Katholieke Basisschool St Michiel

Lagedijk 17 3998 KA Schalkwijk

  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool St Michiel
  • Wij leren vanuit een groei-mindset, waarbij fouten maken mag.
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool St Michiel
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool St Michiel
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool St Michiel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De methodes voor rekenen, begrijpend lezen en taal/spelling stellen hoge doelen. Ook ondersteunen ze de leerkrachten beter bij het differentiëren naar het niveau van de leerlingen. De methodes bieden veel mogelijkheden voor automatiseren en verdiepen.

Dit betekent niet automatisch dat de gemiddelde resultaten op de eindtoets alleen maar zullen stijgen de komende jaren. We zien ook groepen aankomen waar kinderen niet makkelijk hoge leeropbrengsten halen. Met hun motivatie en doorzettingsvermogen en met goed onderwijs, zien we wel dat ieder kind op zijn eigen niveau een mooie ontwikkeling doormaakt en groeit ten opzichte van zichzelf. Dit is waar we naar streven.

Vanuit de interne begeleiding en directie wordt systematisch meegekeken naar de onderwijsresultaten en de manier van werken, voor effectief onderwijs op maat.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methodetoetsen, nemen we in januari en juni de Cito toetsen af. Deze resultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en de intern begeleider. Als team gaan we hierover in gesprek om van en met elkaar te leren en waar nodig het onderwijsaanbod aan te passen. De analyse, in combinatie met de onderwijsbehoefte van ieder kind, vormt de basis voor de indeling in niveaugroepen per hoofdvak. Acties ter verbetering worden vastgelegd in Leeruniek en in Mijn Kleutergroep. Twee keer per jaar worden ook op de studiedagen de schoolbrede resultaten geanalyseerd om zo de onderwijskwaliteit te bewaken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school geven we kinderen het vertrouwen dat zij met een goed gevulde rugzak de toekomst tegemoet gaan, dit betekent dat wij kansrijk adviseren. Kansrijk adviseren geeft kinderen vertrouwen en geloof in zichzelf. Onze kinderen halen veelal onvertraagd hun diploma op het niveau dat we hebben geadviseerd. Op de website scholen op de kaart, leest u hier meer over. 

https://scholenopdekaart.nl/Basisscholen/11476/1142/Katholieke-Basisschool-St-Michiel/Plaats-in-het-voortgezet-onderwijs-na-drie-jaar

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de St. Michiel zijn alle kinderen welkom. Persoonlijke groei vinden wij belangrijk. Dat is meer dan alleen cognitieve groei, kinderen moeten ook groeien als mens en als bijvoorbeeld lid van een groep of gemeenschap. Elke leerling moet zich veilig en thuis voelen op school. We vertrouwen erop dat kinderen en ouders de intentie hebben om hieraan bij te dragen. Hiervoor zijn we als hele gemeenschap verantwoordelijk. Juist in een dorp komen kinderen elkaar overal tegen. We respecteren verschillen in levensbeschouwing, talenten en seksuele geaardheid.

Onze leerkrachten zijn goed geschoold door middel van de Kanjertraining en herkennen de signalen als leerlingen zich niet veilig voelen. We verzamelen twee keer per jaar data rondom sociale veiligheid per groep en registreren veiligheidsincidenten. We analyseren deze en koppelen daar beleidsontwikkeling aan die we evalueren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Dit inspectierapport is inmiddels gedateerd. Binnen Fectio hebben we een uitgebreid kwaliteitssysteem dat onder andere bestaat uit:

  • Eens per twee jaar een tevredenheidsonderzoek onder ouders, medewerkers en leerlingen vanaf groep 6.
  • Eens per vier jaar een interne audit door collega directeuren.
  • Eens per twee jaar een visitatie door collega's binnen Fectio die hiervoor zijn opgeleid.
  • Jaarlijks wordt er met de bestuurder en de kwaliteitsmedewerker systematisch de kwaliteit besproken met behulp van het instrument 'zelfevaluatie'.

Terug naar boven