Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Naast de methodegebonden toetsen en dagelijkse observaties van de leerkrachten maken we ook gebruik van extra materialen om de ontwikkeling van onze leerlingen in kaart te brengen. Voor de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen gebruiken we voor de leerlingen vanaf groep 3 Cito Leerling in Beeld. Voor de groepen 1 en 2 gebruiken we Focus PO 1-2. Om de leervorderingen methode-onafhankelijk in beeld te krijgen maken we gebruik van de toetsen van het CITO (Centraal Instituut Toets Ontwikkeling). We toetsen onze leerlingen hiermee voor rekenen, spelling, begrijpend lezen, technisch lezen en woordenschat en bij de kleuters op taalontwikkeling en ordenen (rekenen). Daarmee brengen we de ontwikkeling van een individuele leerling, groep en de hele school in kaart. Sommige toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen (februari en juni), andere 1 keer per jaar. De uitslagen van de toetsen bespreken we met u tijdens de ouder-kindgesprekken. De uitdraaien van de resultaten vindt u in het portfolio van uw kind. De groepsleerkrachten bespreken de resultaten van de observatie, van het werk en van de toetsen met de interne begeleider. Vergelijken en meten van leerprestaties is nodig, om per kind, per groep en op schoolniveau te kunnen bekijken hoe het leer - en ontwikkelingsproces verloopt en om tijdig te kunnen signaleren welke leerlingen extra en/of speciale hulp nodig hebben. Als de resultaten opvallen, kunnen we maatregelen nemen. Dat doen we ook als resultaten erg goed zijn
De verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs start al in groep 6: de leerlingen krijgen eind groep 6 een voorlopig, richtinggevend advies. Dit voorlopig advies is door leerkrachten en intern begeleider opgesteld aan de hand van de schoolresultaten en leerlingkenmerken. In het nieuwe schooljaar zal het gegeven voorlopig advies meegenomen worden en eind groep 7 zal het voorlopig advies opnieuw gegeven worden.
In groep 7 informeert de school de ouders over het voortgezet onderwijs, over de werkwijze en de procedure in groep 8 en over het belang van de Doorstroomtoets (Cito).
In de maand januari wordt er in groep 8 een definitief schooladvies opgesteld door de leerkrachten en intern begeleider. De leerkracht van groep 8 voert gesprekken met de ouders om tot een goede schoolkeuze te komen. De ouders kunnen na het advies hun kind bij een school opgeven. Vanzelfsprekend zijn de ouders vrij in de keuze van de school voor hun kind. De school informeert bij de afsluiting van de school de ouders over de informatie die aan de ontvangende school verstrekt wordt (d.m.v. OSO.) De school houdt zowel voor als na de plaatsing van de leerlingen op een voorgezet onderwijsschool contact met de betreffende school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een veilig en prettig schoolklimaat is ons vertrekpunt. Wij zetten daarom direct vanaf groep 1/2 (fors) in op:
1. Samenwerking. Vanaf groep 1/2 worden de vaardigheden die nodig zijn om goed samen te kunnen werken aangeleerd.
2. Socialisering. Hoe verhoud ik me tot de ander en tot de wereld om me heen?
3. Respect hebben voor elkaar, anders mogen zijn en ontdekken wie je bent. Persoonsvorming!
4. Vertrouwen. Vertrouwen in jezelf en in de ander.
Iedereen heeft talenten! Het is aan ons om bij elk leerling het talent te zien/ontdekken en te benoemen, waardoor het zelfvertrouwen en het geloof in jezelf een flinke boost krijgt! Iedereen is uniek, heeft talent en mag er zijn zoals hij/zij is. Wij toetsen, observeren en verwerken de opbrengsten in onze rapportages.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.