Basisschool De Dorpsbeuk

Beukenlaan 14 -16 3925 JL Scherpenzeel

  • Op De Dorpsbeuk is een rijke leeromgeving gecreëerd. De omgeving is zo ingericht dat de kinderen uitgedaagd worden en nieuwsgierig worden gemaakt. Op deze foto ziet u een taal/leeslokaal in de onderbouwunit.
  • Op de Dorpsbeuk leren de kinderen al heel jong dat je samen meer kunt bereiken dan alleen.
  • Op de Dorpsbeuk leren de kinderen door het voeren van coachgesprekken wat ze moeten leren en hoe ze dat het beste aan kunnen pakken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Door de organisatie van ons onderwijs gaan onze leerlingen steeds beter presteren. Onze vakspecialisten doen onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs en doen aanpassingen waar nodig. Zo kan het zijn dat een probleem in de bovenbouw al begint bij het aanbod in de middenbouw. Door het onderzoek en de samenwerking tussen de verschillende bouwen wordt de kwaliteit steeds beter.

Ook kunnen we door het werken met dynamische instructiegroepen goed aansluiten bij wat de leerlingen werkelijk nodig hebben. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan activerende werkvormen, effectieve instructies en eigenaarschap van onze leerlingen. Door het werken met het portfolio en de coachgesprekken hebben onze kinderen inzicht in waar ze staan en weten ze wat ze nodig hebben om verder te komen in hun ontwikkeling.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze leerlingen worden tussentijds getoetst door middel van methode gebonden toetsen en door formatieve toetsen. Dit zijn korte toetsen die afgenomen worden om te controleren of de leerlingen bijvoorbeeld de instructie goed begrepen hebben en kunnen toepassen. 

Daarnaast worden er twee keer per jaar methode onafhankelijke toetsen afgenomen. Wij gebruiken de Cito toetsen. Na afname analyseren de vakspecialisten de toetsen en worden er zo nodig aanpassingen gedaan in het dagelijks handelen. Dit wordt meegenomen in de planning en weekplanning. De intern begeleider maakt een schoolanalyse.

Naast deze vorm van toetsen worden de doelen ook gevolgd in het portfolio. Samen met de leerlingen worden er coachgesprekken gevoerd. In deze gesprekken wordt besproken aan welke doelen de leerlingen gaan werken en wat ze er voor nodig hebben om deze doelen te behalen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het proces van het tot stand komen van het schooladvies begint al midden groep 7. Op dat moment worden de eerste gesprekken met ouders en kind gevoerd over de eigen verwachtingen en dat wat school ziet. Bij het komen tot een advies kijken we o.a. naar de cognitieve ontwikkeling. Hierin worden de resultaten van methodegebonden en methode-onafhankelijke toetsen meegenomen. Daarnaast wordt er gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en gedrag. Bij ons op school werkt het hele bovenbouwteam nauw samen, dus alle leerkrachten geven advies aan de groepsleerkracht.

In groep 8 worden de volgende stappen richting het definitieve advies genomen:

  • In oktober/november maken de leerlingen de B toetsen van Cito.
  • Uiterlijk 15 november melden scholen zich aan voor de doorstroomtoets. Wij nemen de doorstroomtoets van IEP af.
  • Tussen 10 en 31 januari ontvangen de kinderen hun voorlopig schooladvies.
  • In de eerste week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies.
  • Als uit de toets een hoger advies komt dan het voorlopig advies, dan wordt het advies aangepast mits de school kan motiveren waarom het voor het kind beter is om het advies niet aan te passen.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt een heel belangrijk deel van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid o.a. bij het vak burgerschap en de lessen Vreedzame School. Veerkrachtig, verbindend en Verantwoordelijk zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. De leerkrachten laten in hun gedrag plezier, humor en respect zien. Het schoolklimaat wordt in kaart gebracht middels Leerling in Beeld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veerkrachtig
  • Verbindend
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2020 is er door de inspectie onderzoek gedaan op ons eigen verzoek naar de kwaliteit van ons onderwijs. We zijn volop in ontwikkeling en wilden graag weten waar we nog op door kunnen ontwikkelen. Naar aanleiding van dit onderzoek hebben we het predicaat 'goed' gekregen. Hier zijn we super trots op en we hebben mooie feedback gekregen op de punten waar we nog op door kunnen ontwikkelen.

Terug naar boven