Montessori Schiedam

Anthonie Muysstraat 2 3117 LD Schiedam

Schoolfoto van Montessori Schiedam

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Montessori Schiedam is er trots op dat kinderen voor wie het cognitieve leren niet vanzelfsprekend is zich toch binnen ons onderwijs kunnen ontwikkelen. Wij zijn er voor kinderen en willen een kind niet uitsluiten om een gemiddeld hogere score op de Eindtoets te realiseren. 

N.B. Bij het beschouwen van percentages is het goed te weten dat het jaarlijkse aantal schoolverlaters (de omvang van elk cohort) in de afgelopen jaren klein is geweest.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Montessori Schiedam gebruikt het kindvolgsysteem Cfolio. In ons onderwijs wordt met behulp van het montessoriaanse Lus- model feedforeward gegenereerd. Observaties en soms ook toetsen worden gebruikt om de voortgang van de ontwikkeling van individuele kinderen vast te stellen. Methode-onafhankelijke toetsen (Boom) worden gebruikt om op instellingsniveau de kwaliteit van het onderwijs te monitoren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ouders en kinderen die aan hun laatste schooljaar in de basisschool beginnen worden via een informatieve bijeenkomst over de adviesprocedure.

Het voorlopig advies voortgezet onderwijs wordt gegeven op basis van de resultaten die het kind heeft behaald in de meest brede zin van het woord en op basis van het waargenomen werkgedrag en de merkbare leerhouding van het kind. Het voorlopig advies wordt door de leerkracht van het kind aan het kind en zijn of haar ouders in een gesprek kenbaar gemaakt. In het gesprek wordt de visie op het in de school functioneren van het kind toegelicht. In dat gesprek kunnen ook het het kind zelf en zijn of haar ouders hun visie kenbaar maken.

Er wordt een lineaire (geen adaptieve) doorstroomtoets afgenomen.

Als de uitslag van de doorstroomtoets voorspelt dat een kind voldoende basis heeft om een "hoger" type vervolgonderwijs te doorlopen dan dat wat werd opgenomen in het voorlopig advies, dan wordt het advies in de regel (een uitzondering kan deze bevestigen) "naar boven" bijgesteld in het definitieve advies.  

 

  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen ontwikkelen zich niet alleen van materialen, maar ook van elkaar. Andere kinderen leveren een belangrijke bijdrage aan die ontwikkeling van het kind. Meer ervaren kinderen vormen een voorbeeld voor minder ervaren kinderen en kunnen helpen en motiveren. Wisselende sociale groepen dagen kinderen uit nieuwe sociale contacten te ontwikkelen en nieuwe ervaringen op te doen. Traditioneel is in Montessorischolen sprake van heterogene groepen 1-2, 3-4-5, 6-7-8.

In Montessori Schiedam is het door professionals  mede opvoeden tot onafhankelijkheid en tot sociaal verantwoordelijk persoon zeer belangrijk;

In Montessori Schiedam is het belangrijk dat de relatie tussen professionals en kinderen en tussen kinderen onderling gebaseerd is op wederzijdse betrokkenheid, vertrouwen en respect.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociaal bewust
  • Sociael verantwoordelijk
  • Sociaal onafhankelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven