kunt dit ook zelf rechtstreeks doen. De hulp van de jeugdprofessional is gratis. Voor meer informatie en contactgegevens, zie onze website.

Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Het CJG is de plek waar u terecht kunt voor vragen over opvoeden, opgroeien, verzorging en gezondheid maar ook voor advies, ondersteuning en hulp op maat. Aan school is een jeugdverpleegkundige verbonden. De kinderen van groep 2 worden gemeten, gewogen en de motoriek wordt onderzocht, daarnaast wordt er een ogen- en gehoortest afgenomen. Deze onderzoekjes vinden plaats op het CJG, u krijgt hiervoor een uitnodiging. De jeugdverpleegkundige zit tevens in het Ondersteuningsteam. Heeft u vragen, neemt u dan contact op met onze jeugdverpleegkundige. Zij is te bereiken via het CJG Schiedam, Noordvest 20 3111 PH Schie­dam, telefoon 010-4444622.

Logopedie
Tweewekelijks is de logopediste aanwezig om kinderen van groep 1/2 te observeren en te screenen als daar aanleiding toe is. De leerkrachten vullen hiervoor een lijst met bijzonderheden in van de leerlingen. Mocht er aanleiding zijn voor behandeling of begeleiding dan wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Incidenteel zal de schoollogopediste een screening doen in een hoger leerjaar. De leerkracht zal hiervoor overleg voeren met ouders.

Meldcode
Onze school is wettelijk verplicht er melding van te maken wanneer er aanwijzingen zijn dat een kind geestelijk- of lichamelijk mishandeld wordt of wanneer er sprake is van verwaarlozing.

SISA
SISA staat voor Stadsregionaal Instrument Sluitende Aanpak, maar ook voor Signaleren en Samenwerken. Via SISA werken organisaties, die met jongeren/kinderen werken, nauw samen. Als een kind in aanraking komt met een bij SISA aangesloten organisatie, bijvoorbeeld jeugdzorg of leerplicht, dan meldt deze organisatie bij SISA dat er gewerkt wordt met het betreffende kind. Komen bij SISA meerdere signalen over een kind binnen dan kunnen de verschillende organisaties met elkaar in contact komen. Ouders worden hiervan op de hoogte gesteld. De Vlinder moet een SISA-signaal afgeven over leerlingen, wanneer hier aanleiding voor is. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen de zorg die wij nu kunnen bieden continueren. 

Bij leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften buiten de basisondersteuning kijken wij individueel per leerling wat nodig is om deze leerling te begeleiden. Samen met het team en eventueel specialisten bekijken wij of wij deze zorg kunnen bieden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan.
We werken samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf in het gebouw van de school, De Wensboom.

Als methode gebruiken wij Kleuteruniversiteit.

De leerlingen uit groep 1 en 2 volgen we aan de hand van het ontwikkelingsvolgmodel BOSOS. Het doel van BOSOS is te komen tot een beredeneerd aanbod door gericht observeren, signaleren en opbrengsten in kaart te brengen.

Aan de hand van dit model worden de kleuters elke drie maanden geobserveerd en zo krijgen wij een gedetailleerd beeld op gebied van:
- de visuele ontwikkeling
- de taal/denkontwikkeling
- de auditieve ontwikkeling en de ontwikkeling van lees- en spellingsvoorwaarden
- De ontwikkeling van de rekenvoorwaarden
- De sociaal/ emotionele ontwikkeling

Er wordt een startgesprek gepland twee tot drie weken na de vierde verjaardag. Tijdens dit gesprek wordt het intakeformulier besproken. Ouders worden twee keer per schooljaar uitgenodigd voor een gesprek n.a.v. BOSOS. U kunt natuurlijk ook zelf een gesprek aanvragen als u hier behoefte aan heeft.

Terug naar boven