Rooms Katholieke Basisschool De Vogelweid

Merelstraat 46 1742 JM Schagen

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vogelweid
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vogelweid
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vogelweid
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vogelweid
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vogelweid

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De kinderen hebben hard gewerkt de afgelopen 1.5 jaar om de ontstane achterstanden in te lopen. Corona (groep 6-7) en een zwangerschapsverlof (in groep 7) dat we niet ingevuld kregen, heeft ervoor gezorgd dat de meeste kinderen in deze groep op alle vakgebieden, cognitief en sociaal emotioneel, achterstanden hebben opgelopen. Halverwege groep 7 hebben we ervoor gekozen om 2 ochtenden in de week een extra leerkracht aan deze groep te verbinden zodat de groep opgedeeld kon worden zodat er aan kleinere groepjes instructies gegeven kon worden. (inzet NPO-gelden)  In groep 8 was er nog 1 ochtend in het jaar een extra leerkracht voor het geven van instructies aan kleine groepjes kinderen op het gebied van taal en rekenen. Ook is er een interventie geweest van de Kanjertraining.In groep 8 kon er stabiliteit geboden worden qua leerkrachten en mede door de interventie en de grote inzet van de groepsleerkrachten kwam de groep sociaal emotioneel in balans. Hierdoor konden de kinderen ook weer tot leren komen. Alle kinderen hebben op alle vakgebieden een mooie groei doorgemaakt. Een groot deel van de voorlopige adviezen konden hierdoor nog omhoog bijgesteld worden. De referentieniveaus hebben we onvoldoende kunnen behalen (alleen op het gebied van taalverzorging). Komend schooljaar gaan we schoolbreed een rekentraject in. Het doel is om ons rekenaanbod beter weg te zetten, zodat we de referentieniveaus gaan behalen de komende jaren

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

n de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met een beredeneerd aanbod van activiteiten afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van kinderen. Om de ontwikkeling van de kinderen te volgen wordt er gebruikgemaakt van Mijn Kleutergroep. De leerkrachten observeren de kinderen, zien wat hun niveau is en registreren dat in Mijn Kleutergroep. Zo worden kleuters op vier ontwikkelingsgebieden gevolgd: rekenontwikkeling, taalontwikkeling, motorische ontwikkeling en sociaal/emotionele ontwikkeling.

Dit schooljaar starten we met IEP als leerlingvolgsysteem in groep 3-8. Met deze toetsgegevens zullen wij de groei en ontwikkeling van de leerlingen op verschillende manieren toetsen. 

IEP: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. We vergelijken leerlingen niet met elkaar, maar focussen op de persoonlijke ontwikkeling. Een uitkomst waarmee jij als leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.

Naar aanleiding van de uitslag van toetsen worden door de groepsleerkracht groepsplannen en/of OPP (Ontwikkelingsperspectief) en EL (Eigen Leerlijn) opgesteld. De IB-er functioneert in deze fase als consultant. Aan de hand van deze gegevens kunnen afspraken met ouders gemaakt worden, volgt collegiale consultatie of bespreking in het zorgteam.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Vogelweid werken wij met het protocol VO-PO in groep 7-8. In dit protocol staat beschreven hoe kind, school en ouders in harmonie komen tot een weloverwogen schooladvies dat aansluit bij de kwaliteiten en behoeftes van een leerling.

In het protocol staat het tijdspad beschreven wanneer de verschillende toetsen worden afgenomen op school, wanneer er gesprekken zijn met kind, ouders en leerkrachten en wanneer het voorlopig en het definitief advies gegeven wordt. 

Ook informeren wij de kinderen/ouders over de verschillende open dagen van de middelbare scholen in de directe omgeving. 

Het verwijzingstraject bestaat uit de volgende stappen:

Februari groep 7: De school formuleert het voorlopig schooladvies. Ouders ontvangen deze per brief. Het advies wordt besproken tijdens een gesprek.

