Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Basisschool De Regenboog is een middelgrote basisschool met ruim 380 leerlingen. De school beschikt over 16 leslokalen, vier speel-leerpleinen, een podium en een extra speelzaal op de benedenverdieping. We stemmen ons onderwijs af op de leerbehoeften van de leerlingen. Wij realiseren dit o.a. door:
1. We organiseren de inzet van personeel op basis van onze visie op leren en professionaliseren:
- Als wij praten over leren, dan is alles wat wij doen wetenschappelijk onderbouwd.
- Onze leerkrachten staan centraal en werken samen in professionele leerteams.
- We vinden het belangrijk om hen in staat te stellen vanuit een lerende en onderzoekende houding het onderwijs stapsgewijs te verbeteren. Leerkrachten blijven op de hoogte van de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen, kijken kritisch naar de eigen onderwijspraktijk en doen zelf onderzoek.
- We werken met specialisten die de aanjagers van onderwijsontwikkelingen zijn en die de leerkrachten ondersteunen bij het maken van onderwijskundige keuzes.
- De leerkracht is de instructeur die de geleide instructie, de volledige uitleg van de theoretische vaardigheden en de praktische inoefening op de kernvakken geeft. Zij worden in de onderwijssituatie ondersteund door onder andere onderwijsassistent, BuurtSportCoach en andere externen.
- Wij leiden vanuit een professionele samenwerking met de HAN en PWPO leerkrachten in opleiding op.
2. We organiseren de leeromgeving op basis van onze visie op kinderen en op leren:
- We hebben vier herkenbare units met een identieke indeling van lokalen, grenzend aan een speelleer-plein. In de geschakelde klassen zijn panelenwanden waardoor leerkrachten en leerlingen optimaal kunnen samenwerken. Vanuit de lokalen is er goed zicht op wat er in de speelleerpleinen gebeurt.
- De indeling van de lokalen, speelleerpleinen en centrale ruimtes zijn zo ingedeeld dat groeps- en individuele activiteiten tegelijkertijd kunnen plaatsvinden, zonder dat deze storend op elkaar inwerken.
- We gebruiken de speelleerpleinen als verlenging van het lokaal, waar leerlingen na een instructie (eerst kennis) zelfstandig of samen kunnen oefenen, onderzoeken en toepassen (dan vaardigheden)
- De centrale speelzaal voor de kleutergroepen maakt het mogelijk om in de eigen veilige ruimte te kunnen spelen, leren en bewegen. De ruimte is tevens de centrale gemeenschapsruimte voor vieringen of podiumactiviteiten.
- We hebben in en rondom de school speelruimte gecreëerd om kinderen voldoende bewegings- en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden.
3. We organiseren ons onderwijs op basis van onze visie op kinderen en op leren:
- We werken met vaste groepen die een veilige basis vormen van waaruit kinderen werken. Binnen de 4 units (groepen 1-2, 3-4, 5-6, 7-8) is een herkenbare eenheid waar een vast team van leerkrachten en onderwijsondersteuners samenwerken. Wanneer mogelijk en gewenst is dat ook klasdoorbrekend.
- We leren vanuit de methode met de leerlijn als basis en passen het geleerde zoveel mogelijk toe vanuit actieve betrokkenheid in hoekenwerk, circuitvorm en ateliers waardoor we niet alleen in de klassen leren, maar ook gebruik maken van leer- en werkplekken.
- We spannen ons in om het leren betekenisvol, toekomstbestendig en passend te laten zijn. Dit betekent dat we variatie in leervormen aanbrengen; actief, ontdekkend en samenwerkend leren. Daarvoor hebben we materialen die adaptief en zelfcorrigerend werken mogelijk maken. In de groepen 7-8 werken we met Snappet. We zetten devices zoveel mogelijk adaptief en zelf controlerend in als leerbron en informatiemiddel, passend en aanvullend aan onze instructies.
4. We zorgen voor educatief partnerschap:
- De maatschappij verandert in een snel tempo en de tijd waarin we leven en leren is voortdurend in ontwikkeling. Het is onze taak om de kinderen voor te bereiden op een leven lang leren in een steeds veranderende wereld. Naast veel en specifieke aandacht voor de kernvakken vraagt dit ook om andere vaardigheden zoals samenwerken, ICT geletterdheid, creativiteit probleemoplossend vermogen, sociale en culturele vaardigheden, kritisch denken en communiceren.
- Om dit alles te bereiken staan we voor educatief partnerschap: De ouders, de leraar en het kind als centrale rol binnen onze aanpak van verbeteren en vernieuwen.
Samenwerking met aanbieders van na schoolse activiteiten
- Muziek, beeldende vorming, dans en drama via projecten door vakdocenten van Kunst & Co (Cultuur met Kwaliteit);
- Muziek en naschoolse kunst- en cultuuractiviteiten door vakdocenten van Kunst & Co en muzikanten van Harmonie Concordia.
- Natuur-, techniek- en wetenschapslessen door expertise Ixperium, Technopromo en via na schoolse activiteiten door professoren van MadScience.
- Typelessen via na schoolse activiteiten door Typetuin in de Phoenix.
Verjaardag vieren
We vinden de gezondheid van kinderen belangrijk. Traktaties zijn zo gezond mogelijk en klein. Overdaad schaadt, tevredenheid baat.
Groep 1-3
- Kinderen die 4 jaar worden starten na hun vierde verjaardag op school. Zij vieren hun verjaardag daarom niet op school, maar op de Peuterspeelzaal of Kinderdagverblijf.
- Als uw kind jarig is in groep 1 t/m 3 en dus 5 jaar of ouder wordt, dan viert uw kind zijn of haar verjaardag op school.
