Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We richten de lestijd in elke groep zo in dat aan de behoeften van de kinderen voldaan kan worden; een organisatiemodel dat het zelfstandig werken optimaal combineert met ruimte voor individuele aandacht.
Aanbod
- Rekenen: Getal en Ruimte Junior
- Aanvankelijk lezen (groep 3): Veilig Leren Lezen
- Technisch en vloeiend lezen en begrijpend en verdiepend lezen (groep 4 t/m 8): Blink Lezen
- Spelling: Staal Spelling
- Wereldoriëntatie en burgerschap: Blink Geïntegreerd
- Sociaal-emotioneel leren, burgerschap en mediawijsheid: Kwink
- Schrijven: Schrijven leer je zo!
- Engels: Blink Engels (Groove Me)
- Topografie: Blink Topomasters
- Muziek: 123Zing
In de kleutergroepen worden de verschillende vakgebieden geïntegreerd en thematisch aangeboden. Zo kan één activiteit ontwikkeling binnen meerdere vakgebieden tot stand brengen.
Burgerschapsonderwijs
Als school besteden wij in de thema's, onze wereldoriëntatielessen Blink en de lessen Kwink aandacht aan burgerschap en de ontwikkeling daarvan. Burgerschapsonderwijs gaat over de basisnormen- en waarden van onze samenleving. De basisschool is de uitgelezen plek om hiermee te oefenen.
Onze school wil kinderen een oefenplaats bieden voor actief, democratisch samenleven en om een echte wereldburger te worden. Wij bieden onze kinderen een optimale leeromgeving waarin zij zich kunnen voorbereiden op hun rol in de veranderende samenleving.
Onze school staat niet op zichzelf maar vormt een onderdeel van ons dorp en de gemeenschap. Als school willen daarbinnen een actieve en verbindende functie vervullen. Zo dragen we er zorg voor dat onze leerlingen de nodige kennis en vaardigheden aangeboden krijgen, worden gestimuleerd eigen opvattingen te ontwikkelen, een democratische houding te vormen en zich te ontwikkelen tot sociale en kritische mensen die zelfvertrouwen hebben en zelfredzaam zijn.
Het bevorderen van burgerschapsonderwijs is een wettelijk vastgestelde taak voor scholen.
Bewegingsonderwijs
De groepen 1 t/m 8 gymmen twee keer per week in de nabijgelegen sporthal onder begeleiding van de vakleerkracht gym. Gymdagen zijn maandag en donderdag.
In de groepen 1/2 wordt gewerkt met thema's. Denk hierbij aan: het restaurant, de boerderij, het ziekenhuis, kleding, wonen. Het zijn onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van uw kind. Thema’s zijn uitermate geschikt om de link te leggen met de samenleving. Het zijn activiteiten zoals reken-, taal-, spel-, constructieve-, creatieve-, muzikale- en bewegingsactiviteiten. Door het thematische onderwijs zijn veel vakgebieden met elkaar verweven en wordt de ontwikkeling tijdens een activiteit op meerdere gebieden gestimuleerd.
Binnen onze lessen zoeken wij naar samenhang tussen de verschillende vakken. Hierdoor ontstaat overlap tussen de lesstof. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens de lessen wereldoriëntatie ook aandacht besteed aan begrijpend lezen, woordenschat, kunstzinnige vorming en burgerschap.
Om optimaal tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van een groep worden er keuzes gemaakt in de invulling van de onderwijstijd. Dit kan per groep of leerjaar verschillen. Daarom is de invulling van de lestijd slechts een indicatie.
Wanneer we op school waarnemen dat een kind extra ondersteuning nodig heeft, dan gaan we daarover in gesprek met ouders. Wanneer dit gewenst is, schakelen we externe experts in voor aanvullende observaties en adviezen. We stellen een groeidocument op met daarin opgenomen welke extra ondersteuning de school kan bieden. Dit groeidocument wordt altijd besproken met ouders. Het groeidocument wordt vervolgens met elkaar geëvalueerd en eventueel worden nieuwe doelen opgesteld. Lukt het niet om passend onderwijs te bieden, dan zal de school in samenspraak met ouders en met hulp een school zoeken die wel kan voldoen aan de ondersteuningsvraag. Het betreffende kind wordt hierin uiteraard ook betrokken.
Binnen onze school hebben we een interne plusklas. Kinderen die extra uitdaging nodig hebben, krijgen een verrijkt aanbod van een gespecialiseerde leerkracht.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben de ambitie om het aanbod voor de meerkunners te versterken in het reguliere lesprogramma naast de inzet van de al bestaande interne plusklas.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.