Openbare Basisschool Het Bolwerk

Menneweg 12 2172 HD Sassenheim

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Bolwerk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Bolwerk

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen met het IEP leerlingvolgsysteem.

Wij hebben als school een bewuste keuze gemaakt om de overstap van CITO naar IEP te maken.De visie achter IEP sluit naadloos aan op onze ideeën. Immers: een leerling is meer dan taal en rekenen.IEP biedt toetsen op het gebied van Hoofd, Hart en Handen.

Naast de kernvakken rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen worden ook kindkenmerken als sociaal emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen in kaart gebracht.

IEP vergelijkt de scores van kinderen niet met de gemiddelde scores in Nederland, maar kijkt naar de persoonlijke leercurve van ieder kind. In de groepen 3-4-5 worden de scores uitgedrukt in percentages, in de groepen 6-7-8 gebeurt dit in referentieniveaus.

De tussenresultaten worden teambreed geëvalueerd en het plan van aanpak wordt besproken. Het gemaakte beleid wordt daarbij onder de loep genomen. Hebben we de goede dingen gedaan? Welke afspraken blijken succesvol te zijn (en blijven we volhouden)? Welke afspraken zijn minder succesvol (en hoe stellen we deze afspraken bij).

De resultaten worden ook besproken door de ib'ers en de directeur.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen met het IEP leerlingvolgsysteem. Wij hebben als school een bewuste keuze gemaakt om de overstap van CITO naar IEP te maken. De visie achter IEP sluit naadloos aan op onze ideeën. Immers: een leerling is meer dan taal en rekenen.IEP biedt toetsen op het gebied van Hoofd, Hart en Handen. Naast de kernvakken rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen worden ook kindkenmerken als sociaal emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen in kaart gebracht.IEP vergelijkt de scores van kinderen niet met de gemiddelde scores in Nederland, maar kijkt naar de persoonlijke leercurve van ieder kind. In de groepen 3-4-5 worden de scores uitgedrukt in percentages, in de groepen 6-7-8 gebeurt dit in referentieniveaus.De tussenresultaten worden teambreed geëvalueerd en het plan van aanpak wordt besproken. Het gemaakte beleid wordt daarbij onder de loep genomen. Hebben we de goede dingen gedaan? Welke afspraken blijken succesvol te zijn (en blijven we volhouden)? Welke afspraken zijn minder succesvol (en hoe stellen we deze afspraken bij). De resultaten worden ook besproken door de ib'ers en de directeur.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie

Het Bolwerk is een betrokken school en staat open voor iedereen. Wij zijn zorgzaam voor leerlingen, ouders en voor elkaar. We willen iedereen laten ervaren: ik kan wat, ik ben wat, ik hoor erbij. Vanuit die ervaring heeft een mens zelfvertrouwen, voelt zich veilig. Dit zijn de basisvoorwaarden om tot leren te komen. Daarom ook onze keuze voor IPC en Daltononderwijs.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik ben wat
  • Ik kan wat
  • Ik hoor erbij

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven