De Violier

Stockholm 1 3124 SG Schiedam

  • Een aantal keren per jaar worden de ouders van de kleuters en groep 3 uitgenodigd om samen met hun kind een activiteit te doen in de klas.
  • Wij maken gebruik van moderne hulpmiddelen. We houden hierbij de balans tussen interactie en digitalisering goed in de gaten.
  • Op een speelse manier de fijne motoriek ontwikkelen als voorbereiding op het schrijven.
  • Onze jaarlijkse sportdag in de Margriethal

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoets 2021-2022 is in vergelijking met het jaar ervoor beter gemaakt. Het percentage wat onder 1F scoort op het gebied van rekenen vinden wij zelf nog te hoog (3 van de 40 lln). Wij hebben het geheel geanalyseerd en zullen ons onderwijsaanbod hierop aanpassen. Dit jaar gaan wij gebruiken om te onderzoeken of het aanbod op de Violier nog passend is bij onze doelen en visie.

Het niveau geven we aan in referentieniveaus. De referentieniveaus lopen op van makkelijk naar moeilijk: 1F, 2F/1S, 3F, 4F. Op de basisschool is het doel dat bijna ieder kind taal en rekenen op 1F niveau beheerst (ontwikkelscore 60). Een doel is ook dat zoveel mogelijk kinderen het streefniveau behalen: 2F voor taal (lezen en taalverzorging) en 1S voor rekenen (ontwikkelscore 80).De behaalde referentieniveaus bepalen daarom voor een deel het schooladvies, zodat de kinderen goed voorbereid naar het juiste type voortgezet onderwijs gaan.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om tegemoet te komen aan de verschillen van de leerlingen werken de kinderen voor de basisvaardigheden zoveel mogelijk op hun eigen niveau. Dat betekent dat zij hun eigen leerlijn volgen zonder de noodzakelijke leerstappen over te slaan. De resultaten van alle leerlingen worden nauwgezet bekeken door middel van de gegevens van de landelijke LVS-toetsen(leerlingvolgsysteem) alsmede de resultaten van de methodetoetsen en de observaties van de leerkracht.Drie keer per jaar bespreekt de leerkracht met de intern begeleider de resultaten van de kinderen op groepsniveau en op individueel niveau. Het bieden van extra aandacht vindt plaats tijdens de verlengde instructie. Dit geldt zowel voor de kinderen met een lagere score als voor kinderen met een hogere score. Indien nodig worden kleine groepjes begeleid door een onderwijsondersteuner buiten de klas. Zowel op het rapport als tijdens de tien-minuten gesprekken worden de ouders geïnformeerd over een eventuele verandering van een niveau of aanpak. Bij leerlingen met een eigen leerlijn vindt er om de acht weken een gesprek plaats met de ouders om het plan van aanpak te bespreken en eventueel bij te stellen.

Groep 3 t/m 6 maken de LVS toetsen van BOOM (rekenen, spelling en begrijpend lezen vanaf 2e helft groep 4) en de leestoetsen van AVI (Cito).

Vanaf groep 7 worden de LVS toetsen van IEP en eventueel de leestoetsen van AVI gemaakt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Violier staat voor "Samen Leren Groeien". Dit houdt in dat kinderen met en van elkaar leren. Ze leren waardering te hebben en te zorgen voor zichzelf, voor anderen en voor hun omgeving zoals het ordenen en omgaan met materialen. Een open samenwerking tussen het team, de ouders en de leerlingen waarbij de verwachtingen wederzijds duidelijk zijn, zorgt voor fijne sfeer op school. Zo zorgen we met elkaar voor een goede basis en scheppen de voorwaarden waarbij ieder kind zich op de eigen wijze kan ontwikkelen. Ieder jaar vullen de kinderen de Kanjerlijst in. Daarop kunnen zij aangeven hoe zij zich voelen, gedragen en of er gepest wordt. Ook kunnen zij aangeven hoe de organisatie of leerkracht reageert op pestgedrag.

De Kanjeraanpak en de Kanjertaal is voor ons een goed instrument om te werken aan sociale vaardigheden en een gezond en veilig sociaal klimaat in de school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Begrip en vriendschap
  • Verantwoordelijkheid
  • Samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek heeft plaatsgevonden in 2015. De school is toen als voldoende beoordeeld. In 2018 is er een nieuw toezichtkader ontwikkeld. De inspectie bezoekt in de eerste instantie het bestuur. Het bestuur moet aanwijsbaar de eigen beoordeling van de scholen aan de inspecteur overleggen. Het moet duidelijk zijn dat er een goed beeld is van het functioneren van de scholen en en de resultaten. Hiertoe worden er jaarlijks interne audits georganiseerd. Tijdens deze audits beoordeelt de bestuurder de scholen en beoordelen de scholen elkaar volgens de indicatoren die de inspectie hanteert. De eerstvolgende audit van de Violier is in november 2019. Een verslag van de audit zal als bijlage worden toegevoegd.

Bij het laatste bezoek was de inspectie was zeer tevreden over:

  • het pedagogisch klimaat
  • taakgerichte werksfeer in de klassen
  • het eenduidige en planmatige werken aan differentiatie
  • het bieden van zorg

Terug naar boven