Basisschool De Regenboog

Runstraat 16 5374 AC Schaijk

  • Bewegend spelen en leren.
  • We gaan uit van betrokken leerlingen door eigenaarschap.
  • Leerplein in de blauwe unit waaraan de klaslokalen grenzen. We hebben 4 speel-, leerpleinen
  • Leren en ontwikkeling zichtbaar maken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Om te kunnen bepalen of we voldoende resultaat boeken en of voldoende leerlingen de referentieniveaus beheersen, kijken we naar het percentage leerlingen dat in drie jaar tijd 1F of 1S/2F heeft gehaald. We gebruiken de handreiking NOV voor het bepalen van ambitieuze en realistische schooldoelen vanuit de PO raad in combinatie met managementrapportage en resultaten eindtoets (vensterPO). Link naar schooleigen referentiedoelen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengstgericht Passend Onderwijs  

We werken volgens Opbrengstgericht Passend Onderwijs (OPO).

Dit betekent voor ons: Elk kind is uniek, maar dat betekent niet dat voor elke leerling een apart programma mogelijk, nodig of zelfs wenselijk is. (Struiksma 2012)

We zeggen daarom: Eerst een passend onderwijsaanbod voor de schoolpopulatie, dan een passend aanbod voor de groep. En indien nodig nog een finetuning op een enkele leerling. We werken daarbij met de volgende vier grootheden:

Onderwijsplan

We werken met onderwijsplannen bij Leren leren, Sociaal gedrag, Spelling, Technisch Lezen, Woordenschat, Beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid, Begrijpend kijken en lezen en Rekenen/wiskunde. Het onderwijsplan is een beschrijving van het didactisch handelen en omvat de les, module, leerlijn en opbrengst als een standaard voor de hele school én voor een langere tijd. Daarbij maken we afspraken over de wijze waarop we verrijken, versnellen, verbreden ten aanzien van (hoog)begaafde leerlingen en intensiveren (en vertragen) ten aanzien van leerlingen met leer- en of gedragsproblemen. 

Schooloverzicht

Bij het schooloverzicht bekijk je de opbrengsten op de langere termijn, het resultaat van het aanbod. Het geeft aan of de opbrengsten op schoolniveau zijn gehaald. Hieraan verbinden we de schoolontwikkeling.

Groepsoverzicht

Bij het groepsoverzicht bekijk je de vaardigheidsgroei, leerstofbeheersing en betrokkenheid per groep en leerling. Hieraan verbinden we een interventie. Dat is een structurele aanpassing op de standaard (onderwijsplan) voor een groep, omdat deze groep op basis vd opbrengsten niet voldoet (boven of onder) aan de basis van de schoolafspraken (onderwijsplan).

De schoolbespreking   

Jaarlijks worden er vier schoolbesprekingen gehouden. De grote schoolbespreking vindt twee keer per jaar, na de Citotoetsen in januari en juni plaats. We stellen dan de halfjaar-interventies op school-, groeps- en leerlingniveau vast. De korte schoolbespreking vindt ongeveer tien weken na de grote schoolbespreking plaats. We monitoren dan de afspraken over de interventies, voorspellen of de schoolambities worden gerealiseerd en stellen waar nodig de interventies bij.

De schoolbespreking onderscheidt vier stappen: data, duiden, doelen, doen. Na het groepsniveau volgt het leerlingniveau. Leerlingen die ondanks de aanpassingen op school- en groepsniveau nog steeds onvoldoende in de onderwijsbehoeften kunnen worden voorzien, worden als laatste uit het groepsoverzicht geselecteerd. Als er meer leerlingen in aanmerking komen voor een interventie, dan vragen wij ons af of het niet een groepsinterventie moet zijn. Voor de individuele leerlingbespreking wordt tweemaal per jaar een moment met de Intern Begeleider gepland.

We gebruiken voor de analyse, de school-, groeps- en leerlingbespreking en het schrijven van de interventieplannen Focus PO, Cito LOVS/Kind in Beeld, Kindbegrip en KIJK!

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviezen van de leerlingen voor het vervolgonderwijs zijn in overeenstemming met de verwachtingen op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie.

We kijken samen met ouders en kind naar de ontwikkeling, werkhouding, inzet, doorzettingsvermogen en resultaten. De gegevens vanuit het Drempelonderzoek worden hierin meegenomen. Voor 1 maart wordt het definitieve schooladvies gegeven. Daarmee geeft de school aan welke middelbare school voor de leerling het meest geschikt zou zijn. Het schooladvies is het belangrijkste advies.

Bij twijfeladvies, daar waar mogelijk een heroverweging en aanpassing n.a.v. de Centrale Eindtoets komt, wordt dit vooraf aan de ouders kenbaar gemaakt en bij opmerkingen op het formulier voor ouders en de vervolgschool eenduidig gecommuniceerd. Het definitieve schooladvies wordt volgens de norm en adviezen van de PO Raad gegeven.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zorgen er dagelijks voor dat we een school zijn waar de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school.

We realiseren ons ook heel goed dat er soms ook op onze school situaties als pesten, schelden of discriminatie voorkomen. Wij zullen altijd optreden tegen pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag, en deze zoveel mogelijk voorkomen.

We zorgen ervoor dat:

  • Er een veiligheidsbeleid wordt gevoerd;
  • er jaarlijks een monitoring plaatsvindt van de veiligheidsbeleving van leerlingen;
  • er een coördinator en aanspreekpunt (aandachtsfunctionaris) is voor sociale veiligheid.

Ons uitgangspunt is dat men op onze school slechts drie schoolregels nodig heeft als basisregels. De drie basisregels waar het om gaat zijn:

  • Voor groot en klein zullen we aardig zijn.
  • De school is van binnen een wandelgebied en buiten hoeft dat lekker niet!
  • We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken morgen.  

Wij besteden aandacht aan bevordering van sociale competenties in onze dagelijks handelen vanuit de methode ‘Kwink’ en de geïntegreerde aanpak binnen de kleutermethode schatkist. Daarnaast gebruiken we kennis van de trainingen Rots en Water.

We besteden ook specifieke aandacht aan het creëren van gelijke kansen en samenwerken met de ander. Ook het meewerken aan het ‘Goede Doel’, bijv. acties voor scholen en kinderen in Ghana, vormen terugkerende onderwerpen.

We besteden extra aandacht aan:

  • Burgerschap en sociale integratie i.v.m. statushouders;
  • Scheidingsproblematiek door inzet Kiescoach i.v.m. hoge percentage gescheiden ouders;
  • Gedragsproblematiek door inzet gedragsspecialisme i.v.m. zorgarrangementen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kleurrijk
  • Respect
  • Veelzijdig en eigentijds

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Basiskwaliteit

Drie keer GOED is wat de inspectie heeft geconcludeerd over de kwaliteit van het onderwijs op onze school op de onderdelen kwaliteit van het didactisch handelen, kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur.

Op 7 februari 2019 hebben wij een inspectiebezoek gehad, in het kader van het vierjaarlijks onderzoek schoolbestuur. We beschikken over een rapport met de bevindingen (zie inspectierapport 2019). De inspectie heeft geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs op onze school op de 3 onderzochte onderdelen ‘Goed” is:

  • We waarderen de kwaliteit van het didactisch handelen als 'goed'.
  • De kwaliteitszorg is gewaardeerd als 'goed'.
  • We waarderen de kwaliteitscultuur als 'goed'

Terug naar boven