Eind groep 7:De leerkrachten en intern begeleider analyseren de IEP toets per leerling.Bij grote verschillen bij de IEP toets resultaten t.o.v.februari gaat de leerkracht in gesprek met intern begeleider en leerling en ouders. De gewijzigde gegevens worden aangevuld in het ‘Overzicht data PO-VO’ geplaatst.

november groep 8: De leerkracht neemt IEP toets 1F-2F/1S af.(Begrijpend lezen, rekenen en wiskunde en taalverzorging). De leerkracht en intern begeleider analyseren de IEP toets per leerling. 

Half november groep 8:  Voortgangsgesprek en bespreken resultaten IEP toets.

Januari groep 8: Leerlingen en ouders maken kennis met het VO. De verschillende scholen organiseren open dagen. De leerlingen / ouders ontvangen informatie over deze avonden via KWIEB. De leerlingen nemen deel aan de doe-dagen van het voortgezet onderwijs (VO) in Schagen.

Februari groep 8: De leerlingen nemen deel aan de landelijke doorstoomtoets.

Maart groep 8: De school stelt de schooladviezen vast. Indien het resultaat van de leerling van een hoger niveau is dan het schooladvies, kan de school in overleg met de leerling / ouders het advies aanpassen. Als het advies afwijkt van het voorlopig advies of bij bijzondere omstandigheden wordt het advies toegelicht in een gesprek met leerlingen en ouders.

Eind maart groep 8: Ouders schrijven de leerlingen in bij de school voor het voortgezet onderwijs tijdens de landelijke inschrijfweek.

Mei groep 8: de leraren van groep 8 zorgen voor een (warme) overdracht. De school draagt, met toestemming van de ouders, alle gegevens van de leerling over aan het voortgezet onderwijs. Deze licht de school toe tijdens een gesprek (de warme overdracht).

Juni-Juli groep 8: De kinderen maken kennis met hun nieuwe klas met het voortgezet onderwijs.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Naast het verwerven van kennis vinden wij het ook belangrijk dat de omgang met elkaar op de juiste wijze wordt gehanteerd.  

Wat betekent dit voor het leren op school, de schoolleiding, de leerkrachten en de leeromgeving?

Een goede samenwerking tussen schoolbestuur, schoolleiding, leerkrachten, kinderen en ouders, vormt de basis voor een goed schoolklimaat: een goede school maken we met zijn allen!

  • Het werken bij en het samenwerken met De Vogelweid', staat in het teken van respect voor elkaar, rekening houden met elkaar. De leerkrachten hebben hierin een voorbeeldfunctie.
  • Er moet ruimte zijn om jezelf te zijn en we vinden het belangrijk dat alle betrokkenen het gevoel hebben optimaal te kunnen functioneren.
  • Wij stellen ons actief op om de leerproblematiek ten gevolge van sociale, economische en culturele omstandigheden te verminderen en zo mogelijk op te heffen.
  • Vanuit geborgenheid en vertrouwen worden vaardigheden aangeleerd op sociaal (ik en de ander), emotioneel  (ik en gevoel), motorisch  (ik en bewegen), cognitief  (ik en het leren), en creatief  (ik en vindingrijkheid) gebied, met als doel bij te dragen in de ontwikkeling tot een zelfstandig en positief kritisch denkend mens.
  • Daarom wordt er gewerkt met methoden en /of onderwijsleermiddelen die rekening houden met de verschillen tussen onze leerlingen en die ook zelfstandig en samenwerkend leren mogelijk maken.
  • Met behulp van het leerlingvolgsysteem (toetsen en observaties) worden de ontwikkelingen van individuele leerlingen nauwlettend gevolgd om zorg op maat te geven, want leerlingen en ouders hebben recht op een professionele begeleiding.
  • De Vogelweid' onderhoudt contacten met de peuterspeelzalen, het voortgezet onderwijs en het speciaal onderwijs om de overgang naar de verschillende schooltypen zo makkelijk mogelijk te maken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veilig
  • respectvol
  • welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Vogelweid' valt onder het basistoezicht van de inspectie. Dit geeft aan dat de inspectie de kwaliteit als voldoende beoordeeld.

Derhalve komt de inspectie om de vier jaar langs.

Terug naar boven