- U overlegt de dag waarop uw kind zijn verjaardag wil vieren met de leerkracht.
- Uw kind mag op de dag van zijn verjaardag, of de afgesproken dag, een traktatie voor de klas mee naar school nemen.
- De verjaardag wordt in en met de eigen klas gevierd, ouders zijn hierbij niet aanwezig.
- U krijgt via Parro een aantal foto's toegestuurd.
- De jarige uit groep 1-2 mag met de verjaardagskaart door de unit voor felicitaties.
Groep 4-8
- Is uw kind in groep 4 t/m 8 jarig, dan viert het zijn of haar verjaardag op school.
- U overlegt de dag waarop uw kind zijn verjaardag wil vieren met de leerkracht.
- Uw kind mag op de dag van zijn verjaardag, of de afgesproken dag, een traktatie mee naar school nemen.
In groep 3 worden de vakgebieden taal, lezen, spelling en schrijven integraal aangeboden.
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke, interne deskundigheid op het gebied van gedragsproblematiek, taalspecialisme, dyslexie, hoogbegaafdheid en sociaal emotioneel leren. Hierover vindt u meer op de website van de school en in ons schoolplan.
Wij zijn tevreden over onze begeleiding van leerlingen met ADHD en ASS. Onze intern begeleider, zorgcoördinator en LB leerkrachten zijn hierin geschoold. De intern begeleider en zorgcoördinator zijn tevens geschoold in psychomotorische therapie, gedragsproblematieken en dyslexie.
Daarnaast kunnen wij een beroep doen op externe deskundigheid binnen onze stichting Optimus. Het gaat hier om specialisme hoogbegaafdheid, taal, het jonge kind, gedragsspecialisme en inzet van psycholoog en orthopedagoog. De orthopedagoog vervult een belangrijke rol in het zorgteam en doet indien nodig extra onderzoek.
Daarnaast maken we gebruik van de expertise van het speciaal onderwijs. Ambulante begeleiders worden ingezet bij leerlingen met een arrangement. Wij maken hierbij gebruik van de begeleiders van cluster 2, 3 en 4 en maken ons sterk om de expertise die de ambulant begeleiders de school inbrengen zelf eigen te maken.
Onze school heeft via een samenwerking met de Gemeente Maashorst, Stichting Saam en Optimus een ondersteuningsvoorziening voor kinderen die de Nederlandse taal niet of weinig machtig zijn. Deze leerlingen starten in de Taalklas.
Onze school heeft via een samenwerking met het Samenwerkingsverband en Stichting Optimus een ondersteuningsvoorziening voor kinderen die hoogbegaafd zijn. Hierover vindt u meer op de website van de school en het schoolondersteuningsplan.
Wij werken samen met de plaatselijke en lokale logopedie- en fysiotherapiepraktijk.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanuit de schoolscan stellen wevast welke bewezen interventies we kunnen inzetten om kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden.
- Effectievere inzet van onderwijs: tutoring: Een specialistische, intensieve en daarmee effectievere onderwijsinterventie waarbij leerlingen met een ernstige leerachterstand hun achterstand inhalen door extra begeleiding en aandacht van een persoonlijke ‘tutor’ onder schooltijd.
- Effectievere inzet van onderwijs: intensieve ondersteuning: Intensieve ondersteuning aan leerlingen met onderwijsachterstanden op de kernvakken, sociaal emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling en intensieve ondersteuning aan meer-en hoogbegaafden leerlingen met onvoldoende groei. In kleine groepjes intensieve ondersteuning aan leerlingen met onderwijsachterstanden op de kernvakken en sociaal emotionele ontwikkeling.
- Effectievere inzet van onderwijs: begrijpend lezen en luisteren: Dit doen we door de kennis en vaardigheden van taalspecialisten, regisseurs didactisch handelen en wereldburgerschap, directie en IB via externe expertise te vergroten en te vertalen naar het primaire proces.
- Cultuureducatie: Versterken kunst en cultuur, opleiden cultuur coördinatoren, deelname aan kunst en muziek na school.
- Ondersteuning sociaal emotioneel leren en sociale veiligheid en welbevinden, Opleiden Aandachtsfunctionaris, Fides: We zetten specifiek in op de ondersteuning aan kinderen die risico lopen op sociaal emotioneel leren (SEL) en sociale veiligheid en welbevinden (SVW). Hierbij wordt een specialistische leerkracht ingezet met kennis van het coachen van kinderen en leerkrachten. Deze leerkracht wordt opgeleid als Aandachtsfunctionaris. Daarnaast werken we intensief aan een Fides-werkwijze met team- en leerlingtraining.
Onze school werkt nauw samen met AVEM Kinderopvang. Avem is een VVE gecertificeerd bedrijf. Samen zorgen wij ervoor dat onze kinderen zich fijn en onbezorgd kunnen ontwikkelen, in een vertrouwde omgeving.
Daarnaast werken we samen met kinderopvang Koekeloere en 't Hooibergje.
Er is een monitor VVE van de gemeente Landerd. De monitor is opgesteld aan de hand van de resultaatafspraken die opgenomen staan in het convenant. Hieruit is het VOLL-overleg ontstaan. We vinden het belangrijk dat de kinderen met een VVE indicatie goed in beeld worden gebracht. Omtrent afspraken en overdracht is er overleg tussen voorschoolse voorzieningen en de intern begeleiders van de basisscholen. In het VOLL-overleg bespreken we voortdurend wat werkt en wat niet en wordt de warme overdracht van leerlingen verbeterd en geborgd.