De Violier

Stockholm 1 3124 SG Schiedam

  • Een aantal keren per jaar worden de ouders van de kleuters en groep 3 uitgenodigd om samen met hun kind een activiteit te doen in de klas.
  • Wij maken gebruik van moderne hulpmiddelen. We houden hierbij de balans tussen interactie en digitalisering goed in de gaten.
  • Op een speelse manier de fijne motoriek ontwikkelen als voorbereiding op het schrijven.
  • Onze jaarlijkse sportdag in de Margriethal

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Violier kent een wisselende samenstelling. Vanaf 23 jaar zijn alle leeftijdsgroepen min of meer evenredig vertegenwoordigd. Het aantal mannen is zoals in het gehele PO zwaar ondervertegenwoordigd. In de groep 8 hebben wij mannelijke leerkrachten. Daarnaast hebben wij een mannelijke vakleerkracht voor gym (1 dag per week). De Violier is een opleidingsschool. Dat wil zeggen dat wij nauw samen werken met de Pabo en invloed hebben op de opleiding. Samen met de Pabo leiden wij de jonge leerkrachten op en proberen via deze weg meer mannelijke stagiaires te krijgen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht wordt er een beroep gedaan op de invalpool van Primo. Indien er geen inval beschikbaar is, zal er eerst intern gezocht worden naar een oplossing. Dit kan een leerkracht zijn die extra werkt of de kinderen worden verdeeld over diverse groepen. In iedere groep is een pakket aanwezig voor deze noodgevallen. Pas als er intern geen oplossing is of er zijn meerdere leerkrachten afwezig/ziek wordt aan de ouders via Parro gevraagd hun kind thuis te houden.

Vanwege een groot tekort op de arbeidsmarkt staat de mogelijkheid tot inval onder druk. De school doet haar uiterste best om "thuisblijven vanwege ziekte of verlof" zo min mogelijk te laten voorkomen.

Wanneer er geen vervanging beschikbaar is en een groep thuis moet blijven, dan zal er vaak via Parro werk worden opgegeven (vanaf groep 4) zodat de kinderen thuis kunnen werken (uitzondering is wanneer de leerkracht te ziek is om het werk klaar te zetten).

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

2022-2023

Groep 1/2 A: Corrine van der Ven en Peggy Vermaas

Groep 1/2 B: Joke van Rees en Trudy van der Burg

Groep 1/2 C: Carmen Uyterlinde

Groep 3A: Sarissa Kramers en Lydia Schrover- Don

Groep 3B: Miranda van Oers

Groep 4: Rosan Lingmont en Ilse van Landschoot

Groep 5: Liane Prins en Camee Veltema

Groep 5/6: Mylène Consenheim en Monique van der Helm

Groep 6: Marjolein Hoevenagel en Felicia Wijnhorst

Groep 7A: Sandra Pelfrim

Groep 7B: Nadia Edel

Groep 8A: Monique van de Minkelis en Jeroen van der Wijden

Groep 8B : Lucienne Brunink en Ronald Desaunois

Onderwijsassitenten: Stefanie de Rooij, Monique Duivenvoorden

IB-er: Lydia Schrover- Don (1/ 2), Lucienne Brunink (3 t/m 8)

Specialist meer-/ hoog begaafden: Christel Verschuur

Vakleerkracht gym: Suzanne de Graaf en Rick van Haren

Leraarondersteuner: Claudi Rodi- Boomsma, Melissa Noija, Frederique Engelage, Cheryl van der Tas

Dramalessen: Hofplein Theater Rotterdam

Muzieklessen: Jirre Music

Danslessen: Dans- en balletstudio Schiedam/ Dansenmetdidi


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kleuters werken volledig thema gericht. Binnen de thema's wordt gewerkt aan voorwaardelijke vaardigheden voor rekenen en taal. Bij kleuters wordt de nadruk gelegd op spelend leren en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Alle ontwikkelingsgebieden worden door de leerkrachten gevolgd door middel van een volgsysteem.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De basisvaardigheden (taal, lezen, rekening, spelling) zijn het belangrijkst. Wereldoriëntatie is behalve de traditionele vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde en natuur ook verkeer, techniek, burgerschap, ict en programmeren. Naast de cognitieve ontwikkeling is er ook veel aandacht voor de creatieve ontwikkeling van kinderen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onderwijsassistentes voor alle groepen voor leerlingen die extra ondersteuning vanuit de onderwijsbehoeften nodig hebben.

Specialist (zeer) begaafdheid voor de groepen 5 t/m 8.

Taalspecialist voor alle groepen.

Rekenspecialist voor alle groepen.

Intern begeleider voor alle groepen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om geen kind onder het fundamentele niveau de school na 8 jaar te laten verlaten. De rekencoördinator gaat in schooljaar 2023-2024 de opleiding volgen om ook te kunnen diagnosticeren. De taal/ leesspecialist volgt momenteel een opleiding om ook kinderen individueel te kunnen begeleiden.

De intern begeleider maakt elke periode een overzicht van de kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zij worden vervolgens begeleid door de leerkracht of een leerkrachtondersteuner/ onderwijsassistent, afhankelijk van de problematiek.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het gebouw van de Violier is de peuteropvang gehuisvest. Er zijn op dit moment 2 peutergroepen. De peuteropvang is in handen van KomKids.

De voor- en naschoolse opvang wordt eveneens georganiseerd door KomKids en is gevestigd in het gebouw van de Violier.

Terug naar boven