Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Wij hebben de laatste jaren kleine groepen die onze school verlaten (minder dan 5 leerlingen). Vandaar dat de toetsgegevens niet getoond worden. Deze zijn dan te koppelen aan specifieke leerlingen. De afgelopen jaren scoren wij altijd voldoende. In onze schoolgids, die opvraagbaar is via onze website, kunt u de gemiddelde scores van de afgelopen 3 jaar terugvinden.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op basis van ons leerlingvolgsysteem van Cito en methode gebonden toetsen, worden er analyses gemaakt. Aan de hand van de gemaakte analyse, worden er nieuwe leerdoelen gesteld. Deze worden verwerkt in het portfolio in Social Schools.
0
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Ons sociaal emotioneel ontwikkelingsonderwijs kent een brede basis, te weten: de Kanjermethode en de methodiek Trefwoord (materiaal voor levensbeschouwelijke vorming).
We volgen de ontwikkeling via Viseon van Cito en de WMK vragenlijsten. Dat laatste geeft ons een 360 graden feedback (van ouders, leerlingen, leerkrachten).
De onderwijsinspectie bezoekt het bestuur van de stichting. Van daaruit worden de bezoeken aan de verschillende scholen geregeld.